Nekromanti Yay, ett nytt spel! Och nu då?

Troberg

Sinister eater
Jag har märkt att folk verkar hantera spel väldigt olika när de köper dem.

I ena änden av skalan finns de som köper ett spel, spelar det precis efter reglerna, helst med officiella scenarios. Om man ska jämföra med bilar så är det här antagligen de som köper en Volvo och inte ens fyller på olja själv.

I andra änden av skalan finns sådana som jag som köper ett nytt spel, läser genom det utan att någonsin ha en avsikt att spela det som det står. Istället plockar man världen eller delar av den och använder i andra projekt. Man letar spännande regelmekanismer som man kan sno och använda varianter av i sitt eget spel. Man lånar stämningar, bakgrunder, ideer osv, men man har aldrig någon avsikt att spela spelet rakt av som det är skrivet (jag tror inte jag har spelat något som det är tänkt förutom när jag spelade DoD för 20 år sedan, idag kör jag inget stock, allting förbättras och modifieras efter mina behov). Om man ska dra analogin med bilar så är det här de som köper en bil, plockar ner den i delar som sedan används för att hotta upp fem egna custombyggen.

Detta är väl antagligen anledningen till att jag gillar GURPS, eftersom dess böcker är de enda jag har sett som faktiskt uppmuntrar till en sådan användning. Praktiskt taget alla andra har en alltför hög kassaktionsgrad, man kan kanske använda 10-20%, om man har tur 30%, av innehållet på ett vettigt sätt.

Hur gör ni? Varför? Borde det finnas fler böcker som explicit vänder sig till oss som aldrig kör stock?

Storuggla

Champion
"I ena änden av skalan finns de som köper ett spel, spelar det precis efter reglerna, helst med officiella scenarios."

Officiella scenarion använder jag som inspiration och spelar aldrig som de står. Istället läser jag igenom dem och stjäl det jag gillar till mina egna skapelser och ringer upp konstruktören mitt i natten och hånar honom för resten.
Egentligen moddar jag inte regler så himla mycket såvida de inte sticker mig i ögonen när jag läser dem. Senaste gången de gjorde det var, för att nämna ett exempel, i Unknown Armies. Där står det klart och tydligt att när man tar 10% av sin KP i skada av ett anfall så måste man uppsöka en läkare eller läggas in på sjukan, ty det är en Major Wound. Fin idé, om det inte vore för att en normal kis har 50 KP och en normal knytnäve gör 2d10. Detta i ett spel där det förvisso inte uppmuntras att man ska slåss men ändå, det lät lite i värsta laget. Vips blev det 20% istället. Det är så mycket jag kan tänka mig att modda ett system. Blir det mer än så tar jag helt enkelt och byter ut reglerna mot några jag gillar bättre. :gremsmile:
Jag har helt enkelt inte tid och ork att sitta och modda regler och settings i tid och otid, jag låtsas ju ha ett liv utanför hobbyn också.

Storuggla, illaluktande cigarrer i fickorna

Ithaqua

Utsvulten Wendigo
"... och ringer upp konstruktören mitt i natten och hånar honom för resten."

Yeah, sure you do..*Asg* Vore dock på sin plats om NÅGON gjorde det ibland. Vissa saker gör en helt vansinniga, speciellt om man stöter på "Volvokillen" som sen också kör efter de vansinniga reglerna... :gremsmile:

Troberg

Sinister eater
Jag har helt enkelt inte tid och ork att sitta och modda regler och settings i tid och otid
Underligt, ett av mina huvudargument för min metod är att jag inte har tid att sätta mig in i detaljerna i en massa nya regelsystem, enklare att bara plocka godbitarna och sätta in dem i ett känt system. Det blir också enklare för spelarna.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Jag äger ett flertal rollspel som jag aldrig spelat och knappt läst. Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att köpa ett rollspel bara för att använda som inspiration.

Regler är dock sällan något som jag pillar särskilt mycket på. Det händer väl att jag ignorerar sådant som jag tycker är opassande, annars så lägger jag ner mer energi på att skräddarsy världen. Skulle ett regelsystem ha alltför stora svagheter i mina ögon så skulle jag hellre ersätta det helt och hållet med något annat som fungerade än försöka rätta till allting på egen hand. Jag ser egentligen ingen anledning att lära mig tjugo olika regelsystem till tjugo olika rollspel om de inte är väldigt unika och hårt bundna till sin respektive värld.

