Nekromanti Ye olde magic shoppe

Pendragon

Swashbuckler
Hur pass lätt är det att få tag i magiska prylar egentligen?
Det nämns ju att faliksa alkemister gör god förtjänst på att sälja magiska artefakter som de tillverkar. Sen nämns det dessutom att det väldigt ovanligt med magiska föremål, speciellt vapen.

Jag ser en liten konflikt här. Vad är det egentligen som förhindrar att varenda någotsånär förmögen krigare springer omkring med oförstörbara svärd med 2-3 magnituder skärpa i?

Personligen skulle jag försökt förklara det med att de flesta magiker är tämligen ovilliga att handskas med demoner mer än nödvändigt, vilket begränsar tillgängligheten av aggregat.

/Joel

Ceram

Hero
Problematiskt...

Hur pass lätt är det att få tag i magiska prylar egentligen?
Det nämns ju att faliksa alkemister gör god förtjänst på att sälja magiska artefakter som de tillverkar. Sen nämns det dessutom att det väldigt ovanligt med magiska föremål, speciellt vapen.

Jag ser en liten konflikt här. Vad är det egentligen som förhindrar att varenda någotsånär förmögen krigare springer omkring med oförstörbara svärd med 2-3 magnituder skärpa i?

Personligen skulle jag försökt förklara det med att de flesta magiker är tämligen ovilliga att handskas med demoner mer än nödvändigt, vilket begränsar tillgängligheten av aggregat.
I mitt Mundana är det mycket svårt att få tag på magiska föremål. Som du sagt är det svindyrt, det räcker inte med att vara något så när förmögen det krävs rikedom. Det dräller inte med alkemister i varje gathörn heller. Det flesta alkemister är inga lysande magiker vilket gör att den magiskafärdighetschanser (som jag oftast ignorerar) är ganska låg.

Om spelarna faktiskt blir svinrika och vill ha magiska svärd (det händer) så vill de oftast ha demonaggregat så att de inte måste ladda på hela tiden (överanvändning?). Då kräver jag (det har hänt en gång) att de ska skrapa rätt på demonen själv eftersom alkemister inte kan hämta den själv plus att alkemisten tar extra för riskerna. Detta är givetvis ett äventyr i sig, det dräller ju inte av schamaner till uthyrning...

/Ceram, har ingen magiskaföremålsinflation

Big Marco

Läskig

Så gör vi också när vi lirar. Att ha laddningar innebär dels att föremålet ofta "sparas" till speciella tillfällen, samt att tillverkaren också binder upp köparen genom att ofta vara "den ende" som kan ladda upp prylen igen.

Hamsterbane

Veteran
När mina rika SLP:ar köpte en hord magiartefakter som de började missbruka kantades deras väg av magiker som sa att det är farligt att begära filament varannan timme av bundna demoner, och farligt var just vad det blev när rollpersonerna plötsligt fick bud om att deras skepp som drevs av ett par tre demoniska aggregat hade passerat genom en magistorm öster om Danbreann och att tre demoner nu sprang lösa på skeppets däck...

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Marknadsekonomi? Icke då

"Vad är det egentligen som förhindrar att varenda någotsånär förmögen krigare springer omkring med oförstörbara svärd med 2-3 magnituder skärpa i?"

Fast nu förutsätter du att det råder fri marknad på magiska artefakter. Jag skulle snarare tro att den marknaden är _väldigt_ kontrollerad. Magikergillena har liksom monopol på tillverkandet av dessa artefakter och de som gör det utan deras tillåtelse är lovligt byte.

Dessa magikergillen har sina egna maktintressen och måste oftast svara inför landets regering. Varken gillet eller regeringen vill ha massa svulstiga äventyrare som springer omkring med livsfarliga förtrollade artefakter. Således tror jag att man är lite petig vem man säljer/ger dessa till och att man gärna vill ge sken på att det är svårare att tillverka dom än vad det egentligen är.

/Naug, tror

Kenzui

Warrior
I mitt mundana så är det knappt nån som har magiska saker! speciellt inte vapen, för att det är så powergamigt. fast jag har en magiker som mycket väll skulle kunna skapa en magnitud 3 magnitud. fast man måste få tag i saker också och har man osis så slår man fram typ, drak fjäll & några andra rear saker. Ha det bra!

