Nekromanti Zombies (inte i Bergsfors)

slanfan

Hero
Jag har blivit tillfrågad om jag kan leda ett kort Zombie-tema-spel. Eftersom spelande är roligt så tackade jag ja. Nu är jag lite fundersam. Jag är ju (givetvis) ett fan av själva apokalypsögonblicket när världen börjar raseras och grannar anfaller, barikaderande, knäcka skallar med fälgkors och ja, jag vet inte, det vanliga.

Men det kanske vore roligare med en aningen mer originell infallsvinkel? Det jag önskar mig i julklapp (FÖR OM MAN VILL ÄR VARJE DAG JULAFTON) är förslag på upplägg för detta.

Anchorman

Swashbuckler
Re: Zombies (inte i Bengtsfors)

Bergsfors heter min stad inget annat :gremtongue:

Zombierna kanske muterar sig? Således blir svårare och svårare fiender?

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk

Finlandsfärja!
Vikingabröllop!
Zombiesmittan beror på hjärnätande maskar!

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.

Jag tycker ju The Walking Dead (spelet och serierna) kör på en bra grej där: zombierna är mer kulisser, och istället handlar det om hur människor handlar undergången. Skulle jag fokusera på ett zombiespel så skulle jag ta och börja där.

Sen kan man fokusera på en koll miljö som gärna är någorlunda isolerad av zombierna. Det kan vara ett köpcentrum (som i Dawn of the Dead), en paradisö (som i Dead Island) eller varför inte i en lyxskyskrapa (i stil med den som skymtas i Land of the Dead).

Med miljön klar, kan man bygga upp en fisktank med flera olika personligheter som alla har olika egna agender. Underliggande konflikter (rasism t.ex. eller grannar som legat i en grannfejd och låter konflikten sjuda under ytan).

Hmm... Men det här är ändå ganska grundläggande zombiegrejer. Och inte hjälpsamt alls. Fan. Jag borde radera det här, men jag postar det ändå. Om du mot all rim och reson får ut något av det.

Sodivra

Champion

Robert Jonsson said:
DeBracy said:
Finlandsfärja!
This! I like this! :heart:
Ja som fan! Det är skitbra, dom är enorma och har en jävla massa bös, typ barer. Kan ni köra skeppet till land? Eller ta en livbåt?

Awesome

Anchorman

Swashbuckler
Ja att isolera är nog bra, finlandsfärja låter kul!

Ifall du vill köra att hela världen har tagits över så är det nog bättre att köra typ tio år efter där små heirakier har uppstått med gäng och liknande

Hans E Magnusson

CAPS LOCK

slanfan

Hero
Gött me förslag. Vikingabröllop står ut som minst standard. Finlandsfärja har potential.

God45

#PrayersForBahakan
Spelarna är superhjältar som misslyckades med att stoppa zombieapokalypsen. Andra hjältar som blir bitna har kvar sina krafter när de blir zombies så du har till exemepl jättesnabba zombies och zombies som är immuna mot skjutvapen.

Superhjältarna kan också vara folk som istället för att bli zombies när de blev bitna fick krafter, de mäktigare skurkarna är då muterade monster som tyranten från resident evil. Krafterna för spelarna bör här vara äckliga eller på ett zombie tema. Tex någon som läker jättesnabbt så länge de äter zombiekött eller någon som kan kontrollera en liten grupp zombies i taget.

Eller kör det World of darkness style. Spelarna är vampyrer som skyddar de männskliga överlevarna från zombierna eftersom de svälter ihjäl annars.

Laowai

Hero
God45 said:
Eller kör det World of darkness style. Spelarna är vampyrer som skyddar de männskliga överlevarna från zombierna eftersom de svälter ihjäl annars.
Jag skulle spela det här som fan.

Typ...

I Prag?

God45

#PrayersForBahakan
Laowai said:
God45 said:
Jag skulle spela det här som fan.

Typ...

I Prag?
:gremlaugh:

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
God45 said:
Spelarna är superhjältar som misslyckades med att stoppa zombieapokalypsen. Andra hjältar som blir bitna har kvar sina krafter när de blir zombies så du har till exemepl jättesnabba zombies och zombies som är immuna mot skjutvapen.

