Ymirs Nya Förslag Grande Tortilla
Här kommer en alternativ lösning, den är typ en fusion av idéerna som luftats av mig och Pendragon, Hjalle, Svarte Faraonen, Fryksdal, och någon annan i tråden vars inlägg jag inte kan hitta just nu (om du känner dig träffad så är det nog du).
Burning Wheel har världens bästa yrkessystem. Tyvärr kan vi inte sno det rakt av, och det är lite för begränsande för min smak egentligen, trots att det är så awesome, men det har något som Neogames tagit tillvara i ett tidigare spel, och som äger - sysselsättningsperioder.
Så låt oss bygga vidare på denna gamla N2-idé, som fått oförtjänt lite kärlek:
En rollperson får först enheter att fördela på vissa specifika färdigheter baserat på:
- Familjebakgrund eller avancerad utbildning (som i Cirefalier, Dvärgar och Västlanden). Familjebakgrunden ger mer valfrihet runt var man får sätta ut enheterna, medan skolgång genererar fler enheter totalt sett, dvs ungefär som i Eon III, fast med ändringen att familjebakgrund behöver bli möe bättre än den är nu, skolgång är absurt överlägset i termer av total summa enheter i Eon III.
(Familjebakgrunden kan antingen vara ihopbakad med miljö och social klass, eller så är dessa separata grejer som genererar ett fåtal enheter att fördela på andra färdigheter. Eventuellt skulle kön kunna vara en faktor också; en typisk medeltida kvinna har klart annorlunda skillsets än en man, trots allt, men detta borde man lika gärna, som i Burning Wheel, kunna representera genom valet av karriärvägar. Det är nog mycket bättre så, eftersom det ger mer valfrihet. Ras skulle också kunna vara en faktor, om man vill ha liksom racial feats. Jag är väldigt kluven till detta, men vilket folkslag man tillhör kanske kunde ge åtminstone ett karaktärsdrag från en lista? (Jag kör den approachen i mitt långa exempel om Ayeme nedan).
Sedan slår man typ en gång på valfri bakgrundtabell, + en specifik som familjebakgrunden leder till.
Så, en tolvårig karaktär kan då ha, som ett grovt exempel:
slagsmål 7 (enheterna kommer från uppväxtmiljö och familjebakgrund), smide 7, (familjebakgrund, pappa är smed), jakt 9 (familjebakgrund + miljö, familjen är darkener i Sydlanden), schamanism 5 (resultat av tabellslaget; har gått i lära hos en schaman), övertala 9 (familjebakgrunds-enheterna), klättra 9 (familjebakgrund)
Sedan, frånochmed att man är tolv eller nåt, kan man antingen börja spela som barn, eller, vilket är standardproceduren, gå vidare och välja ett yrke. Yrket genererar enheter man får fördela på vissa färdigheter, som i Eon III, lite valfria enheter, lite resurser/kontakter/magnituder/sånt bös, och ett slag på en specifik bakgrundstabell. (Alla yrken kan eventuellt ha en liten miniatyr-bakgrundstabell man får slå en gång på också, som i Neotech 2, men det får nog vänta till Advanced Eon IV).
Man har varje yrke i ett visst antal år, jag vet inte på rak arm exakt hur många, det beror på hur många karriärer man ska kunna ha haft och fortfarande ha en ung rollperson (antingen är detta antal samma för alla yrken, eller så varierar det av någon anledning, som i Burning Wheel, tex av rimlighets- eller balansskäl). Efter denna period kan man antingen sluta och börja spela med rollpersonen, eller välja ett nytt yrke (eller samma en gång till). Detta genererar då enheter, resurser och ett bakgrundsslag på precis samma vis som föregående yrke. Så här kan man hålla på tills rollpersonen börjar bli tvungen att slå på ålderstabellen, eller rentav dör av ålderom, om man vill, men man bör nog få mindre enheter för varje gång man väljer ett yrke om man börjat bli gammal (eller så blir varje yrkesperiod lite längre än den förra). En konsekvens blir givetvis fortfarande att gamla rollpersoner är mycket bättre än unga, men det är högst medvetet - en trettionoårig legoknekt borde vara mycket bättre än en sjuttonårig, eventuella ålderskrämpor till trots. I fallet alver och dvärgar är detta givetvis totalt broken, men jag kan ärligt talat inte se någon rationell förklaring på varför det inte borde vara det. Jag antar att folk likfullt kommer kräva någon form av artificiell begränsning här, men jag har ingen idé på en sån just nu, så det lämnar jag åt er andra forumiter, allt jag redogör för nu är lösa idéer.
Man bör kanske också få ett extra slag på valfri bakgrundstabell för var femte år eller nåt.
I mitt ideala system hade nog även värdena för ens Attribut genererats enligt detta system (med modifiers av ras, miljö och kanske kön), men jag tror somehow det vore lite för radikalt för de flesta Eonspelares smak?