Pendragon

Swashbuckler
Så gör vi också när vi lirar. Att ha laddningar innebär dels att föremålet ofta "sparas" till speciella tillfällen, samt att tillverkaren också binder upp köparen genom att ofta vara "den ende" som kan ladda upp prylen igen.
Det var en intressant vinkling. Det är klart magikern helst ser till att göra sådana föremål då köparen tvingas komma tillbaks och betala magikern om och om igen om han vill fortsätta använda föremålet.

Lite som en magisk langare. :gremlaugh:

/Joel

Pendragon

Swashbuckler
Re: Marknadsekonomi? Icke då

Dessa magikergillen har sina egna maktintressen och måste oftast svara inför landets regering. Varken gillet eller regeringen vill ha massa svulstiga äventyrare som springer omkring med livsfarliga förtrollade artefakter. Således tror jag att man är lite petig vem man säljer/ger dessa till och att man gärna vill ge sken på att det är svårare att tillverka dom än vad det egentligen är.
Förvisso... det nämns nånstans att "Cirza-templet är den första som ger sitt gokännande" om det finns pengar att tjäna, vilket antyder att det kräver godkännande från dem, och kanske flera, såsom den lokale mark- eller kurfursten.

/Joel

Pendragon

Swashbuckler
När mina rika SLP:ar köpte en hord magiartefakter som de började missbruka kantades deras väg av magiker som sa att det är farligt att begära filament varannan timme av bundna demoner, och farligt var just vad det blev när rollpersonerna plötsligt fick bud om att deras skepp som drevs av ett par tre demoniska aggregat hade passerat genom en magistorm öster om Danbreann och att tre demoner nu sprang lösa på skeppets däck...
Jo, jag minns den tråden (vill minnas att det där var delvis mitt förslag) men mitt problem var väl snarare varför sådana artefakter skulle vara svåra att få tag i från första början.

/Joel

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Re: Marknadsekonomi? Icke då

Hmm. Det här kan ge intressanta följder. Kanske andra magikersällskap och regeringar ser snett och surt på de cirefaliska alkemisterna som är så öppna med sina tjänster. Magiska artefakter kanske är vanligare bland den cirefaliska överklassen än vad den är hos andra folk? Kanske en stor mängd av "importerade" förtrollade föremål kommer från just Caserion och Melorion?

/Naug, spekulerar vidare

Pendragon

Swashbuckler
Konspirationsteorier?

Kan det vara så att omvärlden fylls av fler och fler faliska artefakter? Varför är cirefalierna såpass givmilda? Det finns ju "magi-langar"-aspekten av det hela som Marco lyfte fram... men det kanske finns ännu mer sinistra motiv...

Kungen i ett vänligt grannland mottager en gåva i form av en mäktig artefakt, innehållandes ett kraftfullt aggregat (och därmed en kraftfull demon). När kungen väl fått föremålet i sin ägo sker en liten "olycka" föremålet och demonen slipper lös i kungliga slotttet. Kungafamiljen dödas av en märkligt målmedveten demon och riket störtas inre konflikt utan tronarvinge.

Cirefalierna kan nu stötta valfri sida i konflikten (dvs den som kommer ge dem störst ekonomisk vinning när kriget är vunnet), givetvis med löfte om att skydda dem från demoner och förse dem med mäktiga artefakter...

Sådana artefakter kan sitta och puttra som tidsinställda bomber hos mäktiga allierade, utifall att de skulle vilja bryta alliansen.

/Joel

Riskfaktorn med demoniska aggregat [demonspoiler?]

Jag är av samma åsikt. Faktumet att du faktiskt har en demon inspärrad, säkerligen fientligt inställd då den hålls inspärrad mot sin vilja, är nog tillräckligt avskräckande för att de flesta magiker skall tänka sig för både en och annan gång innan de antingen skapar sig eller skaffar ett demoniskt aggregat.
Skulle föremålet råka gå sönder eller om något annat skulle gå fel (exempelvis att magikern lyckas att få de från aggregatet alstrade filamenten att dissipera okontrollerat) så finns det ju en risk för att demonen plötsligt skulle vara fri och då skulle säkert den person som nyttjat föremålet, och på så vis avtvingat demonen sin kraft, vara ett hett mål för dennes vrede. Ju kraftfullare artefakt desto kraftfullare demon och följdaktligen desto högre dödlighet.
För den som har tillräckligt med kunskap av vad en artefakt faktiskt innebär så finns det alltså stora betänksamheter i att bruka demoniska aggregat.

