Jag tycker, i likhet med andra här, att "Tjuv" är alldeles för specifikt om man nu ska köra på den här generella linjen. Nu är problemet att det finns få bra ord på svenska för vad man kan tänkas vilja åt här, men jag och Pendragon har spånat lite iaf:
bandit, skurk, spejare, jägare, kriminell, brottsling, niding, drägg, slödder, bov, missdådare, förbrytare, utstött, skummis, ligist, rebell, marodör, stråtrövare...
(Edit: problemet med flera av de här är att de implicerar aktiviteter som är emot lagen, något den här yrkesgruppen inte alls tvunget borde behöva ägna sig åt, särskilt som lag och rätt lär vara rätt luddiga begrepp i flera av Mundanas samhällen).
som sagt, det finns inget bra ord (Edit: utom ninja), men det finns de som är mindre illa än "tjuv", åtminstone. Men det vore bättre att köra med mer specifika yrken så man med gott samvete kunde ha grejer som "Ökenbandit", "Nattdräpare", "Vandal", "Sol- och vårare", "Rotrax-kultist"...
"Präst" borde kanske byta namn till "Troende" eller motsv, om man ska hålla det tillräckligt generellt, så att nunnor och munkar, fredlösa ikonoklaster, eremiter, zhaniska mystiker, flummiga filosofer, och allt möjligt sånt kan få plats i mallen.
"Köpman" hade kunnat byta namn till "Näringsidkare" eller något liknande, så hade den kunnat täcka allt från handelsmoguler, radaniter och kringresande handelsmän till bofasta snubbar som inte sysslar med handel så mycket som att syssla med hantverk, driva eller jobba på bordeller, värdshus, och dyl. Plus att jag inte riktigt gillar när templates av denna typ slutar på ordet "man", för då känns det nästan som det finns ett genusbias i själva -regelsystemet-.
Vildmarksman har därför samma problem, svårare att komma på bra synonymer där, men jag tror, om man nu som sagt ska köra på den generella linjen, att yrket kanske borde inkludera alla former av kringflackande typer, även såna som inte sysslar med skog och mark, dvs liksom vagabonder, lösdrivare, resenärer (kan också gå in under 'sjöfarare'), nomader, etc. Jag vet inte vad man skulle kalla det då; "Vandrare"? "Vagabond"? (Though kringflackande berättare och musikanter givetvis borde täckas av "Underhållare" och radaniter och gårdfarihandlare av "Näringsidkare", härjande legoknektar av "Krigare", missionärer av "Troende", så nej, det är förstås lite knepigt, kanske var en dålig idé).
Kör man Faraonens lösning kör man typ på Arbetare (se förslag i annat inlägg)+Skog, Vagabond+skog/öken eller Krigare+skog/öken för att få till en utbygdsjägare/arabkliché, då.
Jag tror vidare att Präst och Lärd och kanske Magiker kunde bakas ihop, se annat inlägg.
Det viktigaste är hursomhelst att det finns gott om leeway att skaffa färdigheter och resurser som ligger utanför ens valda yrke, så att man fortfarande kan vara en mångsysslare, dilettant eller helt enkelt allmänt kompetent, och lätt täcka upp specifika koncept som "jag är en missionär som hängt i Takalorrs djunger i 20 år och battlat tiraker, så jag behöver skills i teologi, skog och mark, och fajjtande".