Nekromanti Ytterligare en tabbe i Eon

Jake Steele

Warrior
En rollspels tabbe till Eon:

Marschera så fötterna blöder
Nja, i Eon kan det bli värre än så.
Där kan man marschera sig till döds.
Men inte bara det, man kan marschera sig
till döds utan att vara det minsta trött,
ha det minsta ont, eller ha kommit en meter.
Man bara reser sig för att börja marschera
och faller ihop död.

Det här får man genom att gå efter EONs marsch regler./images/icons/crazy.gif
För om man misslyckas eller fummlar med ett Marsch slag så minskas den totala restiden med differansen mot färdighetesvärdet. Misslyckas man tillräckligt kommer man alltså ingenstans och ingen tid har föflutit. Man får kanske skoskav men ingen smärta eller utmattning.

Om man fummlar ett Marsch slag får man Ob1T6 Trauma, dock ingen Smärta. Kombinerat ger det här att man kan dö av ett rejält fummel.

Ex: Aldor, 30-årig veteran som marscherat hundratals mil skall gå från Jarla till det stora värdshuset en dagsmarsch söderut. Aldor är fullständigt frisk och har vilat upp sig. Marschen kommer bli enkel, en fin väg i lungt tempo. Aldor snör på sig skona och ställer sig upp för att påbörja marschen och dimper samman... död. För när Aldors spelare skall slå Marsch-slaget (Ob2T6) fummlar han så grovt att den totala tiden som förflutit är noll. Vidare så får han så mycket Trauma (av Ob1T6) att han får slå ett Dödsslag som misslyckas. Efter att ha överlevt flera fälttåg och Marsch strapatser över berg i vintertid faller Aldor samman vid bara tanken på att gå.

Man kunde kanske förvänta sig lite bättre regler när en av rollspelets skapare har det här på sin hemsida:/images/icons/wink.gif

Haren, sköldpaddan och marathonlöparen: Albedo RPG är ett av de ytterst få rollspel där en rollperson, liksom soldaten som sprang mellan Marathon och Athen, kan springa ihjäl sig.

Där springer man ju i alla fall... och tar sig någonstans./images/icons/laugh.gif

_öRn, vars spelare fruktar marscher mer än strider

Dan Ericsson

Veteran
Kan inte mer än att hålla med :)

Hej,, tänkte jag skulle skriva nåt jag här också örn.

Det blev ju så under den sista tiden med ondskans banemän (vår mest spelade spelgrupp i Eon), att så fort det talades om Marsch så blev alla skiträdda eftersom de visste att de skulle få så ont i fötterna att de skulle dö bara av tanken på att marschera,, det blev så att hade man inte många rader trauma så klarade man inte av ett långt marschpass. Och ondskans banemän marscherade ofta, lite smått överallt. Alla hade väl ett marschvärde på 16-18 typ,, men likförbannat hade precis alla skavsår och vissa hade t.o.m. fått trauma efter bara ett par timmars marsch.

Min gubbe i ondskans banemän, en Tirak vid namn Ghash, som var känd för att vara rädd för ingenting och ingen var vettskrämd vid tanken på att marschera. Han älskade strider och klarade sig ur det mesta, men när det kom till marsch så gick allt i stöpet. Det har varit ett antal ggr då spelgrupper har varit nära att dö bara pga marsch. Det är ju även så att du örn, du lade ju dessutom in monsterangrepp under natten efter marscheringen då alla var extremt trötta och knappt kunde slåss :gremsmile:.

Nåja nog e nog.

/Dan

WHaLe

Hero
Det kanske var så att Aldor av misstag snubblade till och föll mot marken, på det stället där hans huvud olyckligt nog skulle landa fanns ett spetsigt föremål som genast trängde in i de inre partierna av hjärnan, vilket ledde till att Aldor dog.
Denna händelse är kanske inte speciellt sannolik, men det är det inte att fumla med 2t6 och misslyckas med ett dödslag om man är oskadad heller..

WHaLe

<A HREF="http://come.to/whale" target="_new">http://come.to/whale</A>

Ymir

Liten kantbaron
Re: Marschregler= nej tack.

Har personligen aldrig någonsin använt eons marschregler. De suger. Man kommer så långt man kommer, och därmed punkt.