Att tillverka aggregaten är knappast mindre riskfullt det. För det första kräver det omfattande kunskaper inte inom bara alkemin utan även i konsten att nedkalla och fängsla demoner. Chansens till misslyckande och fummel finns alltid vilket förstås lika gärna kan resultera i att demonen kalasar på sin nedkallares själsliga energi istället. Även om personen i fråga som skapar aggregatet skulle lyckas med detta så är inte risken över på grund av det. För det första så är det mycket möjligt att artefakten senare skulle råka förstöras varvid demonen nog är lite förbannad på den person som fängslade denne och kanske får för sig att söka upp denna person för en vedergällning.
För det andra så kanske demonens gelikar inte är särskilt förtjusta över att de behandlas som magiska batterier och spärras av någon irriterande människa varvid de kanske bestämmer sig för att uppsöka denne och få honom på "bättre tankar" vilket nog kan vara en minst sagt otrevlig upplevelse för deras mål...

Slutligen finns ju möjligheten i att få en demon att ta plats i ett aggregat av egen fri vilja varvid den naturligtvis inte kommer att vara ilsken över detta öde (såvidare den inte luras av magikern). Frågan är bara vad som kan få en demon att gå med på något sådant (förutom magikerns höga färdighetsvärde i Övertala)? Demonen kräver med stor sannolikhet något i gentjänst och ju högre magnitud demonen har desto större kan man nog räkna med att denna gentjänst är.
Frågan är alltså om den som gör en affär med demonen verkligen har råd eller lust att betala det slutgiltliga priset? Det hela kanske kommer sig som en mycket otrevlig överraskning först långt senare...

Ljusetsriddare - som bland annat av ovanståene skäl inte har någon inflation på magiska artefakter i sin spelvärld, i synnerhet inte sådana med demoniskt aggregat

Eleas

Hero
Re: Riskfaktorn med demoniska aggregat [demonspoiler?]

"Skulle föremålet råka gå sönder eller om något annat skulle gå fel (exempelvis att magikern lyckas att få de från aggregatet alstrade filamenten att dissipera okontrollerat) så finns det ju en risk för att demonen plötsligt skulle vara fri och då skulle säkert den person som nyttjat föremålet, och på så vis avtvingat demonen sin kraft, vara ett hett mål för dennes vrede."

Varför skulle en okontrollerad dissipation som drabbar magikern befria demonen? Känns väldigt slumpmässigt, IMHO.

--Björn, undrar om balanseringstänkandet höjt sitt huvud igen

It´s a devils gamble

Varför skulle en okontrollerad dissipation som drabbar magikern befria demonen? Känns väldigt slumpmässigt, IMHO.
Tja, låt oss säga att du har en trästav a la klassisk magikerateralj. Exempelvis några dissiperade pyrotropiska filament ifrån staven ifråga skulle säkerligen riskera att tända eld rätt ordentligt på staven...
Hur som helst så har du rätt i att en okontrollerad dissipation normalt sett drabbar magikern, men i det här fallet talar vi om filament alstrade från en tingest, varvid det inte låter helt osannolikt att ett fummel skulle kunna få den negativa konsekvensen att även eller istället drabba staven. Visst reglerna stödjer det inte fullt ut men så var det också bara ett exempel på ännu ett sätt demonen skulle kunna släppas fri genom att det föremål den är bunden till förstörs.

--Björn, undrar om balanseringstänkandet höjt sitt huvud igen
Jag bara redogjorde för av vilken anledning det inte är inflation på demoniska aggregat i min version av Mundana. Om du önskar mer demoniska aggregat eller mindre balans i din spelvärld så varsågod - jag tänker inte hindra dig!

