Gideon_UBBT
Veteran
Det här är en jämförande diskussion mellan W:tF och V:tR om hur rollpersoner av de två typerna avancerar och hur deras xp-kostnader är. Jag och Cogitare har diskuterat det tidigare i verkliga verkligheten.
Jag kan inte systemet för vampyrer enligt V:tR så bra, men jag kan för varulvarna, så kan väl någon fylla i med det andra om det skulle behövas.
Varulvar och vampyrer har samma kostnad för PrU/Bloodpotency (x8). De har också samma för Harmony/Humanity (x3). Så där finns det ingen skillnad.
Men varulvar har meriten Totem, som kostar 3 xp per totempoäng. Det är något som vampyrerna inte har och jag tycker att detta är något som bör läggas på varulvarnas pluskonto. Man kan maxa med totemet, t ex kostar en dot extra i en grundegenskap för ALLA i en spelgrupp på 1+5 bara 54 xp, vilket blir knappt 11 xp per man. Det är maxxxat.
För varulvarna kostar det x5 att skaffa sig en ny Gift. Men den kostnaden har en begränsning, du får inte köpa bättre Gifts än vad du har Renown. Det kostar x6 att höja sin Renown, men då får du en Gift på köpet.
Varulvar kan alltså öka sin status i samhället och framför allt i andevärlden med xp. Det kan inte vampyrerna. En nybliven varulv har en anderank motsvarande rank 2, med sina tre dottar Renown. Andar med rank 2 eller lägre visar varulven respekt (s272). När varulven kommit upp i åtta dottar Renown stiger han till Rank 3. Sådana andar är ganska feta. Men det är speltekniskt bara denna fördel man har av att stiga i rank.
Vampyrer får sätta sig i respekt genom att vara tuffa, det finns inget system för det. Det kanske är en brist?
SLUTSATSER
Det kostar lite mer för varulvar att få nya magiska förmågor, i vissa fall. Å andra sidan ger deras magiska förmågor dem regelteknisk respekt från andar. Dessutom har varulvar möjlighet att maxa med sitt totem. Jag tycker att det väger ganska jämt mellan de två, och om en flock varulvsspelare kom överens om att lägga de där 11 xp var på en dot i Wits skulle man snabbt gå om en V:tR-grupp i förmågor/xp.
Jag kan inte systemet för vampyrer enligt V:tR så bra, men jag kan för varulvarna, så kan väl någon fylla i med det andra om det skulle behövas.
Varulvar och vampyrer har samma kostnad för PrU/Bloodpotency (x8). De har också samma för Harmony/Humanity (x3). Så där finns det ingen skillnad.
Men varulvar har meriten Totem, som kostar 3 xp per totempoäng. Det är något som vampyrerna inte har och jag tycker att detta är något som bör läggas på varulvarnas pluskonto. Man kan maxa med totemet, t ex kostar en dot extra i en grundegenskap för ALLA i en spelgrupp på 1+5 bara 54 xp, vilket blir knappt 11 xp per man. Det är maxxxat.
För varulvarna kostar det x5 att skaffa sig en ny Gift. Men den kostnaden har en begränsning, du får inte köpa bättre Gifts än vad du har Renown. Det kostar x6 att höja sin Renown, men då får du en Gift på köpet.
Varulvar kan alltså öka sin status i samhället och framför allt i andevärlden med xp. Det kan inte vampyrerna. En nybliven varulv har en anderank motsvarande rank 2, med sina tre dottar Renown. Andar med rank 2 eller lägre visar varulven respekt (s272). När varulven kommit upp i åtta dottar Renown stiger han till Rank 3. Sådana andar är ganska feta. Men det är speltekniskt bara denna fördel man har av att stiga i rank.
Vampyrer får sätta sig i respekt genom att vara tuffa, det finns inget system för det. Det kanske är en brist?
SLUTSATSER
Det kostar lite mer för varulvar att få nya magiska förmågor, i vissa fall. Å andra sidan ger deras magiska förmågor dem regelteknisk respekt från andar. Dessutom har varulvar möjlighet att maxa med sitt totem. Jag tycker att det väger ganska jämt mellan de två, och om en flock varulvsspelare kom överens om att lägga de där 11 xp var på en dot i Wits skulle man snabbt gå om en V:tR-grupp i förmågor/xp.