Nekromanti Zak S

Björn Wärmedal

Björning Wheel
chrull;n291103 said:
Så du tycker att han har bettet sig lika illa som nazister gör? Så att säga.
Och du vill inte förklara dig mer än så?
Fast det var exakt det där krank INTE sa. Han sa uttryckligen att han har en ribba han sätter som man måste komma över för att han ska tycka det är värt att ha med en att göra. Kommer man inte över den så är han inte brydd om hur nära eller långt ifrån man var. Alltså är Zak säkert mycket mindre skitstövel än exempelvis nazister, men han ligger fortfarande under ribban.

chrull

Stockholm Kartell
Förövrigt:

"Båda har så att säga uppnått de krav som behövs för att jag ska avfärda dem och inte vara speciellt intresserad av att ha med dem att göra. "

Ihop med din tidigare kommentar om "glödande positiv fanboyism" (Trots att inläggen innan dess innehåller ganska sakliga länkar och inlägg, men det kanske är något annat du pratar om?) tyder på att du inte är så intresserad av att diskutera, utan snarare bara vill påpeka att du inte gillar personen i fråga.

Jag tycker det inte är helt schysst när du kombinerar det med anklagande jämförelser som du sen inte backar upp själv.

Björn Wärmedal

Björning Wheel
För min del slutade jag följa Zak för att jag upplevde att han inte längre pratade om saker som intresserade mig. När en stor del av konversationerna handlade om drama med enbart för mig rätt okända människor inblandade, och en ännu större del handlade om Demon City (som verkar... snyggt, antar jag, men helt irrelevant för mina intressen) så sorterade jag bort hans blogg ur mitt flöde. Och G+ hade jag redan ledsnat på sen länge.

chrull

Stockholm Kartell
Björn Wärmedal;n291104 said:
Fast det var exakt det där krank INTE sa. Han sa uttryckligen att han har en ribba han sätter som man måste komma över för att han ska tycka det är värt att ha med en att göra. Kommer man inte över den så är han inte brydd om hur nära eller långt ifrån man var. Alltså är Zak säkert mycket mindre skitstövel än exempelvis nazister, men han ligger fortfarande under ribban.

Jo, men jag fattar inte det här då:

För egen del känns det närmast lite petimeteraktigt eftersom jag inte tycker att den sorts skitstövel Zak verkar vara inte är speciellt mycket värre än den sorts skitstövel han anklagas för att vara.
Så jag vill bara förstå vad som menas.

Mogger

Hipsteranka
F.ö är det helt sjukt vad hatiskt den amerikanska spelcommunityn är. Jag försökte leta upp den där bloggposten jag pratade om, men hittade inte den. Hittade däremot en hel del annat (högt och lågt, men inte några personangrepp eller sånt) men inte minst hittade jag en del av den "kritik" Zak har fått utstå. Det är Trumpanhängares värsta Alt Right-nivå på det. Fy fan!

chrull

Stockholm Kartell
Måns;n291110 said:
F.ö är det helt sjukt vad hatiskt den amerikanska spelcommunityn är. Jag försökte leta upp den där bloggposten jag pratade om, men hittade inte den. Hittade däremot en hel del annat (högt och lågt, men inte några personangrepp eller sånt) men inte minst hittade jag en del av den "kritik" Zak har fått utstå. Det är Trumpanhängares värsta Alt Right-nivå på det. Fy fan!
Zak-"kritiken", Gamergate och Alt-Rightrörelsen verkar alla ha lite gemensamma nämnare när det kommer till hur den genomförs tyvärr. Lösrykta fraser blandas med lögner som repeteras till de helt enkelt ses som sanningen.

Man kan bli mörkrädd för mindre.

anth

Vetefan
krank;n291102 said:
Ja, jag har förstått att det för många är väldigt viktigt att göra den distinktionen. Jag skulle för egen del definitivt inte kalla det "extremt fel"; de grundades av nazister, och de har fortfarande kvar rätt mycket av det gamla idékomplexet. Det är inte som att kalla en björk för en motorcykel- mer som att kalla en moped för en motorcykel. För all del är det inte exakt rätt, men det är tillräckligt rätt för att det ska funka i de flesta situationer. Det är viktigt med precision i språket, men ibland finns det saker jag prioriterar högre.

