Reddokk Fheg
Hero
Det talades tidigare om huruvida yxa och stridshammare bör slås ihop till en färdighet eller inte
Personligen tycker jag att det är det rimligaste. Det står väl andra fritt att ha andra åsikter.
Jag har tyvärr inte läst genom Eon IV ännu så jag vet inte vad som står i reglerna om detta. men efter att ha tittat på rollformuläret som länkades. Det Helmgast lagt upp på hemsidan så ser jag att det finns strids färdigheterna Klubba och yxa. Vilket oftast är brukligt och som vanligt räknas väl Hammare till klubbor.
Men ska man se objektivt på det hela så är det ju en väldigt stor skillnad mellan en klubba och en hammare. Jag vet inte exakt vad det står om de olika vapnen i reglerna men enligt färdigheterna på rollformuläret. verkar det inte finnas någon färdighet där hammare automatiskt passar in. Ska man se till teknik så är ju hammare mest lik yxa, till och med när det kommer till utseendet liknar de en yxa mer än en klubba.
Men vilken sida man än står på här är det ju väldigt enkelt att göra som man vill.Vill man utgå från vilken vapen grupp som är mest lik teknikmässigt så väljer man att de tillhör yxa och således skriver /hammare efter yxa på rollformuläret.
Väljer man i stället att utgå från vilken skada de gör så låter man hammare räknas som klubba.
Hur man än gör krävs det inte att någon ny färdighet tillförs.
Men utgår man från vilken skada de gör och klassar de som klubbor så är jag nyfiken på hur man ser på vapen som stidshacka och tomoque. som räknas som yxor men gör stickskada?
Där har du ju också ett vapen som annorlunda skada fast tekniken är densamma. Yx liknande vapen men med stickskada i stället för hugg.
Skulle vara roligt höra hur våra kära utvecklare ser på saken. Om de inte tänkt på detta, eller tänkt över det men ansett att det funkar som det är? är ju inte någon väldigt viktig sak. Det är ju inte så att det har några enorma konsekvenser för spelandet egentligen. så de kanske tänkt över det och bestämt sig för att låta det vara som det är och inte krångla till något som fungerar. utan låte folk husregla om de inte tycker det stämmer
Personligen tycker jag att det är det rimligaste. Det står väl andra fritt att ha andra åsikter.
Jag har tyvärr inte läst genom Eon IV ännu så jag vet inte vad som står i reglerna om detta. men efter att ha tittat på rollformuläret som länkades. Det Helmgast lagt upp på hemsidan så ser jag att det finns strids färdigheterna Klubba och yxa. Vilket oftast är brukligt och som vanligt räknas väl Hammare till klubbor.
Men ska man se objektivt på det hela så är det ju en väldigt stor skillnad mellan en klubba och en hammare. Jag vet inte exakt vad det står om de olika vapnen i reglerna men enligt färdigheterna på rollformuläret. verkar det inte finnas någon färdighet där hammare automatiskt passar in. Ska man se till teknik så är ju hammare mest lik yxa, till och med när det kommer till utseendet liknar de en yxa mer än en klubba.
Men vilken sida man än står på här är det ju väldigt enkelt att göra som man vill.Vill man utgå från vilken vapen grupp som är mest lik teknikmässigt så väljer man att de tillhör yxa och således skriver /hammare efter yxa på rollformuläret.
Väljer man i stället att utgå från vilken skada de gör så låter man hammare räknas som klubba.
Hur man än gör krävs det inte att någon ny färdighet tillförs.
Men utgår man från vilken skada de gör och klassar de som klubbor så är jag nyfiken på hur man ser på vapen som stidshacka och tomoque. som räknas som yxor men gör stickskada?
Där har du ju också ett vapen som annorlunda skada fast tekniken är densamma. Yx liknande vapen men med stickskada i stället för hugg.
Skulle vara roligt höra hur våra kära utvecklare ser på saken. Om de inte tänkt på detta, eller tänkt över det men ansett att det funkar som det är? är ju inte någon väldigt viktig sak. Det är ju inte så att det har några enorma konsekvenser för spelandet egentligen. så de kanske tänkt över det och bestämt sig för att låta det vara som det är och inte krångla till något som fungerar. utan låte folk husregla om de inte tycker det stämmer