Nekromanti Yrken i Eon IV

MaskeradeRosen

Veteran
Joined
22 Nov 2011
Messages
28
Location
Skåne
Jag skulle snarare vilja se underyrken med specifika färdigheter, ungefär som i Eon 3.

Hantverkare skulle kunna vara underyrke under handelsman. Pirat under soldat. Skeppsläkare under lärd man. Till exempel.
 

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Joined
13 May 2011
Messages
2,245
Location
The City
Svarte faraonen said:
Kanske en kombo av "yrke" och "miljö"? Det vill säga, en skeppsläkare är "lärd + hav", en pirat är "krigare + hav", en jägare är "vildmarksman + skog" och en stadsvakt är "krigare + stad". Båda komponenterna ger färdigheter och slag på tabeller.
Kul tanke. Skulle göra det mycket mer dynamiskt.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Lejonet Aslan said:
Ädling är nog det yrket som jag aldrig riktigt gillat alls. Att vara adlig är din sociala position, något du oftast fått eftersom dina föräldrar var adliga. Man tänker inte 'nej, dags för ett karriärsbyte, dags att bli en ädling'. Sen tänker jag mig att en ädling faktiskt har ett yrke, snarare än att vara just... adlig. Oftast lärd eller krigare, skulle jag gissa på.
Håller med om ädling. Sen ser jag också underhållare som väl svagt. Det är ett för specifikt, och ointressant yrke.
 

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Joined
13 May 2011
Messages
2,245
Location
The City
µnvlll said:
Lejonet Aslan said:
Ädling är nog det yrket som jag aldrig riktigt gillat alls. Att vara adlig är din sociala position, något du oftast fått eftersom dina föräldrar var adliga. Man tänker inte 'nej, dags för ett karriärsbyte, dags att bli en ädling'. Sen tänker jag mig att en ädling faktiskt har ett yrke, snarare än att vara just... adlig. Oftast lärd eller krigare, skulle jag gissa på.
Håller med om ädling. Sen ser jag också underhållare som väl svagt. Det är ett för specifikt, och ointressant yrke.
Underhållare är underbar, en gycklare som använder kastknivar, eld och annat smått och gott för att skada. Är skit roligt.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Ädling är nog det yrket som jag aldrig riktigt gillat alls. Att vara adlig är din sociala position, något du oftast fått eftersom dina föräldrar var adliga. Man tänker inte 'nej, dags för ett karriärsbyte, dags att bli en ädling'. Sen tänker jag mig att en ädling faktiskt har ett yrke, snarare än att vara just... adlig. Oftast lärd eller krigare, skulle jag gissa på.
Well för det första så har man "alltid" sin faders yrke. Förutom i fantasy där man blir awesome äventyrare och räddar världen, blir kung och ärkemagiker istället för att fortsätta vara bonde. Och ädling är lika mycket ett yrke som ens sociala rang. Ädlingars yrke är att gå i krig och annars träna, leka, steka och vara allmänt slappa, beordra folk att hänga bönderna och visa upp sig på hovet.
Och lärd, är visserligen ett bra yrke för adliga, då de har råd med utbildning men varför kunna läsa själv när man kan leka, jaga och underhålla vackra damer när man kan betala för att någon annan ska läsa och skriva åt en.
 

Hartland

Warrior
Joined
8 May 2003
Messages
384
Location
Umeå
Sen hör det ju till genren att man är en enkel bondpojk som visar sig vara den utvalde.
Du kan vara Bonde som bakgrund. Men när du väl är den utvalde så är du väl inte "bonde" längre? Vilken inriktning tar din Bonde? Greppar han yxan och beger sig ut i världen. Lär han sig magi? Beger han sig ut på havet? Jag menar... vem spelar egentligen den utvalde bonden som stannar på sin gård och plöjer?
Men det är ju det det är tanken att man ska ta reda på under spel eller hur? Yrken i Eon är inte och bör inte bli klasser på samma sätt som i DnD. Säger bakgrunden att RP har varit bonde så har den yrket bonde och blir sedan äventyrare. Yrket är i alla fall för mig vad RP gjort (och kanske även gör) tills dess att spelet börjar, det är helt enkelt en indikation på var RP försörjt sig på tills spelets start. Därför känns det på något sätt lite tråkigt att "dumma ner det" till "bas utbudet" av äventyrar yrken.

---

Ett konkret tips ovan på det då. Strunta i lärd och baka in det mytomspunna i präst och det administrativa i ädling och/eller köpman. Skulle då kunna ersättas med Jordbrukare om det är vad majoriteten vill.

Eller kanske ett yrke som heter "äventyrare" som bara har valfria färdigheter? :gremwink:

/Hartland
- som hoppas att det inte låter för mycket som nerd-rage
 

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,861
Location
Värnhem, Malmö
Jag tycker att underhållarroller är mycket roliga i spel, och vill därför ha kvar dem.