Ljusetsriddare - som personligen inte skulle känna sig särskilt bekväm rännandes omkring med en demon inspärrad i något medhavt föremål, speciellt inte om denne demon skulle frigöras om föremålet skulle råka gå sönder...

Eleas

Hero
Hmm... kanske man skulle...

"Tja, låt oss säga att du har en trästav a la klassisk magikerateralj. Exempelvis några dissiperade pyrotropiska filament ifrån staven ifråga skulle säkerligen riskera att tända eld rätt ordentligt på staven..."

Jo, det stämmer. Tänkte snarare på Nekrotropi / Ataxatropi, som iaf för mig känns som de svåraste och mest användbara aspekterna.

"Hur som helst så har du rätt i att en okontrollerad dissipation normalt sett drabbar magikern, men i det här fallet talar vi om filament alstrade från en tingest, varvid det inte låter helt osannolikt att ett fummel skulle kunna få den negativa konsekvensen att även eller istället drabba staven. Visst reglerna stödjer det inte fullt ut men så var det också bara ett exempel på ännu ett sätt demonen skulle kunna släppas fri genom att det föremål den är bunden till förstörs."

Jäpp, du har rätt. Just i det här fallet kändes det dock lite omotiverat eftersom filamenten ges till magikern. När magikern sedan manipulerar dem "tillhör" de magikern, och därför känns det i min mening lite konstigt att de skulle drabba något annat än just magikern. Okontrollerad dissipation har ju paradoxalt nog en rätt förutsägbar effekt.

"Jag bara redogjorde för av vilken anledning det inte är inflation på demoniska aggregat i min version av Mundana. Om du önskar mer demoniska aggregat eller mindre balans i din spelvärld så varsågod - jag tänker inte hindra dig!"

Nej, jag vet - jag antar att jag bara inte gillar hela idén med att man måste idka slavdrift med demoner eller liknande för att skapa en repeterande formel. Särskilt min schamanflicka Thizara har börjat få ganska stora problem med just det. Hittills har hon jämkat ihop det som att hon i begränsad mån kan använda demoner av låg rang (=djur) som generatorer, då de (i Ymirs Mundana) bara har relativt psyke. Men ändå... det känns alldeles för blasé på något sätt. Som om demonframmanande är något man ägnar sig åt till frukost.

"Ljusetsriddare - som personligen inte skulle känna sig särskilt bekväm rännandes omkring med en demon inspärrad i något medhavt föremål, speciellt inte om denne demon skulle frigöras om föremålet skulle råka gå sönder..."

Såvitt jag förstått det är det svårt för demoner att hitta specifika själar. Borde man inte kunna ge demonen ett slag var vecka/månad/tidsperiod föremålet är i magikerns ägo? Detta skulle representera att demonen lär sig känna igen magikern för framtida, ahem, påhälsningar.

--Björn, som lyckades använda könsneutrala ord, nästan iaf

Märkt av demoner?

Jo, det stämmer. Tänkte snarare på Nekrotropi / Ataxatropi, som iaf för mig känns som de svåraste och mest användbara aspekterna.
Jo, speciellt Ataxatropi är ju en ultimat aspekt för magiker (eller som Belkor Gulik brukar uttrycka det i min kampanj - "Ataxatropin och Nomotropin är som magikerns höger- och vänsterhand"), men är du en pyromantiker så tackar du nog inte nej till lite extra pyrotropiska filament (med dessa kan du ju sänka svårighetsgraden delvis på ditt besvärjelseslag och på så vis kunna väva kraftfullare pyrotropiska formler).
Fast om vi nu tillåter oss att diskutera utanför de trånga klyfta som reglerna utgör så tycker jag att även Ataxatropi och Nekrotropi skulle kunna släpa lös demonen vid en okontrollerad dissipation. Som rent potentiell magisk energi som vid sin dissipation har stökat till det så ordentligt i den magiska väven att de tvingas återgå till sin potentiella form med krökningstalet noll så kan de nog ställa till med en del. Vem vet vad som händer med den magi som håller demonen fången om en sådan urladdning sker? Ur spelsynpunkt så bäddar det om inte annat för en del spänning om plötsligt magikern finner sin artefakts demon vara på fri och illasinnad fot...
Slutligen går det att ta en lite funderare på vad som verkligen händer OM magin nu skulle kunna dissipera mot föremålet i fråga. Ataxatropin i egenskap av kaos kanske ställer till oreda i det magiska fält som håller föremålet eller inspärrningseffekten igång (det är ju inte för inte som du kan riva sönder väv med just ataxatropin)? Nekrotropin kanske å sin sida kanske förvittrar den sista livskraften i trästaven vilket får den att förmultna och falla i bitar? Vilda spekulationer som sagt men det är iallafall inte teoretiskt omöjligt vilket var min poäng.

