Dimfrost
Special Circumstances
Jag ska ha med yrken i Terone, frågan är bara hur många. Yrket ger ett gäng färdigheter som rollpersonen har lärt sig, men begränsar inget i övrigt. Den viktigaste funktionen är helt enkelt att få rollpersonen att smälta in i världen. Man bestämmer färdigheter i tre steg, nämligen: först väljer man uppväxtmiljö (storstad, mindre stad, landsbygd eller vildmark, på ett ungefär, eventuellt med diverse specialiseringar), sedan väljer man yrke och avslutningsvis väljer man fria färdigheter.
Färdigheter ligger på en skala mellan 0 och 6. Uppväxtmiljön ger ett antal färdigheter som man får två nivåer i, och detsamma gäller för yrket (även om det kanske är tre nivåer som gäller här). Sedan har man en kasse poäng (antalet bestäms av rollpersonens typ: veteranen har fler poäng än den unge bondsonen) att köpa valfria färdigheter för: man kan välja att höja färdigheter man har sedan tidigare, eller köpa nya. Det är helt upp till spelaren.
Alltså är yrket inte alls något restriktivt ramverk som i många andra spel, utan bara en lös vägledning som i till exempel Mutant: UA. Frågan är hur många yrken som ska beskrivas. Jag kan se ett antal olika möjligheter:
1. Ett tiotal övergripande yrken beskrivs: krigare, lärd man, skum typ och så vidare, som i grundboken till valfri DoD-utgåva.
2. Ett mindre antal specialiserade yrken beskrivs, som inspiration för att göra sina egna yrken. Exempelvis kan det innefatta inkvisitor, kurir, smugglare, lösdrivare, munk, musiker, ädling, jägare.
3. Alla tänkbara yrken beskrivs. Då får vi med både yrken som är väldigt lika varandra (som knekt, legosoldat, vakt och prisjägare) och yrken som sällan någon rollperson har (som fiskare, bonde, hantverkare och annat som främst är till för att ge Den Unge Hjälten (tm) en lämplig bakgrund att vandra bort ifrån i gryningen med världens tyngd på sina axlar).
Alternativ 1 kan vi skippa direkt, då det inte förmedlar någon stämning eller hjälper spelarna hitta in i världen. Frågan är alltså vilket som är bäst, för få yrken (så att man kan känna sig tvingad att sätta ihop egna) eller för många yrken (så att man kan riskera att drunkna i likadana yrken)? Eller hur hittar man balansen?
Jag märker att inlägget inte blev lika allmänt hållet som jag hade tänkt, men det får väl gå an för den här gången.
/Dimfrost
Färdigheter ligger på en skala mellan 0 och 6. Uppväxtmiljön ger ett antal färdigheter som man får två nivåer i, och detsamma gäller för yrket (även om det kanske är tre nivåer som gäller här). Sedan har man en kasse poäng (antalet bestäms av rollpersonens typ: veteranen har fler poäng än den unge bondsonen) att köpa valfria färdigheter för: man kan välja att höja färdigheter man har sedan tidigare, eller köpa nya. Det är helt upp till spelaren.
Alltså är yrket inte alls något restriktivt ramverk som i många andra spel, utan bara en lös vägledning som i till exempel Mutant: UA. Frågan är hur många yrken som ska beskrivas. Jag kan se ett antal olika möjligheter:
1. Ett tiotal övergripande yrken beskrivs: krigare, lärd man, skum typ och så vidare, som i grundboken till valfri DoD-utgåva.
2. Ett mindre antal specialiserade yrken beskrivs, som inspiration för att göra sina egna yrken. Exempelvis kan det innefatta inkvisitor, kurir, smugglare, lösdrivare, munk, musiker, ädling, jägare.
3. Alla tänkbara yrken beskrivs. Då får vi med både yrken som är väldigt lika varandra (som knekt, legosoldat, vakt och prisjägare) och yrken som sällan någon rollperson har (som fiskare, bonde, hantverkare och annat som främst är till för att ge Den Unge Hjälten (tm) en lämplig bakgrund att vandra bort ifrån i gryningen med världens tyngd på sina axlar).
Alternativ 1 kan vi skippa direkt, då det inte förmedlar någon stämning eller hjälper spelarna hitta in i världen. Frågan är alltså vilket som är bäst, för få yrken (så att man kan känna sig tvingad att sätta ihop egna) eller för många yrken (så att man kan riskera att drunkna i likadana yrken)? Eller hur hittar man balansen?
Jag märker att inlägget inte blev lika allmänt hållet som jag hade tänkt, men det får väl gå an för den här gången.
/Dimfrost