Annars tror jag att mycket av frågan kring vilka yrken som upplevs som "smala" och "breda" knyter an till bredare frågor om äventyrs- och problemdesign. Problem i spel kan ju vara öppna eller slutna i fråga om hur de kan lösas.

Exempel på öppet problem: en spelledarperson har ett föremål rollpersonerna vill ha. Här kan flera lösningar väljas. En våldsinriktad roll kan slå ner personen och ta föremålet. En tjuv kan smyga in och stjäla det. En socialt inriktad roll kan förföra spelledarpersonen och försöka få tag på föremålet den vägen. En svinrik handelsman eller ädling kanske helt sonika kan köpa föremålet.

Exempel på slutet problem: rollpersonerna måste segla över stormiga vatten, eller läsa en gammal inskription, eller följa ett spår. Här har problemet enbart en lösning, knuten till en specifik, situationsbunden färdighet (om inte rollpersonerna har tillgång till någon lämplig kontakt, men även dessa är ju situationsbundna).

Nu är det så att vissa yrken är mer lämpade för den första typen av utmaningar, medan andra är mer lämpade för den senare. Krigare, tjuvar och socialt inriktade roller (kurtisaner, ädlingar, underhållare, etc) funkar bra i den första typen av utmaningar. Lärda, jägare, sjöfarare och liknande funkar bra i den andra. Är då detta ett problem?

Ja, säger jag. Äventyr som bygger på öppna problem manar till mer spelarkreativitet, är mindre benägna att avstanna på grund av att rollpersonerna saknar en viss kompetens och har fler möjliga vägar att gå. Specialistkompetens av den typ som används i slutna problem är värdelös så länge spelledaren inte slänger in skräddarsydda utmaningar. Egentligen kan vi då tala om två sorters färdigheter -- allmänna strategier för att lösa många olika sorters problem (strid, smygande, övertalning) och specialistkompetenser som används för att lösa en specifik typ av problem (lärdomsfärdigheter, sjöfart, låsdyrkning). Yrken som bygger mer på den senare typen av färdigheter än den förra upplevs som mer begränsade. Lösningen är att se till att varje yrke har tillgång till både bred och smal kompetens, med någon form avvägning däremellan.
 

MaskeradeRosen

Veteran
Joined
22 Nov 2011
Messages
28
Location
Skåne
Poseur said:
Well för det första så har man "alltid" sin faders yrke. Förutom i fantasy där man blir awesome äventyrare och räddar världen, blir kung och ärkemagiker istället för att fortsätta vara bonde. Och ädling är lika mycket ett yrke som ens sociala rang. Ädlingars yrke är att gå i krig och annars träna, leka, steka och vara allmänt slappa, beordra folk att hänga bönderna och visa upp sig på hovet.
Och lärd, är visserligen ett bra yrke för adliga, då de har råd med utbildning men varför kunna läsa själv när man kan leka, jaga och underhålla vackra damer när man kan betala för att någon annan ska läsa och skriva åt en.
Om det är så att man alltid har sin faders yrke så behöver vi ju inte ha valmöjligheten att välja yrke. Kanske ett slag på familjetabellen räcker? Eller? Nej.

Problemet är att när man som rollspelare sätter sig ner och ska göra en karaktär så är där en massa yrken jag kan välja. Och ädling. Vilket känns ganska fel, därför jag väljer inte ett yrke, jag väljer något som är så mycket mer. Order ädling innehåller kopplingar till så mycket mer än 'sjöman' eller 'krigare'. Vilket är anledningen att jag tycker det är onödigt att ha som yrke. Man kan ju trots allt slå fram slag på börd och därigenom bli en ädling, som har ett 'yrke'. Om man fokuserat på 'krig och annars träna' kanske man är en krigare, men om man fokuserat på att 'leka, steka och vara allmänt slappa, beordra folk att hänga bönderna och visa upp sig på hovet' så kanske det finns något annat som passar in bättre.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
en om man fokuserat på att 'leka, steka och vara allmänt slappa, beordra folk att hänga bönderna och visa upp sig på hovet' så kanske det finns något annat som passar in bättre.
Ädling, nuff said
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,291
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Om man tog beslutet att ha få yrken skulle jag nog ha gjort tvärtemot er approach; problemet med den är nämnligen att den känns ospännande, färglös och generisk. Jag skulle istället, på gott och ont, valt ut tio mer nischade yrken som representerade olika sidor av settingen på ett mer specifikt sätt, och låtit resten bero, oavsett hur stora luckor det då blir, detta hade kunnat skapa färg och awesome och känsla för världen. Ett exempel:

Dödgrävare
Husfilosof
Kurtisan
Landstrykare
Legoknekt
Nattdräpare
Patricier
Pelarhelgon
Pyromantiker
Värdshusvärd
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Yrken i Eon IV - varför då?

Varför finns det färdiga yrkesmallar? Vad används yrkena till över huvud taget?

