Nekromanti Zeitgeist 1987?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag jobbar just nu på spelvärlden till >Human. Spelvärlden heter "End of the world as we know it". Den utspelar sig 1987.

Jag hade tänkt mig fokus på cynism och neonljus, axelvaddar och pudelfrillor. Men jag funderar... Jag var sex år gammal 1987. Jag minns musiken, men inte så mycket mer. Jag kan få en känsla genom att lyssna på smörballader och hårdrock och se på filmer (3 män och en baby!). Bilden jag får är av ett ganska ytligt årtionde. Kanske är det ett resultat av min syn på Reagan och Thatcher och hela "rise of the nyliberalism"-grejen.

Så... vad är 1987 för dig? Vad var tidskänslan, zeitgeisten? Positiv/negativ? Idealistisk/cynisk? Något speciellt inom kläder, musik, film eller politik du vill lyfta fram?

Om ett rollspel ska utspela sig 1987, vad kommer du att sakna om det inte finns med?

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
För mig är 1987 kontrasten mellan det ytliga hollywood glammet (Spela GTA Vice City) och det genomtrygga socialstyrelsekontrollerade DDR-sverige.

//EvilSpook

Krille

Super Moderator
krank said:
Bilden jag får är av ett ganska ytligt årtionde.
Det var under åttitalet som miljörörelsen och fredsrörelsen fick ordentlig luft under vingarna. Sänkningen av Greenpeaces fartyg Rainbow Warrior gav rejält med fart åt båda två. "De gröna" blev ett politiskt koncept, inte bara i Sverige utan i hela Europa.

Euroterrorismen var på högvarv och det fanns efterlysningsaffischer på Baader-Meinhof-ligan över hela Tyskland. Pan Am fligh 103 sprängdes i luften över Lockerbie av vad som sades vara libyska terrorister. IRA tog ordentlig fart i sin kampanj mot "brittiska ockupationen" av Nordirland genom att ge sig på England med sina bomber. Kravaller skakade England flera gånger.

NATO-övningen Able Archer höll på att utlösa tredje världskriget.

Efter att ha avverkat två generalsekreterare på tre år efter Brezjnevs frånfälle kom Mikhail Gorbatjev till makten och inledde perestrojka och glasnost. Lech Walesa blev ledare för det nya fackförbundet Solidaritet i Polen, vilket ledde till undantagstillstånd i Polen, men så småningom rundabordssamtal och fria val. Warzawapakten kollapsade och Berlinmuren föll.

Samtidigt som detta kom Top Gun, MTV, Michael Jackson, Indiana Jones etc, men jag undrar om det inte var en motreaktion på ett samhälle som var i början på en rätt smärtsam omvälvning i det korta seklets slut.

krank

Jag borde förresten ha specificerat att det främst är USA jag är intresserad av, och sånt som rör USA; spelet utspelar sig i Chicago.

krank

Krille said:
Det var under åttitalet som miljörörelsen och fredsrörelsen fick ordentlig luft under vingarna. Sänkningen av Greenpeaces fartyg Rainbow Warrior gav rejält med fart åt båda två. "De gröna" blev ett politiskt koncept, inte bara i Sverige utan i hela Europa.
I USA?

Krille said:
Euroterrorismen var på högvarv och det fanns efterlysningsaffischer på Baader-Meinhof-ligan över hela Tyskland. Pan Am fligh 103 sprängdes i luften över Lockerbie av vad som sades vara libyska terrorister. IRA tog ordentlig fart i sin kampanj mot "brittiska ockupationen" av Nordirland genom att ge sig på England med sina bomber. Kravaller skakade England flera gånger.
Ja, jag har fått för mig att filmterrorister oftast var typ tyskar eller liknande under 80-talet.

Krille said:
Efter att ha avverkat två generalsekreterare på tre år efter Brezjnevs frånfälle kom Mikhail Gorbatjev till makten och inledde perestrojka och glasnost. Lech Walesa blev ledare för det nya fackförbundet Solidaritet i Polen, vilket ledde till undantagstillstånd i Polen, men så småningom rundabordssamtal och fria val. Warzawapakten kollapsade och Berlinmuren föll.
Japp, hela "slutet på Kalla Kriget"-grejen kommer jag helt klart att vilja ha med!

Jag fyllde femton 1987. Det jag främst minns (utöver högstadiehelvete) är Kalla kriget och att det var ett år efter att Palme sköts.