Jäpp, du har rätt. Just i det här fallet kändes det dock lite omotiverat eftersom filamenten ges till magikern. När magikern sedan manipulerar dem "tillhör" de magikern, och därför känns det i min mening lite konstigt att de skulle drabba något annat än just magikern. Okontrollerad dissipation har ju paradoxalt nog en rätt förutsägbar effekt.
Det beror naturligtvis på hur man tolkar det hela. Citerar från M&M sidan 60 (från stycket "Att använda magiska artefakter"): "Dissipationen drabbar som regel den person som håller eller vidrör artefakten. Om ingen vidrör artefakten så drabbas den som utlöste aktiveringsvilkoren endast om denna befinner sig mycket nära artefakten (inom en meter)."
Nu gäller dessa ord förvisso personer som inte vet hur man tar hand om de alstrade filamenten men en magiker som fummlar sitt slag borde kunna räknas till denna skara (åtminstone tillfälligt). Dissipationen verkar alltså utgå från föremålet om någon inte kan ta vara på filamenten. Om en person fumlar så finns det inget som säger att denne nödvändigtvis faktiskt har lyckats att ta emot filamenten ännu. Kanske befinner de sig någonstans emellan och påverkar på så vis både magikern och föremålet?

Nej, jag vet - jag antar att jag bara inte gillar hela idén med att man måste idka slavdrift med demoner eller liknande för att skapa en repeterande formel. Särskilt min schamanflicka Thizara har börjat få ganska stora problem med just det. Hittills har hon jämkat ihop det som att hon i begränsad mån kan använda demoner av låg rang (=djur) som generatorer, då de (i Ymirs Mundana) bara har relativt psyke.
Ja, jag misstänkte nog att du hade mer spelarperspektiv på det hela än spelledarperspektiv. :gremwink: Fråga Ymir vad han tycker om det hela vetja - han kanske inte är av samma mening som dig (förmodligen inte av samma mening som mig heller, det brukar han ju nästan aldrig vara )?

Men ändå... det känns alldeles för blasé på något sätt. Som om demonframmanande är något man ägnar sig åt till frukost.
Visst vid frukosttid känns det nog OK, men när natten faller och mörkret pockar på DÅ är nog inte allt lika trevligt längre... *skrattar ett elakt skratt som ekar utifrån det avgrundsmörker det kom ifrån*

Skämt åsido så är demonframkallning faktiskt förbannat svårt (just då det kräver så många olika effekter för att genomföras effektivt och säkert) och att dessutom spärra in demonen är knappast lättare. Om du har blasé så beror det nog på att din karaktär genomfört det hela flertalet gånger och då är din karaktär förmodligen rätt duktig. Eller så kanske demoner förekommer lite för ofta i kampanjen som sådan (det som upplevs var och varannan dag blir ju lätt lite vardagligt)?
Under alla mina år som spelledare till Eon så har mina spelares karaktärer enbart stött på en demon under alla äventyr hittills (och det var den som finns med i ett visst färdigskrivet äventyr). Således hyser de knappast blasé vad gäller demoner. Vandöda är jag dock på tok förtjust i varvid de också förekommer mer än sig bör. Således hyser mina spelare nog viss blasé vad gäller vandöda - tyvärr... :gremfrown:

Såvitt jag förstått det är det svårt för demoner att hitta specifika själar.
Inte om man nyttjar reglerna som gäller för schamaner. Enligt mig borde inte en entnitet som till och med lever på andeplanet vara direkt sämre än dem att finna en specifik själ.