Om det bestämmer vilka färdigheter man får föredrar jag alla dagar i veckan den flexibilitet som det innebär att man själv bestämmer vilka färdigheter ens rollperson bör köpa. Vill man från spelmakarhållet få det till ett yrke kan man ju säga "välj ut tio färdigheter som är de du i huvudsak försörjer dig på", eller något. Men jag ser ingen poäng i uppdelning yrkesfärdigheter-valfria färdigheter.

Om det bestämmer händelsetabeller... Ja, varför inte bara låta alla få det antal slag på varje tabell de vill ha? Fyra stycken slag på INTRIGER & ILLGÄRNINGAR, STRIDER & DRABBNINGAR, FÄRDER & ÄVENTYR och KUNSKAP & MYSTIK, alltså. Låt spelaren själv välja. Eventuellt: säg att man max får tre slag på en och samma händelsetabell.

Om det bestämmer utrustning, kontakter, pengar et cetera... Well, det måste finnas något annat sätt att avgöra det på. Hur mycket pengar man har från början är ju helt endimensionellt, exempelvis, och borde vara väldigt lätt att avgöra. Utrustning vet vi ju inte hur det kommer funka ännu. Kontakter känns lätt att ordna på annat sätt.

Jag tycker gott att man kan uppmana spelarna att tänka över vad de har för yrken, och kanske föreslå några. Beskriv yrken, för all del! Men att ta fram ett antal fixa mallar när man kan få ett system som både är mer flexibelt, mer dynamiskt, mer realistiskt (eller ja, mer logiskt åtminstone eftersom det inte utestänger något yrke) och som lättare kan uppfylla spelarnas visioner om sina rollpersoner - då ser jag ingen anledning att avstå från det.

Det kan väl finnas en och annan fördel med färdiga yrken som också betyder någonting rent regelmässigt - även om jag inte ser dem. Men jag ber er verkligen seriöst överväga de fantastiska fördelar det skulle innebära att låta spelarna välja själva.

/Hjalle, tycker det är jättekul att ni redan nu tänker nytt och vågar ta tag i allt som kan bli bättre!
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,291
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Yrken i Eon IV - varför då?

Inget utesluter väl att man har färdiga yrken + en mall man kan fylla i själv om man hellre designar egna yrken (utan att man för den skull blir gimpad på något sätt, givetvis). Det vore nog den bästa approachen.
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Re: Yrken i Eon IV - varför då?

Det som utesluter det är väl om yrkena blir determinanter för pengar, utrustning och sånt.
Om de bara är till för färdigheter och händelsetabellsslag är det ju verkligen inga konstigheter att ha med yrken "som förslag", med tillägget "om du hellre vill ha färdighet X, ta då X", "om du hellre vill ha händelsetabell Y, välj Y".
Om de däremot bestämmer hur mycket cash och utrustning och kontakter och rykte och sånt man får kan det ju bli problem om man har jobbiga spelare.

Btw, din idé om att beskriva mer specifika yrken, som ett sätt att ge inspiration och beskriva själva spelvärlden, tycker jag är fet.
 

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Joined
13 May 2011
Messages
2,245
Location
The City
Re: Yrken i Eon IV - varför då?

Då dom försöker bli lite mer nybörjare vänligt så tycker jag att det är bra med ganska breda yrken och sen kan alla gamla rävar läsa extra reglerna eller hitta på själv.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,291
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Yrken i Eon IV - varför då?

Jag vet inte, jag, det känns som att det borde gå att hitta en approach som gör både nybörjare intresserade och veteranerna tillfreds, snarare än åsidosätter den ena gruppen.
 

bozar_UBBT

Warrior
Joined
21 Mar 2009
Messages
226
Location
Norrköping
Blasphemy said:
Mycket har att göra med att vi vill göra Eon's grundbok kortare i antal sidor och betydligt mer tillgänglig för nybörjare. Så vi vill ha en uppsättning yrken som är grundläggande för en grupp äventyrare. Sedan finns det planer på en Spelarbok med en stor mängd nya yrken samt tabeller kopplade till dessa.
Jo jag förstår att det bör bli kortare och jag håller med, kommer ihåg hur det var att läsa igenom min Eon Deluxe första gången (dock med mundana inkluderad så det var klart värt det!).

Har tänkt på det lite nu och det kanske inte är så jättefarligt ändå med de 10 yrkena, även om de inte är världens mest originella. Jag tycker ni verkligen bör ha med regler för att skapa egna yrken precis det funnits regler för i alla andra regelböcker hittills.

Utöver det kunde ju de 10 yrkena ha en bred grund av basfärdigheter och sedan kunde en yrkesspecialisering (precis som för färdigheterna) ge tillgång till några extra yrkesfärdigheter och någon yrkesspecifik bonus. Stormbringer har ett väldigt bra system för detta i min mening men då har jag för mig man slår fram yrken från en större grupp bakgrunder.
 
Top