Därmed inte sagt att motsvarande gäller Zak och transfobin. Jag har ingen aning huruvida han är transfob eller inte. Även OM han nu uttryckt sig transfobt vid något tillfälle så är det ju knappast enbart människor som hatar alla transpersoner som uttrycker sig transfobt. Jag tycker inte att din liknelse fungerar alls, eftersom zak utifrån vad jag läst ligger betydligt längre från att "vara transfob" än vad SD ligger från att "vara nazister".
Nej, du har inte förstått

En ny liknelse
Det är lika fel att kalla Zak S för transfob som det är att kalla dig för det.
Om jag skulle posta ett inlägg där det står M***** B******** är transfob skulle det vara jättefel (byt ut stjärnorna mot ditt namn).
Jag vet att du sällan tar åt dig och skulle jag posta det någonstans skulle du antagligen bara kommentera att det var fel, rycka på axlarna och gå vidare i livet.
Skulle det istället vara ett dussin personer som postade över hela internet skulle det snart dyka upp om man googlade ditt namn, du kanske skulle få problem att få nytt jobb när arbetsgivare börjar googla dig. Plötsligt är det inte lika lätt att rycka på axlarna åt det.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
chrull;n291107 said:
Jo, men jag fattar inte det här då:
Krank;n291107 said:
För egen del känns det närmast lite petimeteraktigt eftersom jag inte tycker att den sorts skitstövel Zak verkar vara inte är speciellt mycket värre än den sorts skitstövel han anklagas för att vara.
chrull;n291107 said:
Så jag vill bara förstå vad som menas.
Vid det uttalandet hade ännu inte nazism nämts i tråden. Det kom in först senare när Anth ville använda SD och nazister som någon slags likelse.

chrull

Stockholm Kartell
Rymdhamster;n291116 said:
Vid det uttalandet hade ännu inte nazism nämts i tråden. Det kom in först senare när Anth ville använda SD och nazister som någon slags likelse.
Zak har (felaktigt) anklagats för att vara bland annat nazisympasitör. Jag trodde jag nämnt det, men jag avrundade det nog till alt-right.
Oavsett om det nämnts i tråden så säger ju krank i den där meningen att han är lika stor skitstövel som det han anklagats för att vara. Det är starka anklagelser, och riktigt farligt att påstå om man inte har koll på vad han faktiskt anklagats för att vara.

Farligt nu som i att det alltså spär på andras lögner om en person som är oskyldigt anklagad. Jag tror inte det är något vi vill göra mot någon alls, om vi kan undvika det.

Mogger

Hipsteranka
chrull;n291112 said:
Zak-"kritiken", Gamergate och Alt-Rightrörelsen verkar alla ha lite gemensamma nämnare när det kommer till hur den genomförs tyvärr. Lösrykta fraser blandas med lögner som repeteras till de helt enkelt ses som sanningen.

Man kan bli mörkrädd för mindre.
Ja, vill poängtera att min kritik mot Zak inte ska sammanblandas med den skitstorm som sker på andra sidan Atlanten. Jag avser hans mer eller mindre avsiktliga missuppfattningar kring indiespelsteori, indiespel och indiespelare.

Tvärtom har jag under senaste timmen blivit smått intresserad av vad han gör i övrigt (alltså spelrelaterat :) ).

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
chrull;n291117 said:
Oavsett om det nämnts i tråden så säger ju krank i den där meningen att han är lika stor skitstövel som det han anklagats för att vara. Det är starka anklagelser, och riktigt farligt att påstå om man inte har koll på vad han faktiskt anklagats för att vara.
Inte för att lägga ord i kranks mun, men som "inocent bystander" kan jag ju tycka att det är relevant att det var ett svar på en kommentar från Anth där det var "homofob, misogyn, sexistisk eller transfob" som nämndes. inte nazism eller ens alternativhögern.

P.eLL.e

MÖRK BORG Barkhäxan
Som Zak skriver inledningsvis i sin bok Frostbitten & Mutilated: "This book woefully misrepresents Norse culture. I mean - probably it does, it has monsters I made up in it - I don´t know I´m Jewish. Anyway, enjoy."

Märkligt att en jude har sådana nazistsympatier. Så, kanske bäst att slappna av och ta både Zaks och hans fienders påståenden med en nypa salt.

chrull

Stockholm Kartell
Måns;n291119 said:
Ja, vill poängtera att min kritik mot Zak inte ska sammanblandas med den skitstorm som sker på andra sidan Atlanten. Jag avser hans mer eller mindre avsiktliga missuppfattningar kring indiespelsteori, indiespel och indiespelare.
Tvärtom har jag under senaste timmen blivit smått intresserad av vad han gör i övrigt (alltså spelrelaterat :) ).
Jag tror dig! :)

Kan du ge något exempel på specifikt vad du tänker på då?

Jag tror att mycket bottnar i (varning för förenklingar) åsikter om att Forge-anknytet folk till viss del postade rätt mycket "this is badwrong" om allt som inte var forge-troget. Det blev till upplevd elitism och sen började skyttegravar grävas. Sen kom mycket av början av Zak-"kritiken" från indiefolk som dessutom drog med sig andra indiefolk i det hela. Det i sin tur kan ha lett till mer skyttegravsgrävande.

Det finns lite gamla bloggposter från andra OSR-människor från GNS-teorins början som jag har för mig anklagar teorin för att helt klart hävda att alla som inte gör X gör fel.
Jag har dock inte i minnet var och hur och exakta detaljer, så jag kan minnas fel och ha dålig koll på tidslinjen.
Ett exempel kan hjälpa minnet på traven!

chrull

Stockholm Kartell
Rymdhamster;n291121 said:
Inte för att lägga ord i kranks mun, men som "inocent bystander" kan jag ju tycka att det är relevant att det var ett svar på en kommentar från Anth där det var "homofob, misogyn, sexistisk eller transfob" som nämndes. inte nazism eller ens alternativhögern.
Kanske, men jag tycker att alla de där sakerna är allvarliga anklagelser oavsett.