- Ymir, delvis regelmotståndare iofs

Ymir

Liten kantbaron
Re: DoD-magiker med domedagsmusik

Nejnejnej. Någon omotiverat jätteond DoD-magiker som gått i "Yndars akademi för utvecklande av extrem ondska och makfullkomlighet" kastade naturligtvis en DÖDSLÄNK på vår kära Aldor och stötte därefter en kniv i sin egen mage, ackompanjerad av lågmäld domedagsmusik. Så nu vet ni det.

- Ymir, förklararen av allt och dyrkaren av onda kroater vid namn Vic Kotnik

<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Ymir on 2000-11-29 23:30.</EM></FONT></P>

Man Mountainman

Storsvagåret
Gullig tabbe! :)

Ungefär lika fånig som det faktum, att om man säljer en olaglig vara i eon, så fördubblas priset för köparen samtidigt som säljarens inkomster halveras. *ho-hum* /images/icons/blush.gif

/Dnalor, din finne på hornhinnan

Sodivra

Champion
Usch.. Fruktansvärt!

Äh.. NT. Glömde jag säga det? Så snällt att du läste mitt inlägg iallafall!

/Arvidos, Riddare av nätet
Beväpnad med mus och tangentbord
Ridderlig respekt och ideal

Vindhand

Myrmidon
Skatter

Som bensinskatten; bensin är (nästan) olagligt i våra miljövänliga dagar. Sålunda är priset för konsumenten tiodubbllat vilket säkerligen minskar försäljarens inkomster :)

Svårt att implementera i Mundana dock... Tjuvgillesavgifter kanske?

Ymir

Liten kantbaron
Re: Marschregler= nej tack.

Nej, av marschreglerna är man mer benägen att ta grava fysiska skador, extrem utmattning och fummla sig till döds.

- Ymir, förstår inte hur man kan få så allvarliga vävnadsskador av vanlig marsch

Blasphemy

Swashbuckler
Äsch Marscghregler är så urdåligt.

Jag tycker att regler för marsch är väldigt dåligt och onödigt.. Likaså färdigheten Marsch, borde de inte ha med tålighet och uthållighet att göra.
Inse att om en stor trupp soldater (låt oss säga 300) skall marschera i snabb takt över några fält så kommer säkert ungefär 20 av dem komma långt efter de andra. Några faller och slår sig och ett fåtal dör rentav utav marschen.
Enstaka kommer ingenstans.
Inse så frustrerande att vara befälhavare över soldater i Mundana. De kommer aldrig fram i tid och ett flertal dör under färden (även om de bara skall marschera i en dag).

Likaså har jag för mig att det finns en underlig regel som säger att man åker vagn under lång tid så drabbas bara inte riddjuret utan även en själv av långtidsutmattning.
Och om man sedan blir anfallen så är man så trött av resan att man har +Ob3t6 på allt man skall företaga sig. Det är ju inte så att man får en adrenalinkick eller så när det störtar ut stråtrövare ur skogen, nä man pustar och kliver av vagnen med stapplande steg..

fast jag kan ju ha fel.. Personligen så kör jag inte ens med uthållighets reglerna när jag spelleder Eon..

Steel Meets Steel Axes Broadsword And Shield Their Heads Ride Our Spears And Bodies Cover The Fields

Krille

Super Moderator
Re: Äsch Marscghregler är så urdåligt.

"Jag tycker att regler för marsch är väldigt dåligt och onödigt.."

Personligen tycker jag att de är praktiska i de undantagsfall där de faktiskt behövs.

"Likaså har jag för mig att det finns en underlig regel som säger att man åker vagn under lång tid så drabbas bara inte riddjuret utan även en själv av långtidsutmattning."

Du har aldrig rest långt, va? Man är jefligt seg efter ett par timmar med bil, tåg eller flyg, för att inte tala om tolv timmar i något av dessa transportmedel. Tänk dig nu medeltida transportmedel, utan asfalterade vägar, stötdämpare, luftfyllda gummidäck, NRJ i skvalhögtalarna och luftkonditionering...

"Och om man sedan blir anfallen så är man så trött av resan att man har +Ob3t6 på allt man skall företaga sig."

Och det tycker du är helt onaturligt?

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Ymir

Liten kantbaron
Re: Filosofi modell MC

Öh, terrorisera mig inte med filosofiska spörsmål idag. Jag och Finrod har precis försökt överträffa varandras samlingar med filosofisk litteratur i en hel IRC-kväll. Jag vann när jag slet upp Mutant Chronicles- Bauhaus och dängde i skallen på honom. :)

- Ymir, konstaterar att Finrod iofs kontrade med sin 1500 sidor tjocka mattebok sedan...