Borde man inte kunna ge demonen ett slag var vecka/månad/tidsperiod föremålet är i magikerns ägo? Detta skulle representera att demonen lär sig känna igen magikern för framtida, ahem, påhälsningar.
Bra idé - rimmar helt i stil med hur jag har tänkt mig det hela. Dessutom går det väl i hand med Beröringens lag vilket helt klart gör det magiteoretiskt gångbart.

Ljusetsriddare - som ju mer han tänker på det tycker att folk nog borde dra sig för att nyttja demoniska aggregat

Zishan

Veteran
Re: Riskfaktorn med demoniska aggregat [demonspoiler?]

Skulle föremålet råka gå sönder eller om något annat skulle gå fel (exempelvis att magikern lyckas att få de från aggregatet alstrade filamenten att dissipera okontrollerat) så finns det ju en risk för att demonen plötsligt skulle vara fri och då skulle säkert den person som nyttjat föremålet, och på så vis avtvingat demonen sin kraft, vara ett hett mål för dennes vrede. Ju kraftfullare artefakt desto kraftfullare demon och följdaktligen desto högre dödlighet.
För den som har tillräckligt med kunskap av vad en artefakt faktiskt innebär så finns det alltså stora betänksamheter i att bruka demoniska aggregat
Och för Er som tänker i banor som t ex. [color:\\"red\\"] Perpetuell Indestruktibillitet [/color] där artefakten ej kan går sönder, så hjälper det dock inte mycket i detta fall.Varför? Jo då det uttryckligen står på sidan 68 i M&M att denna alkemiska effekt påverkas normalt av magi. Dock kan man kanske öka livslängden på sin stav så att man undviker att det går sönder av småsaker.

Sen kommer också en annan riskfaktor in som nog är farligare än vad man tror, och som än så länge ingen talat om. Nämligen andra som ser ens "Jättemagiska föremål" och hur de påverkas av det.
Som känt så påverkas många människor (o andra raser) drabbas av det kända syndromen Girighet, Maktbegär Avundsjuka eller dylikt.
Så man skaffar sig snart många fiender som gör livet surt för en inom kort!!
För att inte tala om alla [color:\\"blue\\"] moraltanter ja sådana [/color] som [color:\\"blue\\"] hedersamma krigare, prästeskap [/color] och annat [color:\\"red\\"] löst folk,[/color] som kommer ge sig på folk med ondskans redskap i sin beffattning.

Vargbroder som tittar oförstående på sitt LiamSvärd o Undrar varför där är ett sånt liv om det!

Eleas

Hero
Märkliga demoner

"Jo, speciellt Ataxatropi är ju en ultimat aspekt för magiker (eller som Belkor Gulik brukar uttrycka det i min kampanj - "Ataxatropin och Nomotropin är som magikerns höger- och vänsterhand"), men är du en pyromantiker så tackar du nog inte nej till lite extra pyrotropiska filament"

Givetvis inte. Min poäng är att Ataxatropin är fruktansvärt användbar till effekter som förändrar andra, medan Nekrotropin är en offensiv aspekt som är otroligt svår att alstra. Just därför kan de vara trevliga att ha "på burk". Pyrotropi är liksom inte lika smetigt eller svårt att alstra.

"Fast om vi nu tillåter oss att diskutera utanför de trånga klyfta som reglerna utgör så tycker jag att även Ataxatropi och Nekrotropi skulle kunna släpa lös demonen vid en okontrollerad dissipation."

Jag håller delvis med, då ditt citat var övertygande. Däremot lär inte nekrotropisk dissipation föra särskilt mycket med sig om artefakten ifråga är av stål (...dör metallen?).

"Ja, jag misstänkte nog att du hade mer spelarperspektiv på det hela än spelledarperspektiv. :gremsmile: Fråga Ymir vad han tycker om det hela vetja - han kanske inte är av samma mening som dig (förmodligen inte av samma mening som mig heller, det brukar han ju nästan aldrig vara )?"

Njae... det är snarare så att jag opponerar mig mot att de enklaste repeterbara formler (som t.ex. ett vaxljus som tänder sig självt) kräver att man fängslar en varelse. Jag tycker att det blir slentrian, då effekten inte är så enormt imponerande. Helt enkelt önskar jag mig att demoner inte krävdes för såpass enkla göromål.