"Borde det finnas fler böcker som explicit vänder sig till oss som aldrig kör stock? "

Jag tror att det skulle bli svårt att konkurrera med GURPS som redan är så pass etablerade, men även de har för övrigt ett eget regelsystem. Jag tror ingen rollspelskapare kommer att nöja sig med att presentera olika världar utan att på något sätt försöka smyga in sin egen regelvision. Vill du ha helt regelfria inspirationstexter så kommer du nog att både nu och i framtiden vara hänvisad till diverse skön- och facklitteratur.

walium

Ganska töntig, faktiskt
"Underligt, ett av mina huvudargument för min metod är att jag inte har tid att sätta mig in i detaljerna i en massa nya regelsystem, enklare att bara plocka godbitarna och sätta in dem i ett känt system. "

Hur kan du plocka godbitarna ur ett regelsystem utan att först sätta dig in i det? :gremsmile:

Sedan har jag svårt att tro att dessa godbitar alltid går att kombinera med varandra även om de var oerhört smart uttänkta i sitt ursprungliga sammanhang.

Troberg

Sinister eater
Hur kan du plocka godbitarna ur ett regelsystem utan att först sätta dig in i det?
Enkelt, jag bara skummar det på en övergripande nivå, så att jag inte drabbas av alla fixar för att lösa praktiska problem för att hålla ihop systemet. Oftast snor jag dem dessutom på konceptnivå snarare än regelnivå. Tex plockade jag konceptet med "magipoäng som räknas upp men saknar fast övre tak utan i stället får underliga effekter om den går för högt" från GURPS unlimited mana-regler, jag plockade däremot inte tabeller och sånt rakt av.

Sedan har jag svårt att tro att dessa godbitar alltid går att kombinera med varandra även om de var oerhört smart uttänkta i sitt ursprungliga sammanhang.
Det blir lättare om man plockar grejor på konceptnivå, men ibland går det inte. Då lägger man det på minnet och plockar in det i något annat sammanhang någon annan gång.

neowyn

Swordsman
Jag är ganska ointresserad av regler så där moddar jag inte så mycket, men å andra sidan kör jag nästan bara ett system då det är så trist att lära sig ny regler...

Det jag är ute efter mest är kännsla, insperation osv som jag sedan kan ta till min egen kampanj värld.

Ackerfors

Alas, your rapids!
De få gånger jag köper spel

På grund av min ekonomiska situation (inte alls... :gremcrazy: ) så köper jag inte särskilt mycket rollspel, men de få gånger jag köper spel så har jag inte många planer på att spela det, utan jag läser det, tänker över det, klurar, lägger undan den, läser den igen, klurar, osv. Det är sällan mina klur fastnar på papper eller ens når ut till någon annan än mig själv. Jag tycker det bara är soft att läsa i dem. Sen har jag inte mycket till övers för regler så det är sällan jag har några vettiga regelreflektioner. Det finns helt enkelt för få regler som tilltalar mig. :gremsmile:

Johan K

Gammal & dryg
Hur gör ni? Varför?
För min del så är jag nog ganska nära den sidan där man är & kör med de regler som finns. har dock moddat lite för att det ska passa mig bättre...

Varför ??
Tjaa, därför att jag har gillat de regler som finns med & tycker att de har funkat utanm allt för stor ansträngning.

Borde det finnas fler böcker som explicit vänder sig till oss som aldrig kör stock?
Tjaa, böcker är ju alltid skoj att läsa... Ännu trevligare är om de handlar om rollspel... Alltid så hittar man ju nått som är intressant & vill använda.

Hmm, om jag ska använda din liknelse är jag nog den som köper Volvon och kör den vart jag vill. När det gäller regler och värld så kör jag den om jag gillar den (och världen står ungefär för 9/10 av det som avgör i gillandet, det vill säga att reglerna kan vara riktigt jäkla apjobbiga, men så länge världen är bra använder jag dem).
Alla spel jag köper är med avsikten att spela dem åtminstone en gång, det ska bra mycket till för att jag inte ska göra det. Och blir det inget mer än det första äventyret så finns det i alla fall inspiration att ta med sig till andra spel och världar.

Jag snor sällan regelidéer från ett spel till ett annat och de moddar jag gör när jag gör dem (vilket är ytterst sällan) är inom ett visst system, som senaste AD&D-kampanjen där vi inte kör med vanliga Hit Points-reglerna utan Constitution är Hit Points. Den vanligaste modden är helt enkelt att välja vilka regler man ska köra med från böckerna, och vilka man ska låta bli. AD&D, precis som med GURPS bygger också på att man får nya regler, yrken, raser, här och var och man kan använda dem med eller istället för tidigare regler. Men trots ett par decimeter böcker med extra regler så kör jag med grunden.

Officiella färdiggjorda äventyr använder jag när jag har dem, de passar i kampanjen jag ska köra och jag gillar dem. Jag har kört 160 äventyr i mina dagar, varav 71 är färdiggjorda. En del kampanjer är enbart egna skapelser, andra är enbart färdiggjorda.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Det beror lite på vilket spel det är. Flera av de spel jag har har jag aldrig spelat och heller aldrig varit speciellt sugen på att spela av en eller annan anledning, men jag kan ändå tycka att de är bra rollspel.