Ymir

Liten kantbaron
Re: NRJ??

En fråga...vem f-n har NRJ i högtalarna? Ett band med stämningsfull Jpop/Cpop skall det vara, och så byter man till Nordman när man rullar in i Dalarna.

- Ymir, hatar den där Statoil-macken i Älvdalen...

Riddaren

Swashbuckler

"Inse att om en stor trupp soldater (låt oss säga 300) skall marschera i snabb takt över några fält så kommer säkert ungefär 20 av dem komma långt efter de andra. Några faller och slår sig och ett fåtal dör rentav utav marschen.
Enstaka kommer ingenstans."

Du har inte läst historia va???

Det är faktiskt klart fler som dör under transporterna till slagfältet än under just drabbningarna. Så var det i 30-åriga kriget, så var det i Tyskarnas anfall på ryssarna under andra världskriget...etc...

Riddaren

Även den bäste har dåliga dagar

Blasphemy

Swashbuckler
Hallå!

Självklart att man blir trött av att resa, särskilt på en skranglig vagn men att man blir så trött att man inte klarar av att göra något är bara rent absurt.
Och jo jag tycker att det är helt fel att man får exempelvis +Ob3t6 på svårighetsgraderna efter det att man rest en dag med vagn.
Om man nu blir anfallen så torde man inte fortfarande vara halvslumrande och seg. Att åka vagn är inte lika dant som fysisk aktivitet (slåss exempelvis).
Det finns trots allt något som heter Adrenalin (om det nu finns i Eon) och jag kan nästan slå vad om att det spelar in.

Tänk dig själv, du åker bil mellan Sthlm och gbg, det är väl en strecka på ungefär 40 mil. När du kliver ur bilen i Gbg så rusar det fram en ligist mot dig som skriker på Göteborska.. Du stapplar dock bakåt och kan inte göra något alls eftersom du är för trött.
Han slår mot dig och du försöker ducka undan, men det går otroligt segt och eftersom du har ungefär +Ob5t6 så fumlar du och sträcker dig i ryggen.
Du ligger kvidande i en hög på marken och försöker krypa till en säng så att du kan vila upp dig.

Oki det var kanske lite extremt.. Men man är inte så jäkla trött efter det att man åkt vagn i exempelvis 5 mil att man inte klarar av någonting.

Jag kan uppriktigt inte förstå att någon ser någon logik i den extrema ökning av långtidsutmattning som man får av att åka vagn.

Steel Meets Steel Axes Broadsword And Shield Their Heads Ride Our Spears And Bodies Cover The Fields

Blasphemy

Swashbuckler

Jag förstår att du verkligen anstränger dig för att missförstå mig så jag skall ta det långsamt så att du kanske... kanske kan förstå vad jag menar.

För det första så gäller det där exemplet en marsch under en dag. Under det 30 åriga kriget (lyssna nu för nu kommer ett stort avslöjande) så dog de flesta av sjukdomar, svält, naturens krafter och skador som de fått. Inte av att de fumlade och föll omkull emedan de marscherade, och hade oturen att landa med huvudet på en sten så att skallen spräcktes.

Och jag ser ingen förklaring på varför en sådan stor del av soldaterna som jag beskrev kom så långt bakom de andra...

Förstår du nu..
Du kan be om en grundligare förklaring om du inte riktigt hajjar vad jag menar.

Krille

Super Moderator
Säg till när du gjort det

"Självklart att man blir trött av att resa, särskilt på en skranglig vagn men att man blir så trött att man inte klarar av att göra något är bara rent absurt."

Fniss. Det är inte bara absurt, det är naturligt.

"Tänk dig själv, du åker bil mellan Sthlm och gbg, det är väl en strecka på ungefär 40 mil."

Been there, done that. Det tar inte så förbaskat lång tid, det är fortfarande gosiga mjuka stötdämpare, asfalterade vägar, en skön stol att sitta i, luftfyllda gummidäck...

Den dagen du tar sträckan Tjockhult-Göteborg i skranglig iskall terrängbil eller PBV två meter till höger om E3an, sittande på en hård bänk och skuttande fram över stock, sten, diken och ett och annat stenröse och på minst tolv timmar, den dagen ställer jag gärna upp med en ligist så får vi se hur mycket du orkar försvara dig. Klarar du av honom ska jag ta din argumentation på allvar. /images/icons/wink.gif

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>