Troberg
Sinister eater
- Joined
- 27 Jun 2001
- Messages
- 17,663
Jag har märkt att folk verkar hantera spel väldigt olika när de köper dem.
I ena änden av skalan finns de som köper ett spel, spelar det precis efter reglerna, helst med officiella scenarios. Om man ska jämföra med bilar så är det här antagligen de som köper en Volvo och inte ens fyller på olja själv.
I andra änden av skalan finns sådana som jag som köper ett nytt spel, läser genom det utan att någonsin ha en avsikt att spela det som det står. Istället plockar man världen eller delar av den och använder i andra projekt. Man letar spännande regelmekanismer som man kan sno och använda varianter av i sitt eget spel. Man lånar stämningar, bakgrunder, ideer osv, men man har aldrig någon avsikt att spela spelet rakt av som det är skrivet (jag tror inte jag har spelat något som det är tänkt förutom när jag spelade DoD för 20 år sedan, idag kör jag inget stock, allting förbättras och modifieras efter mina behov). Om man ska dra analogin med bilar så är det här de som köper en bil, plockar ner den i delar som sedan används för att hotta upp fem egna custombyggen.
Detta är väl antagligen anledningen till att jag gillar GURPS, eftersom dess böcker är de enda jag har sett som faktiskt uppmuntrar till en sådan användning. Praktiskt taget alla andra har en alltför hög kassaktionsgrad, man kan kanske använda 10-20%, om man har tur 30%, av innehållet på ett vettigt sätt.
Hur gör ni? Varför? Borde det finnas fler böcker som explicit vänder sig till oss som aldrig kör stock?
I ena änden av skalan finns de som köper ett spel, spelar det precis efter reglerna, helst med officiella scenarios. Om man ska jämföra med bilar så är det här antagligen de som köper en Volvo och inte ens fyller på olja själv.
I andra änden av skalan finns sådana som jag som köper ett nytt spel, läser genom det utan att någonsin ha en avsikt att spela det som det står. Istället plockar man världen eller delar av den och använder i andra projekt. Man letar spännande regelmekanismer som man kan sno och använda varianter av i sitt eget spel. Man lånar stämningar, bakgrunder, ideer osv, men man har aldrig någon avsikt att spela spelet rakt av som det är skrivet (jag tror inte jag har spelat något som det är tänkt förutom när jag spelade DoD för 20 år sedan, idag kör jag inget stock, allting förbättras och modifieras efter mina behov). Om man ska dra analogin med bilar så är det här de som köper en bil, plockar ner den i delar som sedan används för att hotta upp fem egna custombyggen.
Detta är väl antagligen anledningen till att jag gillar GURPS, eftersom dess böcker är de enda jag har sett som faktiskt uppmuntrar till en sådan användning. Praktiskt taget alla andra har en alltför hög kassaktionsgrad, man kan kanske använda 10-20%, om man har tur 30%, av innehållet på ett vettigt sätt.
Hur gör ni? Varför? Borde det finnas fler böcker som explicit vänder sig till oss som aldrig kör stock?