Huvudpoängen här är att yrkena är väldigt korta mallar, som i Burning Wheel. Detta låter en ha med massor och åter massor av festliga yrkesmallar utan att de tar upp mycket plats i grundboken, och ordningen yrkesperioderna gås igenom under karaktärsskapandet kommer säga jättemycket (och väcka jättespännande frågor) om karaktärens bakgrund. Vi tar några klyschiga exempel på hur det hade kunnat se ut i Burning Wheel, det är alltså liknande grejer jag är ute efter här:
Village born - serving wench - harem slave - desperate killer
City born - young lady - renegade - mad magician
Born slave - gladiator - highwayman - courtier
Born slave - page - courtier - courtier - vizier (alla utvecklingar behöver inte vara dramatiska, though man får förmoda att någon dog på den här snubbens väg till visirposten...)
Sea born - juvenile delinquent - thief - city wife - masked avenger - masked avenger - ghosthunter
I Eon hade det alltså, väääldigt grovt sett, kunnat se ut något såhär:
Ayeme är uppväxt i den Arkipelagiska ninjaklanen Uwende, hon får därför följande enheter att börja med:
Familjebakgrund: Ninja (25 enheter att fördela mellan Skumraskaffärer, Akrobatik, Smyga, Simma, Klättra, Etikett, <Vapenfärdighet>
Miljö: Djungel (15 enheter på Överlevnad, Spåra, Växtlära, Jakt, Djurlära, Geografi)
Ras: Darkener, Ikinefolket (Man får välja mellan karaktärsdragen "Fåordig", "Stolt jävel", "Folkfientlig", "Aggressiv", "Härdad", "I kontakt med förfäderna", "Häftiga tatueringar"
Social grupp: Isolerad sekt (15 enheter att fördela mellan Skumraskaffärer, Etikett, Ceremoni, Historia, Tatuering, <Språk<, <Skrift< + karaktärsdragen "Hemlighetsfull", "Hjärntvättad", "Folkfientlig" eller "Edsvuren".
När Ayeme köpt detta slår hon på tabellerna, och får "drabbad av åskmoln" och "barn på bygden". Hon verkar alltså bli ännu mer av en surpuppa än Ikine är mest (vilket är ganska episkt), och hon har en unge...men det är egentligen lite tidigt för det resultatet, så vi fudge:ar lite och säger att ungen kom till lite senare i hennes karriär, det finns gott om tillfällen. (Det bestäms senare att den avlades fram semi-rituellt som en del av Arkipelagens ninjaklaners bisarra inbreeding superpowers-projekt; man parade ihop Ayeme med en annan ung krigare med goda anlag, och satte sedan produkten av denna förening i nåt ninjadagis medan Ayeme skickades på uppdrag).
Sedan får hon börja välja yrke, så hon startar hårt som 12-åring med "Ninja", och räknas då som lärling; hon får säg 20 enheter att fördela på Akrobatik, Låsdyrkning, Smyga, Skumraskaffärer, Stridskonst, Tortyr, Ceremoni, och 10 valfria enheter. Hon får också nån kontakt, resurs eller något, jag vet inte hur det systemet är tänkt att funka i Eon IV, så jag lämnar denna bit därhän for now.
Efter ett par år, säg 3, är detta färdigt, och hon väljer iställer "Magiker". I narrativet kan detta tex innebära att Ninjasekten funnit att hon har mystisk talang, och satt henne i specialträning - mycket riktigt, på sitt tabellslag inför detta karriärsteg slog hon "Skuggfödd", vilket innebär att hon får Skototropi som lättlärd.
Hon får en bunke enheter enligt liknande system som förra gången, + ett nytt tabellslag och lite nya resurser (en kasse magiska magnituder, till exempel).
När detta är färdigt är Ayeme kanske 18, och tar "Ninja" en gång till. Detta innebär att hon börjat göra karriär, men hon får tabellresultatet "Skrämd av djur", som innebär att hon blivit skadad i en incident som tvingar till karriärbyte efter bara ett år. I narrativet är vad som hänt att hon, under ett försök att infiltrera tyrannen Sho Boka Sham-Ukins citadell Hoshome Kéelâ, blev påkommen av dennes general Dada Bandas monstruösa hyenor, och svårt biten. Hon lyckades med nöd och näppe fly tack vare sina simningsskills från barndomen, och tillbaka i Garandor bestäms det att hon, eftersom hon är magikunnig, kunnig i sabriska + halv-vit pga att mamma är från Lalasta, ska infiltrera Legio Colonan.
Så nu blir det karriärvägen "Spion" som gäller. Efter denna bestämmer Ym och SL-Lycan att Ayemes ståry ska börja, så när kampanjen tar sin början är hon mitt uppe i sin bana som infiltratör i Legio Colonan (men har givetvis fått tillgodoräkna sig färdigheterna och resurserna som kom med yrket).
Den här modellen kan givetvis tweakas och finputsas en massa (och jag är extremt öppen för idéer på hur man kan förbättra den, jag hittade liksom på den nyss) men tanken är att den dels ska erbjuda massor av valfrihet visavis rollpersonens skillsets, bakgrund och förmågor, dels hjälpa till med att etablera en spännande bakgrund, och dels möjliggöra för en fantasiljard häftiga yrken att komma med i grundboken, eftersom de inte behöver ta någon plats. På så vis blir alla nöjda. Nybörjarna kan ju få yrkesmallar i form av färdigbyggda karriärvägar där alla enheter, resurser, karaktärsdrag och bakgrundsslag räknats samman, så att en krigare tex består av "Familjebakgrund odalbonde - smidesgesäll - krigsfånge - strykpojke - legoknekt".
Nåt sånt. That would be truly awesome.