"Skämt åsido så är demonframkallning faktiskt förbannat svårt (just då det kräver så många olika effekter för att genomföras effektivt och säkert) och att dessutom spärra in demonen är knappast lättare."

Näe. En demon av andra rangen är inte särskilt svår att nedkalla med en ritual av denna typ:

Alstra Semotropi Ob3T6 (1h)
Alstra Ataxatropi Ob3T6 (8h)
Transformering Ob2T6 (till Ikonotropi) (0,5h)
Ritual Ob2T6 (väva "identifiera" med ett filament) (0,5h)
Ritual Ob2T6 (väva "nedkalla" med ett filament) (0,5h)
Ritual Ob2T6 (väva "provosorisera" med två filament) (0,5h)
Ritual Ob3T6 (väva "permanenta" med fyra filament, sänk svårigheten med ett extra filament) (0,5h)

...och nu har vi inte ens slängt in kongelaten eller höjt ritualtiden över 11,5 timmar. Släng in en "binda demon" i ett stasisfält (vilken garanterat lyckas) så har du en närmast idiotsäker patentlösning.

"och att dessutom spärra in demonen är knappast lättare."

Rent objektivt: jo, det är faktiskt lättare. Det krävs hälften så många filament, till att börja med.

"Om du har blasé så beror det nog på att din karaktär genomfört det hela flertalet gånger och då är din karaktär förmodligen rätt duktig."

Tyvärr, Thizara har inte frammanat eller bundit en enda demon.

"Eller så kanske demoner förekommer lite för ofta i kampanjen som sådan (det som upplevs var och varannan dag blir ju lätt lite vardagligt)?"

Tja, spelar man schaman är det liksom svårt att undgå demoner.

"Inte om man nyttjar reglerna som gäller för schamaner. Enligt mig borde inte en entnitet som till och med lever på andeplanet vara direkt sämre än dem att finna en specifik själ."

...sant. Jag har förmodligen blivit lite hemmablind vad gäller Schamanism - Eons grundsystem är helt enkelt för tråkigt för min smak. För att uttrycka det annorlunda - det finns en anledning till att "tvådimensionellt" ibland är synonymt med "trist".

"Bra idé - rimmar helt i stil med hur jag har tänkt mig det hela. Dessutom går det väl i hand med Beröringens lag vilket helt klart gör det magiteoretiskt gångbart."

Det finns helt klart en massa ideer om demoner i aggregat som kunde göras till artikel, och vi ska ju strax uppdatera Drunoks Drängar igen. Finns det något intresse för en artikel om demoniska prylar?

--Björn, skrifteliskrifteliskriftlärd

Svårhanterade demoner

Nekrotropin är en offensiv aspekt som är otroligt svår att alstra. Just därför kan de vara trevliga att ha "på burk". Pyrotropi är liksom inte lika smetigt eller svårt att alstra.
Ja, du har helt rätt i att nekrotropi är svåralstrad och således en aspekt där alstrade filament från en artefakt är ett tacksamt hjälpmedel.
Vad gäller pyrotropin så kräver den i och för sig inte att man dödar något men likväl måste du har tillgång till något som brinner som helst inte skall vara längre ifrån dig än lågans höjd. En sådan eld skapas enkelt med exempelvis lite alstrad ataxatropi som man transdformerar till pyrotropi. Fiendemagiker som stöter på en pyromantiker är dock i regel införstådd i detta faktum varid de lär försöka släcka elden bland det första de gör. Utan eld ingen pyrotropi (såvidare vi inte snackar kroppslig alstring vilket suger big times). Av bland annat den anledningen kan en artefakt som genererar pyrotropiska filament vara en god investering för eldmagiker.

