Nekromanti [Zelda] Hur göra rollspel?

Khan

Kondottiär
Häromdagen hittade jag det väldigt gedigna hemmabygget Zelda: Reclaim the Wild. Ett försök att göra rollspel av Zelda på över 400 sidor. Tyvärr fångar det inte vad jag vill ha ut av Zelda, utan är helt klart för regeltungt. Jag spelar Zelda för story, pussel och snabb svärdsaction.

Å andra sidan har det en hel del kul idéer i systemet - de tre grundegenskaperna är Power, Courage och Wisdom, till exempel. Att belöningar kan komma som magiska sånger är ett annat. Men på det stora hela ger strid inte den känsla av action och äventyr jag vill få av ett Zelda-rollspel.
[HR][/HR]
Så. Låt oss diskutera vad som måste till i ett Zelda-rollspel och hur man gör det passande.

Vad måste med?
  • Dungeons av olika slag med tematiska pussel
  • En levande värld som hotas av Ganondorf/Vaati/Onyx/etc
  • Zeldamytologi i reglerna (tex använda Power, Courage och Wisdom på lämpligt sätt)
  • Sånger och musik kan användas för problemlösning
  • Många prylar (Hookshot, Mullvadsvantar, Bomber, etc)
  • Snabba regler för strid som passar för att slåss mot monster i plural
  • Pusselbaserade strider som passar för att slåss mot bossar
  • Ett bra SL-kapitel om hur man bygger pussel (kring tema, kring vapen/prylar, etc)
Jag skulle tro att det mesta bör gå på Player Skill när det kommer till problemlösning, men jag blir gärna motbevisad.

Mundo

Myrmidon
En första fråga jag har är: Är det tänkt man ska spela Link/Zelda/etc. eller ska man spela sina egna OCs? Ska man spela dem i exakt samma värld, eller en värld inspirerad av något av Zelda-spelen? Isåfall vilket?

Tant Ragnar

Gamle usling
2D eller 3D Zelda?

2D borde göra sig rätt bra som en klassisk plastgubbar-på-rutnät DnD dungeoncrawl.

Tant Ragnar

Gamle usling
Det jag läst om tjuvarnas labyrint verkar spot-on för att generera dungeons:

"Tjuvarnas Labyrint är ett kortrollspel med betoning på rollspel. Spelet skapar en ram för ert berättande som gör det enkelt för nybörjare att förstå och som ger erfarna rollspelare en utmaning. Tjuvarnas Labyrint innehåller en mängd uppslag och idéer för att hålla varje möte unikt. För spelledaren finns det konkreta verktyg i form av tabeller, olika sorters kort och kartor. Kartorna och tabellerna fungerar som hjälpmedel för att beskriva händelser och miljöer, där förutsättningarna hela tiden ändras för såväl spelare som spelledare. Labyrinten är aldrig likadan två gånger. Miljöerna förändras flera gånger under samma spelmöte, från klassiska grottor till insidan av levande varelser."

Khan

Kondottiär
Mundo;n327023 said:
En första fråga jag har är: Är det tänkt man ska spela Link/Zelda/etc. eller ska man spela sina egna OCs? Ska man spela dem i exakt samma värld, eller en värld inspirerad av något av Zelda-spelen? Isåfall vilket?
Min tanke är att SL snickrar ihop en egen parallellvärld (Holodrum, Labrynna, Termina, etc) eller en egen version av Hyrule för spelarna att kuta runt i. Det är ändå en hel del skillnader mellan de olika spelens världar.

Att spela Link låter onekligen lite skoj, men det är rimligare att spela sina egna rollpersoner tror jag. Men Link, Zelda och resten av gänget kan säkert springa runt vid sidan av.

Tant Ragnar said:
2D eller 3D Zelda?

2D borde göra sig rätt bra som en klassisk plastgubbar-på-rutnät DnD dungeoncrawl.
Börjar man köra plastgubbar-på-rutnät med sina amiibos känner jag att det börjar närma sig HeroQuest snarare än rollspel.

God45

#PrayersForBahakan
Det är verkligen bara Psthfinder/D&D 4ed eller någon annat ganska regleltug D&D version med pusselfokus på dungeonsen och kreativa magiska föremål.

ceruleanfive

Bläckfisk
Grymt! Vi skriver ett spel, fixar licensen och kör! :D

Khan;n327020 said:
Häromdagen hittade jag det väldigt gedigna hemmabygget Zelda: Reclaim the Wild. Ett försök att göra rollspel av Zelda på över 400 sidor. Tyvärr fångar det inte vad jag vill ha ut av Zelda, utan är helt klart för regeltungt. Jag spelar Zelda för story, pussel och snabb svärdsaction.

