Nekromanti Yrke: Pilot

swazze

Swordsman
Har satt ihop lite info för att skapa en pilotkaraktär

Jag skulle gärna ta emot lite feedback på det hela.

LÄNK!!!

GrottrolletNaug

Swashbuckler
hä se bra ut

Det ser bra ut.
1 Anmärkning dock, Pilot tjänar vanligtvis ganska så j-vla mycket pengar. Höj Framgångsrik pengasumman till 3500 x Ob3T6 eller dyl.

Bra initiativ !

Donk_UBBT

Veteran
Jag har visserligen inte regelboken här och kan jämföra, men är det inte lite snålt med färdighetspoäng?

DONK

swazze

Swordsman
Har uppdaterat lite grand samt lagt in en kort beskrivning av yrket

Yrket var främst tänkt som en kommersiell pilot inte någon strids pilot

Uppdaterad

seinet

Swashbuckler
Koncernspråk [DT,SoFT]

[DT,SoFT] = Divergent Topic, Stays on Forum Topic
Kanske för att engelska är det officiella språket inom flygvärlden, det är bara en tanke. Engelska borde för övrigt vara ytkesfärdighet inom ett stort antal yrken, t.ex. läser ju vi som utbildas till dataingenjörer engelska för att det är ett av de vanligaste koncernspråken inom branchen. Man kanske skulle kunna lägga till koncernspråk<sup>n*</sup> som yrkesfärdighet (där <sup>n*</sup> är det språk som företaget har som koncernspråk) för de yrken som vanligvis är en tjänst på ett storföretag (exempelvis affärsman, företagsman, tekniker).

/Seinet Wintermute - Har en mycket bekväm klädsel nu

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Re: Koncernspråk [DT,SoFT]

Engelska borde för övrigt vara ytkesfärdighet inom ett stort antal yrken, t.ex. läser ju vi som utbildas till dataingenjörer engelska för att det är ett av de vanligaste koncernspråken inom branchen

Ja men det är för att Engelska är språket i västvärlden just nu.

Om 60 år i NeoTech när USA är splittrat, Europa enat och starkare än någonsin så är inte längre USA någon supermakt. Det är snarere Europa som har tagit den rollen. Inte bara ekonomiskt och militärt, utan även kulturellt.

Det är alltså inte amerikanska SitComs som barnen sitter och ser på, utan det är Europeiska sådana.
Engelskan har således börjat tappa mark som språket i västvärlden. Det är snarare Tyskan/Franska/Eurolingon som börjar ta mark.

Jag kan tänka mig (och kör så här i min kampanj) att Franska är det mer kulturella språket som man sjunger på, skriver skönlitteratur på och är tuff med.
Tyskan är mer det akademiska språket som man talar och använder sig av vid högre akademiska studier.

Så med detta i åtanke, så känns det nog smulan absurdt att tvinga ALLA piloter att lära sig Engelska.

Man kanske skulle kunna lägga till koncernspråkn* som yrkesfärdighet (där n* är det språk som företaget har som koncernspråk) för de yrken som vanligvis är en tjänst på ett storföretag (exempelvis affärsman, företagsman, tekniker).

Precis. Bara ett generiskt <Språk> är mer realistiskt.

swazze

Swordsman

Förmodligen så skulle det nog krävas en hel del resurser för att byta språk i flygvärlden. Tänk bara på att utbilda alla existerande piloter i ett nytt språk och komma på nya facktermer. Och man pratar inte amerikansk engelska i flygvärlden utan internationell.
Jag valde språk-engelska bara för enkelhetens skull instället för en specialversion för Piloter.

seinet

Swashbuckler

Men man kan ju alltid ge tips om att man kan speciellisera sig på just "flygengelska" (man kan ju ha en del specialliseringar i n2).

Och du har helt rätt, man har ju t.ex. inte bytt ut latin från den medicinska världen trots att språket i sig är utdött.

/Seinet Wintermute - »I listen to preachers, I listen to fools» (den textrad som Ozzy precis sjung här)

nexussix

Warrior

Ska man vara tråkig realist så lär nog engelskan hålla ett tag till som världsspråk, även i Europa. Visst kan många tala franska och tyska, men ännu fler talar engelska.

Ps. bra jobb med skapandet av det nya yrket!

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Utbytta standarder

Å andra sidan så talade hela svenska socioteten Franska under 1700-talet, som vardags-språk alltså.

Franska revolutionen ledde till ett sprillans nytt mätsystem, också känt som meter-systemet.

Fysiker världen över har enats om ett system mätsystem vid namn SI (Systeme Internationalle (jag kan inte stava franska)).

USB är numera standard för tangentbord och möss istället för dom gamla seriella portarna.

Så standarder har bytts ut, och kommer att bytas ut, även i framtiden.
Den enda anledningen till att Engelskan är så stor i västvärlden är för att amerikansk media är dominerande.
I NeoTech så är inte längre amerikansk media dominerande, utan snarare Europeisk. Det står uttryckligen i N2 kapitlet om Musik (tror jag) att NeoTechs kulturella centrum INTE längre är London eller N.Y. utan snarare Paris och Berlin.

Och om då Europeisk kultur och media blir dominerande så kommer även dom språken som talas där (till stor del Franska och Tyska) att bli dominerande språk.

Det var min tanke i alla fall, och den är jag tämligen förtjust i. Alltså det är så här jag tänker köra, sen får ni spela exakt hur ni vill.

Vad beträffar Engelskan fäste inom flygbranschen kan jag inte uttala mig om, eftersom jag inte vet ett skvatt om det.

seinet

Swashbuckler
Re: Utbytta standarder

Metern definierades från början som en 10.000-del av sträckan kring ekvatorn genom sträckan från ekvatorn till någon pol (har jag för mig). Anledningen att jag tror att SI-systemet har blivit så populärt är de exakta definitionerna (även om dessa har ändrats på senare tid, som alla vet så definieras ju metern som "längden en ljusstråle hinner färdas på en 299792458-dels sekund" (detta definierades 1983).

Och vad gäller USB så undrar jag verkligen om det är en standard, jag tror bara det är en port som är mer använd än PS-2-porten (för att den kanske är snabbare), de flesta datorer har USB, men inte alla... en mycket större del har PS-2-portar. Däremot har ju ISA-portarna bytts ut mot PCI.

/Seinet Wintermute - Undrar var gränsen går mellan "vanligtvis använd" och "standard"

swazze

Swordsman
Re: Utbytta standarder

Men det är ju rätt stor skillnad på kultur, teknik som förändras
snabbt och språk.

Språk för den delen har inte varit särskilt lätta att ändra på
Det satsades ju en del på esperando men det blev inget världsspråk.

och Engelska pratas inte bara för att USA producerar den mesta median. Det är det statliga språket i de flesta afrikanska länder och indien. Detta efter England som var kolonialmakt i länderna. De blev fria för ca 50-60 år sen men har inte ändrat språket för det.

Det traditionella språket inom matlagning är franska men hur många franska filmer och spel etc köper man?

Så vilket språk som man använder beror nog inte på vilket språk som är inne just nu utan det är nog mer traditioner.