Ja! Superbra tråd eftersom jag själv tänkte skapa en liknande tråd (mer om det längre ner).
Jag spelleder OSR just nu, alltså delar jag ut xp för skatter.
T.ex. när vi spelade i veckan samlade hela gruppen på sig 300 xp för dödade monster och 4000 xp för skatter - och ja, det SKA vara så stor skillnad!
Ni som tycker regeln är konstig - tänk igenom vilka signaler spelet ger till spelarna, vilken spelstil det uppmuntrar till.
Och innan ni svarar - betänk att man får xp för monster även om lurar sig förbi dem UTAN att döda dem.
Är vi överens om att den gamla klagolåten:
"Meh, man får bara xp för att döda monster" INTE gäller för OSR?
En OSR-husregel som jag tycker om är att man även får xp för pengar man slösar bort.
D.v.s. man får 1 xp per gp spenderat på vin, kvinnor och sång.
Varför är denna husregel bra?
Jo för den ger en härlig "Conan"-stämning: rollpersonerna riskerar inte liv och lem på farliga äventyr för att de är hjältar - utan för att de är luspanka!
Och nu kidnappar jag tråden och ställer min egen fråga.
Så: gruppen (denna kväll bestående av 4 spelare) har säkrat en del av grottkomplexet och samlat på sig 300 xp för monster och 4000 xp för skatter.
Det sista som händer är att gruppen råkar ut för vandrande monster (Random Monster är också en viktig och bra del i OSR, men det får bli en annan tråd) - och istället för att fly bestämmer sig gruppen för att stanna och illa fäkta.
Det går som man kan förvänta sig: hela gruppen dör - UTOM en person som är förståndig nog att fly, men som får lämna både döda kamrater och skatter efter sig.
Nu är jag en rättvis spelledare - och en rättvis spelledare delar ut xp för
skatter som gruppen lyckas ta med sig hem - vilket spelarna INTE lyckades med den här gången.
Så den överlevande spelare får alltså bara 300/4 xp.
Nu håller den överlevande rollpersonen på att bygga upp en ny äventyrsgrupp bestående av level 1 rollpersoner med 0 xp.
Och deras mål är givetvis att gå och hämta skatterna som rollpersonen lämnade kvar - för det är ju 4000 xp!
Fråga: vad tycker ni om detta tänk, att man bara får xp för skatter man återför i säkerhet?