Jag börjar mer och mer luta åt att det var ett klart misstag för mig att delta i den här tråden. Lätt att säga när skadan redan är skedd, såklart.
Jag var tydligen inte medveten om exakt hur långt Zaks kritiker gått när det gäller vad de sagt om honom. Och har underskattat hur bred spridning de allra värsta sakerna som sagts spridits. Jag hade fått för mig att nazianklagelserna till exempel var en i sammanhanget rätt perifer företeelse.
Det mesta jag läst och läst om uppfattade jag som betydligt mindre grovt - sexism, påhejjande av andras dåliga beteende, att han (antagligen för att trolle eller i affekt) skrivit en del klumpiga slurs, att han bemött väldigt mycket kritik med att folk är "pryda", och så. Inte "är nazist" eller "är transfob" eller liknande. Utan att han uttryckt sig klumpigt, trolligt och idiotiskt ganska många gånger. Och att ett fåtal perifra typer överdrivit detta, men inte tillräckligt många för att vara tongivande.
Utifrån det jag läst i den här tråden så har jag helt enkelt haft fel. I första hand när det gäller hur stora och spridda och tongivande överdrifterna var. Antagligen också när det gäller vad specifikt han gjort.
Det jag läst av Zak själv, utanför hans produkter, har mest gett det intryck jag citerade tidigt i tråden - att han är en sån där fåntratt som tror på Absoluta Sanningar och att han är oändligt jäkla skitdryg i sitt sätt att avfärda andra och andras åsikter.
(Jag är såklart inte alls blind för det faktum att jag var/är likadan själv, i perioder. Det är nog delvis därför jag tycker att det är så drygt när jag läser hans texter; han påminner mig om en historia och sida hos mig själv som jag inte är det minsta stolt över).