En snabbtitt på Wikipedia ger även följande som jag känner igen:

* Hans Holmér jagade PKK
* Fermenta
* Patrik Sjöberg satte världsrekord i höjdhopp (något till och med jag som är och var totalt ointresserad av sport noterade)
* Boforsaffären rullade på
* Gripen visas upp för första gången
* Mathias Rust landar på Röda torget
* Ubåtsjakt
* HIV/aids
* Det bussas kvinnor till Pajalas ungkarlar
* Stig Bergling rymmer ur fängelset
* Tunneln under Engelska kanalen påbörjas
* Berts dagbok
* Apartheid
* Intifadan

Krille

Super Moderator
krank said:
Krille said:
I USA?
I USA har miljörörelsen inte haft lika stor genomslagskraft i politiken. Däremot började det få genomslag hos konsumenterna.

krank said:
Ja, jag har fått för mig att filmterrorister oftast var typ tyskar eller liknande under 80-talet.
Nä, det vara bara Die Hard. I resten av filmindustrin så var terroristerna araber som kapade flygplan och som tarvade en Chuck Norris att klättra ombord och smiska rumpa när de landade på Cypern.

---

En sak som inte ska glömmas bort är att världen höll på att gå under. Var det inte miljöförstöring (och med det menar vi svavelregn och försurade sjöar och döda skogar, inte global uppvärmning) så var det att oljan skulle ta slut, och var det inte det så var det kärnvapnen.

Det letade sig till och med in i populärkulturen, och då inte bara i form av filmer som Mad Max, Dawn's Early Light, Blood of Heroes/Salute of the Jugger, Wargames och andra goa rullar, utan till och med musik som den här.

anth

Vetefan
Skaffa "Boken om OKEJ, 80-talets storsta poptidning"
Den ger en skrammande insyn i det artiondet.

(sitter pa engelskt tgb)

krank

Krille said:
Nä, det vara bara Die Hard.
Där ser man hur formad man kan bli av en enda film =)

Krille said:
En sak som inte ska glömmas bort är att världen höll på att gå under. Var det inte miljöförstöring (och med det menar vi svavelregn och försurade sjöar och döda skogar, inte global uppvärmning) så var det att oljan skulle ta slut, och var det inte det så var det kärnvapnen.

Det letade sig till och med in i populärkulturen, och då inte bara i form av filmer som Mad Max, Dawn's Early Light, Blood of Heroes/Salute of the Jugger, Wargames och andra goa rullar, utan till och med musik som den här.
Det där är ascoolt. Och jag har faktiskt minnen av det; även vi småglin var ju asrädda för ATOMKRIGET och vi fick veta i skolan att miljöförstöringen skulle döda allt om vi inte började plocka upp skräpet efter oss (för det sa Skogsmulle. fast jag tyckte alltid att Skräp-Lisa var mycket coolare, för hon hade en massa intressanta prylar).

Det ska jag helt klart ta tillvara på. Kalla kriget-stämningen var inte direkt över, ju.

Arfert

Facit
I USA var det nog gladare tider än europa, det är ju yuppie-eran. Den allmänna känslan bland amerikaner, med högkojuktur och få miljö- och fredssnubbar som gnäller är nog " det går bra nu". USA är starkt och rikt under Reagans andra period. Man håller på att vinna. Det ligger i luften.

Arfert

Facit
"Världen går under" var under det tidiga 80-talet, en förlängning av det deppiga 70-talet, inte 87. 1987 var positivt. Superoptimistiskt. 87 är postmoderism, mode, design, glassigt. Glöm depp. I sverige gör man sig fri från deppet, det är "café au le tiden".

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Till nya Vampire finns 80-talsmodulen New Wave Requiem. Visserligen ligger fokus på att spela vampyrhistorier under 80-talet, men mycket handlar också om att bygga upp en allmän tidsanda.

krank

Arfert said:
"Världen går under" var under det tidiga 80-talet, en förlängning av det deppiga 70-talet, inte 87. 1987 var positivt. Superoptimistiskt. 87 är postmoderism, mode, design, glassigt. Glöm depp. I sverige gör man sig fri från deppet, det är "café au le tiden".
Sverige är i och för sig inte så superduperintressant ska sägas. Men jag köper absolut att det åtminstone i vissa kretsar var väldigt optimistiskt just då. Trots att statsministern mördats på öppen gata dagen innan. (I vissa kretsar var det ju glatt just därför...)

Men mode, design, glassigt - massor av yta, som sagt.