Njae... det är snarare så att jag opponerar mig mot att de enklaste repeterbara formler (som t.ex. ett vaxljus som tänder sig självt) kräver att man fängslar en varelse. Jag tycker att det blir slentrian, då effekten inte är så enormt imponerande. Helt enkelt önskar jag mig att demoner inte krävdes för såpass enkla göromål.
Med risken för att bli tjatig måste jag än en gång hänvisa till Balansens lag dvs. att allting sker till ett pris. Den magiska energin som brukas vid exempelvis en sådan "tända vaxljus" effekt måste komma någonstans ifrån. I det fallet hade det säkerligen räckt gott och väl med en fjuttig demon av 1 rangen som "magiskt batteri".
Alternativet är ju att du istället installerar en ackumulator som du kan pumpa in ett begänsat antal filament i. Dock så går ju dessa att fylla på igen varvid du alltså har en viss repeterbarhet vad gäller artefakten.

Näe. En demon av andra rangen är inte särskilt svår att nedkalla med en ritual av denna typ:

Alstra Semotropi Ob3T6 (1h)
Alstra Ataxatropi Ob3T6 (8h)
Transformering Ob2T6 (till Ikonotropi) (0,5h)
Ritual Ob2T6 (väva "identifiera" med ett filament) (0,5h)
Ritual Ob2T6 (väva "nedkalla" med ett filament) (0,5h)
Ritual Ob2T6 (väva "provosorisera" med två filament) (0,5h)
Ritual Ob3T6 (väva "permanenta" med fyra filament, sänk svårigheten med ett extra filament) (0,5h)

...och nu har vi inte ens slängt in kongelaten eller höjt ritualtiden över 11,5 timmar. Släng in en "binda demon" i ett stasisfält (vilken garanterat lyckas) så har du en närmast idiotsäker patentlösning.
Nja, ditt exempel innehåller en del frågetecken i min mening. Först och främst har Effekten "Identifiera" Beröring som räckvidd. Detta kräver alltså att du måste röra vid demonen ifråga för att få dess sanna namn vilket naturligtvis är en omöjligthet då demonen befinner sig på andeplanent (det verkar dock som om de glömt detta faktum vad gäller Ritulen "Fjärde rangens demonologiska nedkallning" i grundboken också). Således borde det krävas en modifiering med effekten Avstånd för att det hela skall funka vilket som bekant ökar mängden filament och på så vis den generella svårigheten.

För det andra så gäller din ritual förvisso i övrigt en demon av andra rangen (även om du felaktigt skriver att du väver Identifiera och Nedkalla med ett filament trots svårigheten på Ob2T6) men redan då är vi uppe i en ritual av 10 magnituden. I jämförelse med grundboken så gör det ritualen till en av de svårare. Lägg där till det faktumet att det borde krävas en avståndsmodifiering så blir den ännu högre. En andra rangens demon är dessutom inte särskilt mycket att hänga i julgranen men om vi vill ha mäktigare demoner så blir det naturligtvis saker o ting mycket svårare.
Slutligen så är grundsvårigheten för din ritual Ob7T6 för att lyckas utveckla den med Teoretiskt magi. Detta kan naturligtvis sänkas med hjälp av matematiskta uträkningar och ökad tidsåtgång men likväl är det i grund och botten inte särskilt enkelt.

"och att dessutom spärra in demonen är knappast lättare."

Rent objektivt: jo, det är faktiskt lättare. Det krävs hälften så många filament, till att börja med.
Inte om du endast kallar ner demonen (utan några varaktighetsmodifierande effekter) i stället för att kalla ner den OCH dessutom sedan spärra in den.

Eons grundsystem är helt enkelt för tråkigt för min smak. För att uttrycka det annorlunda - det finns en anledning till att "tvådimensionellt" ibland är synonymt med "trist".
Håller med dig fulltständigt - Eons abstrakta och tvådimensionella andevärld är inte särskilt fantasieggenande. Rent dramaturgiskt suger den faktiskt fett. Då tycker jag bättre om exempelvis WoD-spelens syn på det hela då andevärlden faktiskt är en plats man kan spela i då den ter sig delvis som en fysisk verklighet.

Finns det något intresse för en artikel om demoniska prylar?
I mitt fall så intresserar det defenitvit inte, minst då det som du kanske har märkt är ett ämne som går att spekulera i rätt friskt. Förtydligande av det hela vore därför inte fel. Dock så skulle jag naturligtvis önska att en sådan artikel baserades på de magiska lagar som redan finns varvid balans blir ett önskvärt rättesnöre... :gremgrin:

Ljusetsriddare - balanskonstnär