Re: Yrken i Eon IV OT
Poseur said:
Jag är ganska säker på att den stora massan tycker att utmattningsreglerna är jobbiga, dryga, brutalt oslipade och mestadels ivägen. Men ändå lite charmiga.
Men för min del kan inte den enorma sifferkåtheten med att pilla i X-kryss per runda och sudda Y-kryss per runda i fem olika rutor och slå en massa jädrans slag för allt och lite till.
Jag säger inte att reglerna i EON III är ultimata på något vis, annars hade jag inte brytt mig om vad som händer med 4:an. Utmattnings reglerna
är bökiga att hålla reda på, det tog lång tid innan vi behärskade dem. Du får kalla det charmigt eller vad du vill, men jag tror att det finns många som ser en annan sida av Utmattningen i Eon, speciellt utanför strid. Utmattningen finns för att öka realismen inte krångla till spelet. Så visst
kan man förenkla den utan att kompromissa på realismen är jag naturligtvis positiv
-det är ingen som vill ha regler som är krångliga.
Poseur said:
Orealistiskt att man inte blir trött och blöder, okej men då blöder man inte i något annat spel då när man är skadan? Inte trött bara för att det inte finns utmattning? Okej men om man måste ha sifferpillande flera timmar i streck så tycker jag åtminstone att man kan tunna ut det.
Svar: I andra spel, tja visst man kan väl låtsas att man blöder eller är trött, men regeltekniskt: Nej, precis!
Svar: Tunna ut, javisst gör så det blir enklare, snabbare och behåller realismen. Det är återigen säkert vad alla vill.
Poseur said:
Men tillbaka till realistiskt och blöda... Skära sig i handen ett enkelt snitt med kniv DÖR en normal person av i EonIII(och absolut tidigare upplagor)
Eller en normal person får svårare på allt han tagit sig för efter att han har druckit en 8cl sprit, eller ta två sådana och personen har stor risk att svimma av utmattning eller bara däcka.
Okej låt oss göra en undersökning. Normal person 6 rutor i Trauma/Smärta/Blodförlust/Utmattning. Ett enkelt snitt, hmm fritt för tolkning. Vi tar en rejäl dolk, snitt låter ju som skärande alltså hugg H+1. Bäst att inte sära för löst då kommer de hävda att under sökningen är opålitlig, -Jag tar i för kung och fosterland. STY 11 och RÖR 11 ger Grundskada på Ob1T6. Okej skär i handen (slår tärning 4+1=5) Ajjj som F-n. Kontrollerar Skadetabell: Hugg, Ytlig skada T+1, S+1, B+1. Okej detta gav ju ingen blödningstakt har 8 poäng kvar innan jag får 1/min.
Hmm, lite ynkligt tycker jag nästan. Statiskt ger bara var 29:e slag upphov till extra skada.
Jag ber istället min kompis testa samma sak med sitt Slagsvärd H:Ob4T6, han tar i allt han kan Kraftfullt +Ob1T6 och själv har han en Grundskada på +Ob1T6. (1+4+5+2+5+(OB=1+3)+4 = 25) Nu liknar det nå't, Allvarlig skada (rullar T10 = 3) Artärblödning T/10=2 S/10=2 Bx1 AMP. Amputationsrisken är Ob2T6 vilket jag lyckas med. Men nu snackar vi: artärådern är av och det pissar blod 2 kryss runda. Jag hållar handen för såret (blödningstakt 24). Min kompis ser att jag börjar bli blek i synen och släpper genast slagsvärdet till marken. I en klädkista hittar han en skjortel som han river till en lång remsa. Det tar fem rundor i anspråk jag har förlorat 10 kryss i Blodförlust. Han börjar lägga ett förband (Ob2T6) detta lyckas och blödningstakten minskar med -Ob1T6 = 2. Detta tar fem rundor till och blodförlusten är nu 20 kryss, Dödslag slås 3+4=7 mot Chock 11. Blödningstakten är nu 23 vilket är för mycket, dock har det gått över en minut nu och jag har vilat vilket betyder att jag minskar naturligt 2 rutor och är ner på 21 (2/r). Blodet forsar ohämmat och linnetyget är mättat av blod, en mörk pöl växer sig stor på stengolvet. Min kompis letar efter något som han kan lägga tryckförband med istället, på ett bord står en liten ask som han kastar i golvet och stampar sönder, han tar den del han anser fungera bäst. Detta tar ytterligare fem rundor. Jag förlorar 10 kryss till och slår Dödslag med Ob5T6 (1+1+4+2+(OB=5+5) = 18) När min kompis sätter sig ner för att lägga förbandet ser han att min kropp är livlös.
Det här är alltså vad som krävs för att död av blödning, ett enkelt skär med skadeverkan 25 och oturen att för resultat 3 : artärblödning
För den som är intresserad kan sägas att i Spelledarens Guide s69 står "Lyckas slaget för att hejda en blödning gäller förbandets verkan efter halva tidsåtgången har passerat." I Spelaren bok s114 står "Lyckas slaget fungerar förbandet eller tryckförbandet från och med den runda som det blev klart". Jag vet inte vilket som är tänkt att gälla.
Poseur said:
Jag måste säga att jag också var grymt anti att de skalade av reglel efter regel för EONIV, men desto mer jag tänker på det så tycker jag de ska släppa en "expert" bok. Så får alla realistiska rollspelare alla deras regler utan att det skrämmer iväg nybörjarna med en 300sidor A4-bok.
Ja men jag får uppfattningen om att det inte blir någon Eon Expert, det är nog inte vad Neogames tänker sig.
Poseur said:
Alltså det hela är faktiskt ganska löjligt, har ens rollperson överlevt den farliga striden så bör man kunna känna sig relativt säker efteråt, åtminstone med att den inte dör pågrund utav en regel som är fruktansvärt överdödlig. Att säga att man får skylla sig själv tycker jag inte är ett särskilt bra bevis på gott uppförande eller ömsesidig respekt för sina spelare. Liksom om spelarna lägger ner energi och tid i sin karaktär, i vissa fall säkerligen hundratals timmar, så är det självklart att de blir irriterande och griniga över att de dör, speciellt om det är på grund utav en dålig regel som inte tillför spelet något eller ännu värre att spelledaren inte gav dem något val än att slåss mot fienderna som var lite för farliga. Men framför allt tror jag att om det inte får någon meningsvärd död så är det en fruktansvärt värdelös död och avslut på karaktären. Ungefär på samma sätt som spelarna vid hälften utav din råplanerade kampanj säger, "nej skit i det här nu, nu spelar vi nått annat", utan förvarning.
Löjligt att man dör efter striden?, jag skulle säga att det är ganska konstigt att man inte kan dö om det pissar blod ur en artär likt mitt exempel ovan. I så fall skulle blödningen avstannat så fort "kompisen" lätt svärdet falla till golvet och han insåg vad han hade gjort. Det skulle jag se som löjligt.
Och är den verkligen överdödlig, jag har aldrig personligen varit med när en artär brister, men jag har hört att det är oerhört svårt att överleva, speciellt på medeltiden då det inte fanns någon möjlighet att få blod efter en stor förlust.
Om alla är medvetna om att blodförslust finns simulerat i spelet och att det är dödligt, borde väl spelare acceptera det på samma sätt som de accepterar att deras rollperson dör av höga fall, en yxa mellan ögonen eller drunkning. Med lite känsla skulle man kunna göra en bortgång genom blodförlust oerhört dramatisk och känslofylld om spelaren vill låta sin karaktär gurgla fram några sista ord till sin bror eller hemliga kärlek innan han dör.
/ Oreh