Fasen. Det här med XP har jag svängt fram och tillbaka på så många gånger att jag till och med övervägt att helt skrota XP och plocka bort allt vad avancemang heter: den rollperson du startar med är den du har när du slutar (om den överlever).
Men, det känns tråkigt. Personligen GILLAR ju jag att förbättra min rollperson. Det är en viktig del av spelet för mig och flera av dem jag spelar med. På intet sätt den viktigaste delen, men utan den skulle helt klart något fattas.
På sista tiden har jag blivit väldigt förtjust i konceptet spenderade pengar = XP. Alltså, du får inget för att du hittar en stor skatt, förutom själva skatten. Det är först när du är i staden och bränner pengarna på krogen, eller köper dyra svartkonstböcker, eller anlitar en tränare (allt enkelt sammanfattat med "stryk så mycket pengar du vill, detta är din XP").
Det har den fina lilla finessen att det helt löser det problem som några av mina rollspelsvänner har, nämligen att de ogillar att man blir mycket bättre på magi genom att gå ut i skogen och döda vättar med ett svärd än genom att sitta och studera svartkonst. Nu handlar det helt plötsligt bara om du har tillräckligt med pengar för att skaffa studiematerial =)
Då överför man ju eventuell godtycklighet (eller brist därpå) till mängden guld rollpersonerna hittar istället, men det ger dem än mer valmöjligheter vad de gör sen: "Ska jag köpa den där tuffa rustningen till min fighter, eller ska jag lägga allt på att levla istället?" (Okej, jag spelleder överhuvudtaget inte DnD, men jag grunnar på det här tänket i andra sammanhang).
Möjligen gillar jag att kombinera detta lite med XP för att överkomma hinder. Jag blev rätt förtjust i hur gamla Warhammer FRP hantera det genom att ha en checklista i varje äventyr där man på slutet bara gick igenom punkt för punkt och såg om RP "förtjänat" den XPn. Vissa punkter kunde vara direkt motsägelsefulla:
Dödade råttmännen: 10 XP
Tog sig förbi råttmännen på fredlig väg: 15 XP
Jag gillar dock poängen om att man kan vinkla kampanjen beroende på vad som genererar mest XP: XP för att döda saker leder till att RP dödar massa saker. XP för att hitta guld innbär att RP börjar försöka samla in så mycket guld de kan. Där har jag något att fundera över.