Re: Koncernspråk [DT,SoFT]
Engelska borde för övrigt vara ytkesfärdighet inom ett stort antal yrken, t.ex. läser ju vi som utbildas till dataingenjörer engelska för att det är ett av de vanligaste koncernspråken inom branchen
Ja men det är för att Engelska är språket i västvärlden just nu.
Om 60 år i NeoTech när USA är splittrat, Europa enat och starkare än någonsin så är inte längre USA någon supermakt. Det är snarere Europa som har tagit den rollen. Inte bara ekonomiskt och militärt, utan även kulturellt.
Det är alltså inte amerikanska SitComs som barnen sitter och ser på, utan det är Europeiska sådana.
Engelskan har således börjat tappa mark som språket i västvärlden. Det är snarare Tyskan/Franska/Eurolingon som börjar ta mark.
Jag kan tänka mig (och kör så här i min kampanj) att Franska är det mer kulturella språket som man sjunger på, skriver skönlitteratur på och är tuff med.
Tyskan är mer det akademiska språket som man talar och använder sig av vid högre akademiska studier.
Så med detta i åtanke, så känns det nog smulan absurdt att tvinga ALLA piloter att lära sig Engelska.
Man kanske skulle kunna lägga till koncernspråkn* som yrkesfärdighet (där n* är det språk som företaget har som koncernspråk) för de yrken som vanligvis är en tjänst på ett storföretag (exempelvis affärsman, företagsman, tekniker).
Precis. Bara ett generiskt <Språk> är mer realistiskt.