Å andra sidan har det en hel del kul idéer i systemet - de tre grundegenskaperna är Power, Courage och Wisdom, till exempel. Att belöningar kan komma som magiska sånger är ett annat. Men på det stora hela ger strid inte den känsla av action och äventyr jag vill få av ett Zelda-rollspel.
[HR][/HR]
Så. Låt oss diskutera vad som måste till i ett Zelda-rollspel och hur man gör det passande.

Vad måste med?
  • Dungeons av olika slag med tematiska pussel
  • En levande värld som hotas av Ganondorf/Vaati/Onyx/etc
  • Zeldamytologi i reglerna (tex använda Power, Courage och Wisdom på lämpligt sätt)
  • Sånger och musik kan användas för problemlösning
  • Många prylar (Hookshot, Mullvadsvantar, Bomber, etc)
  • Snabba regler för strid som passar för att slåss mot monster i plural
  • Pusselbaserade strider som passar för att slåss mot bossar
  • Ett bra SL-kapitel om hur man bygger pussel (kring tema, kring vapen/prylar, etc)
Jag skulle tro att det mesta bör gå på Player Skill när det kommer till problemlösning, men jag blir gärna motbevisad.
Jag håller med om allt! Lättare sagt än gjort dock, det är så mycket av Zelda-spelen som bygger på visuella cues.

Min tanke dras helt klart mest till OSR -- med dungeons, player skill och hyfsat grunda rollpersoner. Mer dynamiska stridsregler är väl det som skulle behövas ses över mest.

Zire

Swashbuckler
Jag tänker OSR fast sommarvärme, gulliga monster att nöta ner, med någon utmanande boss då och då, men det är själva pusslen som är grejen. Uråldriga gåtor i försvunna städer, trasiga ruiner och övergivna borgar. Och magi lite överallt. Älvor, vattenfall och dramatiska miljöer, saga snarare än fantasy!

Khan

Kondottiär
ceruleanfive;n327034 said:
Min tanke dras helt klart mest till OSR -- med dungeons, player skill och hyfsat grunda rollpersoner. Mer dynamiska stridsregler är väl det som skulle behövas ses över mest.
Här låter det som vi är överens. :) Jag vill ha ett regellätt system där våld går fort, om det inte är just pussel det handlar om. Du kan inte skada Helmasaur King innan du hamrat bort hans pansar, tex. Samma sak med vissa fiender, tex. Goriya som följer RP:s fotsteg fast spegelvänt och sånt där.

ceruleanfive

Bläckfisk
Khan;n327047 said:
Här låter det som vi är överens. :) Jag vill ha ett regellätt system där våld går fort, om det inte är just pussel det handlar om. Du kan inte skada Helmasaur King innan du hamrat bort hans pansar, tex. Samma sak med vissa fiender, tex. Goriya som följer RP:s fotsteg fast spegelvänt och sånt där.
Exakt! Samtidigt handlar ju så sjukt mycket av Zelda om timing. Det är svårt att få till i rollspel, så kanske får man tumma lite på känslan i vissa delar.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Något jag tänker är väsentligt är spelvärlds- eller scenariobaserat karaktärsavancemang. Du lär dig inte något nytt genom att samla ihop erfarenhetspoäng eller liknande: du måste åka till en väldigt specifik plats och möta utmaningarna där för att lära dig en specifik sak eller få tag på ett specifikt föremål.

Något som däremot kan rimma illa med rollspelets frihet är det sätt på vilket problem i Zeldaspelen ofta bara har en lösning: du kan inte ta dig förbi den där stenen förrän du har handskarna, du kan inte ta dig över klyftan förrän du har en änterhake, och så vidare. I rollspel finns ju möjligheten för spelaren att komma på egna lösningar, och jag tror att det kan bli tämligen stelt om man försöker begränsa spelarna till de på förhand godkända lösningarna.

Feuflux

omjonasson.se
Så här då. Det finns tre kortlekar: Power, Courage och Wisdom. Varje spelare får ha X kort på hand (beroende på sin XP eller nåt) och vid varje utmaning så ska man lägga ut ett visst antal kort i ett visst mönster. Man kan antingen spela kortet med bildsidan upp, t.ex. ett powerkort med ett svärd på, eller med typ-sidan upp, t.ex. att man inte hade något passande wisdom-kort men man vill fortfarande spela wisdom.

Möter man ett troll kanske man ska lägga 4 kort bredvid varandra, ska man hoppa över ett stup ska man lägga tre kort som en triangel, yada yada och sedan kanske man behöver fixa en app som kontrollräknar utfallen. Så blir det en massa "lära sig vilka kombinationer som är effektiva och sedan komma ihåg dem tills de behövs nästa gång".

"Nä vänta, courage-kort längst ut gav ingen effekt mot Troglodyter"
"Ha! Wisdom-kortet med en bok gör att jag övertygar sergeanten direkt"
"Äsch, jag vet ju att power-kort är bäst för att stå emot elementaren men jag har ju bara ett enda på hand just nu".

Och sen är alltihop omöjligt att balansera. :)