Jake Steele
Warrior
En rollspels tabbe till Eon:
Marschera så fötterna blöder
Nja, i Eon kan det bli värre än så.
Där kan man marschera sig till döds.
Men inte bara det, man kan marschera sig
till döds utan att vara det minsta trött,
ha det minsta ont, eller ha kommit en meter.
Man bara reser sig för att börja marschera
och faller ihop död.
Det här får man genom att gå efter EONs marsch regler./images/icons/crazy.gif
För om man misslyckas eller fummlar med ett Marsch slag så minskas den totala restiden med differansen mot färdighetesvärdet. Misslyckas man tillräckligt kommer man alltså ingenstans och ingen tid har föflutit. Man får kanske skoskav men ingen smärta eller utmattning.
Om man fummlar ett Marsch slag får man Ob1T6 Trauma, dock ingen Smärta. Kombinerat ger det här att man kan dö av ett rejält fummel.
Ex: Aldor, 30-årig veteran som marscherat hundratals mil skall gå från Jarla till det stora värdshuset en dagsmarsch söderut. Aldor är fullständigt frisk och har vilat upp sig. Marschen kommer bli enkel, en fin väg i lungt tempo. Aldor snör på sig skona och ställer sig upp för att påbörja marschen och dimper samman... död. För när Aldors spelare skall slå Marsch-slaget (Ob2T6) fummlar han så grovt att den totala tiden som förflutit är noll. Vidare så får han så mycket Trauma (av Ob1T6) att han får slå ett Dödsslag som misslyckas. Efter att ha överlevt flera fälttåg och Marsch strapatser över berg i vintertid faller Aldor samman vid bara tanken på att gå.
Man kunde kanske förvänta sig lite bättre regler när en av rollspelets skapare har det här på sin hemsida:/images/icons/wink.gif
Haren, sköldpaddan och marathonlöparen: Albedo RPG är ett av de ytterst få rollspel där en rollperson, liksom soldaten som sprang mellan Marathon och Athen, kan springa ihjäl sig.
Där springer man ju i alla fall... och tar sig någonstans./images/icons/laugh.gif
_öRn, vars spelare fruktar marscher mer än strider
Marschera så fötterna blöder
Nja, i Eon kan det bli värre än så.
Där kan man marschera sig till döds.
Men inte bara det, man kan marschera sig
till döds utan att vara det minsta trött,
ha det minsta ont, eller ha kommit en meter.
Man bara reser sig för att börja marschera
och faller ihop död.
Det här får man genom att gå efter EONs marsch regler./images/icons/crazy.gif
För om man misslyckas eller fummlar med ett Marsch slag så minskas den totala restiden med differansen mot färdighetesvärdet. Misslyckas man tillräckligt kommer man alltså ingenstans och ingen tid har föflutit. Man får kanske skoskav men ingen smärta eller utmattning.
Om man fummlar ett Marsch slag får man Ob1T6 Trauma, dock ingen Smärta. Kombinerat ger det här att man kan dö av ett rejält fummel.
Ex: Aldor, 30-årig veteran som marscherat hundratals mil skall gå från Jarla till det stora värdshuset en dagsmarsch söderut. Aldor är fullständigt frisk och har vilat upp sig. Marschen kommer bli enkel, en fin väg i lungt tempo. Aldor snör på sig skona och ställer sig upp för att påbörja marschen och dimper samman... död. För när Aldors spelare skall slå Marsch-slaget (Ob2T6) fummlar han så grovt att den totala tiden som förflutit är noll. Vidare så får han så mycket Trauma (av Ob1T6) att han får slå ett Dödsslag som misslyckas. Efter att ha överlevt flera fälttåg och Marsch strapatser över berg i vintertid faller Aldor samman vid bara tanken på att gå.
Man kunde kanske förvänta sig lite bättre regler när en av rollspelets skapare har det här på sin hemsida:/images/icons/wink.gif
Haren, sköldpaddan och marathonlöparen: Albedo RPG är ett av de ytterst få rollspel där en rollperson, liksom soldaten som sprang mellan Marathon och Athen, kan springa ihjäl sig.
Där springer man ju i alla fall... och tar sig någonstans./images/icons/laugh.gif
_öRn, vars spelare fruktar marscher mer än strider