Hmmm men vad har egentligen en hantverkare med en köpman att göra?
Att de säljer saker.
Men ja, flytta runt det hur du vill.
Citat:
Ska man inte döpa om krigare till "Stadsvaktslöjtnant" eller magiker till "Nekromantiker", lärd man till "historiker" etc. Känns lite onödigt att göra det specifikt bara för att ha det specifikt.
Nej. Yrkena blir breda. Kopplingen till deras Bakgrund + Miljö kommer ge ledtrådar till vad de är för typ av yrken samt personer såklart (där kommer nog slagen på händelsetabellerna in).
Det var så jag ville ha det. Jag ville poängtera ut problemet med att ha snäva val.
Men ja, till miljövalen.
Vildmark:
Bra namn, och täcker all möjlig vildmark.
Hov:
Jag gillar namnet, kanske borde innefatta allmän överklass, typ handelsråd och dylikt i städer, men det kan ju lätt klämmas in där.
Kloster:
Byt namnet till "religiöst" eller något åt det hållet. Ska ju inte bara innefatta klosterliv utan även religiösa studier osv. Kloster låser det lite väl mycket vid en religion.
Hav:
Toppen. Alla sjöfarare blir jätteglada.
Stad:
Låter okey, är dock inte säker på vad som ska innefattas i den?
Undre världen:
Absolut, ett måste för alla lönmördare, tjuvar.
Landsbygd:
Jag kan inte spela min bonde utan detta val, så helt klart med.
Tillägsval!
Krigsområde / Stridszon / Krig / Whatever:
Erfarenhet av krig i någon form, så kan bonden plocka det om han vill vara milisman, troende om han vill ha tempelriddar erfarenhet etc. Vet inte hur ni tänker ersätta / behandla stridsvana, men detta valet kan ju ge lite extra?
Universitet / Studier:
Säger väl lite sig självt? Kan innefatta allt från vapenskola till magiteori och geografi. Bara man pluggat någonstans så.
EDIT: När jag tänker miljö, tänker jag mig en kombination av social och fysisk miljö, så både hov, universitet och hav passar in där.