Zero-instruktioner

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
5,392
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Oavsett system så vill man kommunicera hur det är tänkt att system och regler, eller spelandet ska fungera. Lite var fokus ligger …

Man måste inte alltid rulla tärning för att lyckas.

Man måste inte rulla tärning för att något ska hända.

Kom överens om vad som är mest sannolikt och logiskt.

Fundera över vad som krävs och hur lång tid det tar.


Har man inte resurser, eller har tidsbrist,

möts av svårigheter, eller motstånd,

måste man rulla tärning för att se hur det går.


Om man hamnar i konflikt slår man alltid tärning,

oavsett om det är inom fiktionen eller runt spelbordet.

Kan man inte komma överens så rullar man alltid tärning.


Det man lyckas med är i nivån av ens skicklighet.

Vill man lyckas bättre och till högre kvalitet än ens skicklighet

så är det inte lika sannolikt och man måste rulla tärning

för att se hur det går, och vad kvaliteten blir.


Är man osäker på hur bra det kan bli eller ens vad det kan bli,

rulla tärning för att få ett resultat och en kvalitetsnivå.​

Vilka (fler) instruktioner vill du ha/höra?
Har ni någon som ni kört med oavsett system?
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,395
Location
Helsingborg
Försök likvidera alla "inte". Jag har själv gjort det misstaget. Man kan inte beskriva ett päron genom att säga "inte äpple", för det innebär också "cykel, "tanke" eller "troll".

Jag tror det är enklare om du ställer upp det hela grafiskt, snarare än punktform.

Det känns lite som att du går över ån för att hämta vatten.

Egentligen tycker jag det är viktigare att förklara hur man spelar, snarare än när man ska använda en viss typ av mekanik. Så texten känns väldigt naken utan sitt sammanhang.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
5,392
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Det är ni som bestämmer vad ni vill göra, vad ni försöker er på.

Kom överens om vad som är mest sannolikt och logiskt.

Fundera över vad som krävs och hur lång tid det tar.

Ta fram tärning först när det behövs.


Saknar ni resurser för det ni vill, har ni tidsbrist,

möts ni av svårigheter, eller motstånd,

så måste ni rulla tärning för att se hur det går.


Om man hamnar i konflikt slår man alltid tärning,

oavsett om det är inom fiktionen eller runt spelbordet.

Kan man inte komma överens så rullar man alltid tärning.


Det man lyckas med är i nivån av ens skicklighet.

Vill man lyckas bättre och till högre kvalitet än ens skicklighet

så är det inte lika sannolikt och man måste rulla tärning

för att se hur det går, och vad kvaliteten blir.


Är man osäker på hur bra det kan bli eller ens vad det kan bli,

rulla tärning för att få ett resultat och en kvalitetsnivå.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,136
Location
Umeå
Eller om du formulerar det som "Är man osäker på vilken nivå det är på ens skicklighet

rulla tärning för att få ett resultat och en kvalitetsnivå " för att tydligare visa hur det kontrasterar till de ovan.
 

Basho

Veteran
Joined
6 Jul 2019
Messages
173
Location
Malmö
Det är bra! Jag skulle föredra att undvika "man", korta ner en del meningar, och kanske endast använda slå eller rulla, inte båda. T ex

(korta ner)
Ni bestämmer vad ni vill göra, vad ni försöker er på.

(undvika man, korta ner, och använd rulla)
Vid konflikt rulla alltid tärning,

(undvika man, korta ner)
Vid oenighet rulla alltid tärning.

(undvika man)
Vid osäkerhet hur bra det kan bli eller vad det kan bli,

Allt ovan är så klart en smaksak :)
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
5,392
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Det är ni som bestämmer vad ni vill göra, vad ni försöker er på.

Kom överens om vad som är mest sannolikt och logiskt.

Fundera över vad som krävs och hur lång tid det tar.

Ta fram tärning först när det behövs.


Saknar ni resurser för det ni vill,

har ni tidsbrist eller vill snabba upp,

möts ni av svårigheter, eller motstånd,

så måste ni rulla tärning för att se hur det går.


När man hamnar i konflikt slår du alltid tärning,

oavsett om det är inom fiktionen eller runt spelbordet.

Kan ni inte komma överens så får tärningen avgöra.


Kvaliteten av ditt resultat är i nivå med din skicklighet.

Vill du lyckas bättre och till högre kvalitet än din skicklighet,

slå tärning för att se hur det går, och vad kvaliteten blir.


Använda tärning som ett verktyg för att bidra till spänning

eller för att skingra eventuell osäkerhet under spelets gång.

Det är ni som bestämmer hur ni vill använda den och vad ni vill uppnå.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,600
Location
Göteborg
Gällande första stroferna: Den första versionen med "inte" var bättre och tydligare, beroende på vad målgruppen är. Den andra versionen kommunicerar inte alls lika tydligt vad jag uppfattar som avsikten: "Slå inte tärning hela jäkla tiden". Ser ingen poäng med att undvika "inte", annat än rent stilistiskt. Om din poäng är att många spelare gör X, men i det här spelet/den här spelstilen, så ska man inte göra det, ja, då bör du ju säga precis det.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
5,392
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Gällande första stroferna: Den första versionen med "inte" var bättre och tydligare, beroende på vad målgruppen är. Den andra versionen kommunicerar inte alls lika tydligt vad jag uppfattar som avsikten: "Slå inte tärning hela jäkla tiden". Ser ingen poäng med att undvika "inte", annat än rent stilistiskt. Om din poäng är att många spelare gör X, men i det här spelet/den här spelstilen, så ska man inte göra det, ja, då bör du ju säga precis det.
Ja det är en poäng. Får läsa det högt några gånger och välja sen.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
5,392
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Man måste inte alltid rulla tärning för att lyckas.

Man måste inte rulla tärning för att något ska hända.

Det är ni som bestämmer vad ni vill göra, vad ni försöker er på.

Kom överens om vad som är mest sannolikt och logiskt.

Fundera över vad som krävs och hur lång tid det tar.

Ta fram tärning först när det behövs.


Saknar ni resurser för det ni vill,

har ni tidsbrist eller vill snabba upp,

möts ni av svårigheter, eller motstånd,

så måste ni rulla tärning för att se hur det går.


När man hamnar i konflikt slår du alltid tärning,

oavsett om det är inom fiktionen eller runt spelbordet.

Kan ni inte komma överens så får tärningen avgöra.


Kvaliteten av ditt resultat är i nivå med din skicklighet.

Vill du lyckas bättre och till högre kvalitet än din skicklighet,

slå tärning för att se hur det går, och vad kvaliteten blir.


Använda tärning som ett verktyg för att bidra till spänning

eller för att skingra eventuell osäkerhet under spelets gång.

Det är ni som bestämmer hur ni vill använda den och vad ni vill uppnå.
 
Top