Och om möjligt vill jag påstå att de kan ses som än värre när de kommer från krank, han är väl ändå uttalad feminist och motståndare mot homofobi, sexism etc?

Mogger

Hipsteranka
chrull;n291123 said:
Kan du ge något exempel på specifikt vad du tänker på då?
Nja, jag hittade ju inte bloggposterna jag tänkte på. Vi snackar ju typ 2012 eller så. Kanske ännu tidigare. Men det handlade i princip om att indiespelare var anala kontrollfreaks som inte kunde ha kul om de inte fick en manual som berättade hur :)

Edit: Det är åtminstone så jag minns det.

chrull

Stockholm Kartell
Måns;n291126 said:
Nja, jag hittade ju inte bloggposterna jag tänkte på. Vi snackar ju typ 2012 eller så. Kanske ännu tidigare. Men det handlade i princip om att indiespelare var anala kontrollfreaks som inte kunde ha kul om de inte fick en manual som berättade hur :)
Det får inga klockor att ringa tyvärr. Men helt klart var det något slags krig mellan indie och OSR ett tag i USA. Mycket märklig företeelse.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
chrull;n291124 said:
Kanske, men jag tycker att alla de där sakerna är allvarliga anklagelser oavsett.
Absolut, det håller jag med om till hundra procent. Och jag håller dessutom med att man borde vara försiktig med vad man anklagar folk för att vara.

Jag tycker också att ingen av dem är lika illa som att vara nazist. Tror jag. Jag har faktiskt lite dålig koll på exakt vad som ingår i begreppet nazism.

Men sen kan jag också tycka att det blev många inlägg som verkar försöka förklara för Krank varför han har fel i att säga att Zak är transofob eller nazist, när krank egentligen mest bara sagt att hen tycker att Zak verkar vara en skitstövel och att ytterligare definition egentligen är rätt ointressanta. Om jag förstått krank rätt.

Mogger

Hipsteranka
chrull;n291127 said:
Det får inga klockor att ringa tyvärr. Men helt klart var det något slags krig mellan indie och OSR ett tag i USA. Mycket märklig företeelse.
Den spillde ju över lite här med, men inte ens i närheten av att vara så hätsk. Varje reaktion får med tiden en motreaktion. Och jag fattar verkligen att folk tröttnade på att höra oss jiddra om Big Model i tid och otid :)

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
MODERERING

Det här är en ganska tveksam tråd eftersom den handlar om en person och inte ett rollspel, men det kan vara okej, så länge diskussionen förs på en civiliserad nivå. För att hålla en sådan bör vi hålla oss till fakta. Exempel på fakta är "Zak S har sagt si", "Zak S har sagt så". Exempel på saker jag inte vill se är "Zak S ÄR si", "Zak S ÄR så", där si eller så är dåliga saker som extrapolerats från saker han sagt, saker andra sagt om honom, eller tomma luften.

Tack så mycket!

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag börjar mer och mer luta åt att det var ett klart misstag för mig att delta i den här tråden. Lätt att säga när skadan redan är skedd, såklart.

Jag var tydligen inte medveten om exakt hur långt Zaks kritiker gått när det gäller vad de sagt om honom. Och har underskattat hur bred spridning de allra värsta sakerna som sagts spridits. Jag hade fått för mig att nazianklagelserna till exempel var en i sammanhanget rätt perifer företeelse.

Det mesta jag läst och läst om uppfattade jag som betydligt mindre grovt - sexism, påhejjande av andras dåliga beteende, att han (antagligen för att trolle eller i affekt) skrivit en del klumpiga slurs, att han bemött väldigt mycket kritik med att folk är "pryda", och så. Inte "är nazist" eller "är transfob" eller liknande. Utan att han uttryckt sig klumpigt, trolligt och idiotiskt ganska många gånger. Och att ett fåtal perifra typer överdrivit detta, men inte tillräckligt många för att vara tongivande.

Utifrån det jag läst i den här tråden så har jag helt enkelt haft fel. I första hand när det gäller hur stora och spridda och tongivande överdrifterna var. Antagligen också när det gäller vad specifikt han gjort.

Det jag läst av Zak själv, utanför hans produkter, har mest gett det intryck jag citerade tidigt i tråden - att han är en sån där fåntratt som tror på Absoluta Sanningar och att han är oändligt jäkla skitdryg i sitt sätt att avfärda andra och andras åsikter.

(Jag är såklart inte alls blind för det faktum att jag var/är likadan själv, i perioder. Det är nog delvis därför jag tycker att det är så drygt när jag läser hans texter; han påminner mig om en historia och sida hos mig själv som jag inte är det minsta stolt över).