När jag väl spelar så blir det oftast med lite modifikationer (oftast av färdighetslistan), men i grunden det regelsystem det är tänkt att man ska spela med. Ibland modifierar jag regelsystemet mer och mer tills det kommer så långt från ursprunget att det är lika bra att skriva ett nytt istället. Nästa gång jag spelleder Mutant kommer jag till exempel att göra det med ett helt annat regelsystem som jag skrivit själv.

/tobias

Ziaxool

Veteran
Nu på senare tid har jag börjat kolla lite på de rollspel jag köpt och försökt ändra lite för att se om man kan få det bättre. Alla rollspel jag köper har jag avsikt att spela länge, och jag köper aldrig ett rollspel om jag inte tidigare har kollat upp det och hällst testat det innan. Om man har många hobbies så vill man inte göra några klavertramp!

Lord Fluffo

Veteran
jag är alldelles för lat för att ändra massa säjlv. Därför är jag volvoförare nr.1 antar jag. ;-) Jag tar snarare bort regler eller lägger till någon liten för att göra det enklar för mig själv...

Mörker

Warrior
Själv köpte jag Mutant:UA för att analysera deras regelsystem (såväl som DoD Chronopia), men det har blivit så att jag nu har en spelgrupp till spelet (dock vill jag verkligen inte spela Chronopia!).
Men jag älskar att få använda delar av rollspel till mina egna projekt, och inte bara rollspel. Just nu använder jag förövrigt kortspelet DoomTrooper som inspiration till ett pågående dark-fantasyprojekt...

Eksem

Champion
Eh, ursäkta, men skulle du kunna hjälpa mig tanka?

"I ena änden av skalan finns de som köper ett spel, spelar det precis efter reglerna, helst med officiella scenarios. Om man ska jämföra med bilar så är det här antagligen de som köper en Volvo och inte ens fyller på olja själv."

Utsökt liknelse, eller åtminstone klart passande i mitt fall. Jag spelar rollspel rakt ur lådan, gärna med officiella scenarion. Jag är också typen som om jag hade körkort inte nödvändigtvis skulle köra en Volvo, men jag skulle definitivt inte försöka mig på att byta olja.

Jag letar i allra högsta grad efter spel jag kan spela rätt ur lådan utan att behöva tweka dem en massa. Endast om jag verkligen inte finner något som passar skulle jag ens ponera att skriva husregler eller ett eget spel.

Litar jag för mycket till proffsen? Ja. Men det gör mig nog inget. Just nu, i alla fall.

Troberg

Sinister eater
Re: Eh, ursäkta, men skulle du kunna hjälpa mig tanka?

jag skulle definitivt inte försöka mig på att byta olja.
Nja, jag skrev faktiskt fylla på, det är enklare än att byta. Byter gör jag inte själv (Iofs så beror det mest på att det alltid finns någon gnällig jäkel i grannskapet som gnäller när man häller ut den gamla oljan i en dagvattenbrunn. De har inte förstått naturens kretslopp, bensinbolagen tar upp oljan ur marken, jag häller tillbaka den.).

Morgoth

Swashbuckler
Som Eksem! [ANT]

Jag vill dessutom bedyra okränkbarheten i en författares verk, må det vara rollspel eller roman. Innan man börjar pilla måste man försöka hänge sig åt författarens egen vision, och åtminstone läsa spelet!

Zmog

Muggas

Hero
Innan jag väljer att köpa ett rollspel så hör jag mig för väldigt mycket om det. Jag köper rollspel väldigt sällan, så när jag väl gör slag i saken så är det för att jag rådiggar konceptet, spelvärlden, reglerna, d v s hela paketet. Ju mer komplett rollspelet är i själva grundboken, desto bättre. Jag vill ha rollspel som jag tycker är så bra och intressanta att jag redan då jag första gången översiktligt bläddrar igenom sidorna kommer på mig med att planera för framtida spel, vilka personer jag vill ha med, hur jag ska utforma äventyr och kampanjer o s v. Kort sagt, de rollspel jag köper ska kännas gedigna, genomarbetade och "kompletta". Jag vill ägna så lite tid som möjligt åt att manipulera med rollspelets byggstenar, framförallt reglerna. Jag köper ju rollspelet för att jag vill ha en produkt som är så "färdig" för spel som möjligt (detta innebär inte nödvändigtvis frosseri i detaljer, utan att avvägningen av vad man valt att ta med av respektive del av rollspelet är så optimal som möjligt, att "kärnan" tar upp i stort sett precis det jag tänkt mig att jag kommer att använda).

När jag köper rollspel är det aldrig med avsikten att enbart inspireras att plocka delar ur dem som jag gillar. Om jag vill sno något ur ett rollspel jag köpt och tillämpa i ett annat (eventuellt egna projekt) så sker detta förmodligen långt senare, när jag spelat mig trött på rollspelet. Moddar gör jag bara om det känns absolut nödvändigt eller om det saknas regler för en specifik situation som jag ämnar spela igenom.