Mitt intryck är ganska splittrat. Ser man till t.ex filmer kom ju både Robocop, Die Hard och 3 män och en baby just där 87-88, och det är ju ganska olika filmer om man ser till djup/samhällskritik etc.

Arfert

Facit
Robocop togs emot som en ball satirfilm, och i Die Hard har den tyske terroristen förvandlats till en ball filmskurk. I Armani. Inte mycket depp där. yipie kay yey

Arfert

Facit
USA var ännu mer optimistiskt då. Det var SUPERMEGADUPER på g. Vil du ha konflikter, depp och 80-tal, lägg spelet 81-83.

krank

Arfert said:
USA var ännu mer optimistiskt då. Det var SUPERMEGADUPER på g. Vil du ha konflikter, depp och 80-tal, lägg spelet 81-83.
Alternativt att jag förlänger deppet senare pga saker i spelvärlden =)

Men jag måste nog fundera på det här. 87 verkar ju helt klart ha den glättiga, ytliga Wall Street/mode/etc-grejen jag vill ha, men däremot kan jag absolut förstå att en hel del amerikaner säkert inte delade mitt perspektiv på Reagan/Thatcherismen... 81-83 kan vara en idé, även om jag då blir tvungen att döpa om spelvärlden (eftersom dess namn anspelar på en låt från en skiva som kom '87).

Plus att jag gillade att ha Iran/contraaffären i bakgrunden.

Tills vidare inväntar jag fler perspektiv; intet ont om ditt men jag gillar att ha flera. och jag tror nog att uppfattningarna om hur ett årtionde "var" kan skilja sig en del beroende på vem man pratar med...

krank

Jag ska förresten tydliggöra: jag vill inte bara ha regn och depp. Det är inte cyberpunk det här.

Det jag vill ha är kalla kriget/hot om atomkrig kombinerat med hysterisk konsumism, ytlig kultur och ekonomisk boom driven av "greed is good"-mentalitet och ett avvisande av idealismen till förmån för kapitalism och materialism*. Är 1987 bra då? Eller är det 81-83 som gäller?

*för en del är det här såklart rent positiva grejer. För andra mest hysteriskt och negativt. och det är en bra grej; jag gillar att det beror lite på hur man ser på saken. Det finns ju gubevars folk som ser Thatcher som en fin och trevlig människa som fick landet på fötter...

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
krank said:
Jag ska förresten tydliggöra: jag vill inte bara ha regn och depp. Det är inte cyberpunk det här.

Det jag vill ha är kalla kriget/hot om atomkrig kombinerat med hysterisk konsumism, ytlig kultur och ekonomisk boom driven av "greed is good"-mentalitet och ett avvisande av idealismen till förmån för kapitalism och materialism. Är 1987 bra då? Eller är det 81-83 som gäller?
Då ska du lägga spelet före Gorbatjov. 1987 möttes Regan och Gorbatjov på Island och vi såg att Kalla keriget löpte mot sitt slut. Om du väljer 1984 så får du starten på den stora boomen i USA kombinerat med tufft kallt krig.

Arfert

Facit
Vill du ha den negativa sidan av Reagan/Thatcherismen så kör på tidiga 80-talet... sena började tom England gå gra med högkonjuktur och sjunkande arbetslöshet, långt från gruvstrejkerna.

krank

Mekanurg said:
Då ska du lägga spelet före Gorbatjov. 1987 möttes Regan och Gorbatjov på Island och vi såg att Kalla keriget löpte mot sitt slut. Om du väljer 1984 så får du starten på den stora boomen i USA kombinerat med tufft kallt krig.
Bra poäng; jag hade helt klart glömt att kolla upp vilka år det var glasnost etc drogs igång ordentligt.

Fast nu blir jag nästan lite sugen på att köra lite skugghistoriskt; i den här spelvärlden har trots allt sovieterna tillgång till supervarelser...

Men jag måste fundera på det här. Har svårt att slita mig från datumet iom att jag grundat den kampanj vi spelat i världen då; det är liksom "fastlåst" i mitt huvud. Fast jag kanske får rucka på det. Jag vet inte om jag har så många rationella anledningar att vilja köra 1987 förutom att jag tycker att det kom en massa bra musik och filmer då, och att jag gjort en hög research om aktuella politiska händelser och så. Antingen släpper jag det materialet och börjar kolla på 1984, eller så släpper jag kalla kriget-vinkeln, eller så kör jag ukroniskt/skugghistoriskt... Svårt val.