Märkliga demoner
"Jo, speciellt Ataxatropi är ju en ultimat aspekt för magiker (eller som Belkor Gulik brukar uttrycka det i min kampanj - "Ataxatropin och Nomotropin är som magikerns höger- och vänsterhand"), men är du en pyromantiker så tackar du nog inte nej till lite extra pyrotropiska filament"
Givetvis inte. Min poäng är att Ataxatropin är fruktansvärt användbar till effekter som förändrar andra, medan Nekrotropin är en offensiv aspekt som är otroligt svår att alstra. Just därför kan de vara trevliga att ha "på burk". Pyrotropi är liksom inte lika smetigt eller svårt att alstra.
"Fast om vi nu tillåter oss att diskutera utanför de trånga klyfta som reglerna utgör så tycker jag att även Ataxatropi och Nekrotropi skulle kunna släpa lös demonen vid en okontrollerad dissipation."
Jag håller delvis med, då ditt citat var övertygande. Däremot lär inte nekrotropisk dissipation föra särskilt mycket med sig om artefakten ifråga är av stål (...dör metallen?).
"Ja, jag misstänkte nog att du hade mer spelarperspektiv på det hela än spelledarperspektiv. Fråga Ymir vad han tycker om det hela vetja - han kanske inte är av samma mening som dig (förmodligen inte av samma mening som mig heller, det brukar han ju nästan aldrig vara )?"
Njae... det är snarare så att jag opponerar mig mot att de enklaste repeterbara formler (som t.ex. ett vaxljus som tänder sig självt) kräver att man fängslar en varelse. Jag tycker att det blir slentrian, då effekten inte är så enormt imponerande. Helt enkelt önskar jag mig att demoner inte krävdes för såpass enkla göromål.
"Skämt åsido så är demonframkallning faktiskt förbannat svårt (just då det kräver så många olika effekter för att genomföras effektivt och säkert) och att dessutom spärra in demonen är knappast lättare."
Näe. En demon av andra rangen är inte särskilt svår att nedkalla med en ritual av denna typ:
Alstra Semotropi Ob3T6 (1h)
Alstra Ataxatropi Ob3T6 (8h)
Transformering Ob2T6 (till Ikonotropi) (0,5h)
Ritual Ob2T6 (väva "identifiera" med ett filament) (0,5h)
Ritual Ob2T6 (väva "nedkalla" med ett filament) (0,5h)
Ritual Ob2T6 (väva "provosorisera" med två filament) (0,5h)
Ritual Ob3T6 (väva "permanenta" med fyra filament, sänk svårigheten med ett extra filament) (0,5h)
...och nu har vi inte ens slängt in kongelaten eller höjt ritualtiden över 11,5 timmar. Släng in en "binda demon" i ett stasisfält (vilken garanterat lyckas) så har du en närmast idiotsäker patentlösning.
"och att dessutom spärra in demonen är knappast lättare."
Rent objektivt: jo, det är faktiskt lättare. Det krävs hälften så många filament, till att börja med.
"Om du har blasé så beror det nog på att din karaktär genomfört det hela flertalet gånger och då är din karaktär förmodligen rätt duktig."
Tyvärr, Thizara har inte frammanat eller bundit en enda demon.
"Eller så kanske demoner förekommer lite för ofta i kampanjen som sådan (det som upplevs var och varannan dag blir ju lätt lite vardagligt)?"
Tja, spelar man schaman är det liksom svårt att undgå demoner.
"Inte om man nyttjar reglerna som gäller för schamaner. Enligt mig borde inte en entnitet som till och med lever på andeplanet vara direkt sämre än dem att finna en specifik själ."
...sant. Jag har förmodligen blivit lite hemmablind vad gäller Schamanism - Eons grundsystem är helt enkelt för tråkigt för min smak. För att uttrycka det annorlunda - det finns en anledning till att "tvådimensionellt" ibland är synonymt med "trist".
"Bra idé - rimmar helt i stil med hur jag har tänkt mig det hela. Dessutom går det väl i hand med Beröringens lag vilket helt klart gör det magiteoretiskt gångbart."
Det finns helt klart en massa ideer om demoner i aggregat som kunde göras till artikel, och vi ska ju strax uppdatera Drunoks Drängar igen. Finns det något intresse för en artikel om demoniska prylar?
--Björn, skrifteliskrifteliskriftlärd