Khan
Kondottiär
Häromdagen hittade jag det väldigt gedigna hemmabygget Zelda: Reclaim the Wild. Ett försök att göra rollspel av Zelda på över 400 sidor. Tyvärr fångar det inte vad jag vill ha ut av Zelda, utan är helt klart för regeltungt. Jag spelar Zelda för story, pussel och snabb svärdsaction.
Å andra sidan har det en hel del kul idéer i systemet - de tre grundegenskaperna är Power, Courage och Wisdom, till exempel. Att belöningar kan komma som magiska sånger är ett annat. Men på det stora hela ger strid inte den känsla av action och äventyr jag vill få av ett Zelda-rollspel.
[HR][/HR]
Så. Låt oss diskutera vad som måste till i ett Zelda-rollspel och hur man gör det passande.
Vad måste med?
Å andra sidan har det en hel del kul idéer i systemet - de tre grundegenskaperna är Power, Courage och Wisdom, till exempel. Att belöningar kan komma som magiska sånger är ett annat. Men på det stora hela ger strid inte den känsla av action och äventyr jag vill få av ett Zelda-rollspel.
[HR][/HR]
Så. Låt oss diskutera vad som måste till i ett Zelda-rollspel och hur man gör det passande.
Vad måste med?
- Dungeons av olika slag med tematiska pussel
- En levande värld som hotas av Ganondorf/Vaati/Onyx/etc
- Zeldamytologi i reglerna (tex använda Power, Courage och Wisdom på lämpligt sätt)
- Sånger och musik kan användas för problemlösning
- Många prylar (Hookshot, Mullvadsvantar, Bomber, etc)
- Snabba regler för strid som passar för att slåss mot monster i plural
- Pusselbaserade strider som passar för att slåss mot bossar
- Ett bra SL-kapitel om hur man bygger pussel (kring tema, kring vapen/prylar, etc)