Superhjältarna kan också vara folk som istället för att bli zombies när de blev bitna fick krafter, de mäktigare skurkarna är då muterade monster som tyranten från resident evil. Krafterna för spelarna bör här vara äckliga eller på ett zombie tema. Tex någon som läker jättesnabbt så länge de äter zombiekött eller någon som kan kontrollera en liten grupp zombies i taget.

.
Låter som en kampanjsetting till krans superhjälte grej

Iskaral

Swordsman
Plågade zombies som är medvetna om vad som händer med dem. De äcklas av sig själva, men kan inte stå emot begäret. Och om de inte får människokött påskyndas deras egen föruttnelseprosess. De gråter och skriker och ber om föda. De börjar med nästan normal intelligens (smått förvirrade), men den avtar i takt med att deras hjärnor ruttnar. Till en början kan de faktiskt dölja sitt tillstånd för ouppmärksamma betraktare

För att kunna behålla sin mänsklighet måste de alltså jaga och äta människor. Om de kan behålla sina hjärnfunktioner nästan intakta genoma att äta människokött kan de också göra saker man sällan ser i zombiefilmer som att till exempel hålla osmittade människor som boskap. Grymt om de dessutom har kvar sin sexuella aptit. Då kan de äta i sängen. Om man gillar den bisarra stilen.

God45

#PrayersForBahakan
Hans E Magnusson said:
God45 said:

.
Låter som en kampanjsetting till krans superhjälte grej
Nej, Kranks zombie pitch till hans superhjälte grej låter mycket bättre :gremsmile:

Du kan läsa om det halvvägs ner på den här sidan där vi pratar om det: https://www.rollspel.nu/threads/57839Generation_Z_IdA_spA_nande.html

slanfan

Hero
Ok, Supehjältar, smarta zombies och Vampire crossover... Nu börjar det kännas som att ni är uppvärmda.

Jag är väldigt tacksam och nöjd, men känner att ni förmodligen kan komma på mycket konstigare saker...

God45

#PrayersForBahakan
Okej, här är en ide som är alldeles för brutal för mig att någonsin utsätta mina spelare för. Om du använder den här är jag inte ansvarig för ifall din spelgrupp upplöses eller någons terapi räkningar.

Se till att alla spelarna gör kvinnliga karaktärer och kör sedan handlingen från boken "The screwfly solution"

The story begins with an exchange of letters and news clippings between Alan, a scientist working on parasite eradication in Colombia, and his wife Anne at home in the U.S., concerning an epidemic of organized murder of women by men. Some scientists suspect a biological cause for this sexually selective insanity (selected observations of lab animals indicate that the normal male sexual urges are spiraling out of control, resulting in death), but the murderers feel it is a natural instinct and have constructed elaborate misogynistic rationalizations for it. For example, a new religious movement is spreading along with the murders: the Sons of Adam, who believe that women are evil, that the garden was a paradise before women were introduced, and that God is telling them to get rid of all of the women. When the religion initially arises, prior to the organized murders, little is done to stop the ideology's spread, nor are their actions of evicting women from the areas the men control prevented. Alan realizes that the disease causes male sexual impulses to instead become violent impulses. Alan, a sensitive, kindly man, realizes that he himself is succumbing and tries to resist the impulses, as well as isolate himself from women. While this occurs, his wife and teenaged daughter have a number of mother-daughter conflicts: the daughter, faithful to her father, refuses to believe her mother's warnings about him. She sneaks off to visit her father, and he murders her, killing himself after the horrific realization of his action. Anne flees north, to Canada, since the disease began in the tropical zones and spread outward. After most of the world's women are dead, adult men start murdering boys

Jag hade aldrig, aldrig, aldrig utsatt en spelgrupp för det här. Men vill du ha sjukt och oehagligt är det helt rätt sak att köra.

Troberg

Sinister eater
Mitt förslag:

Kör några år efter apocalypsen. Spelarna är instängda i något slags fortifierad anläggning, omringade av zombies i sådär 30 rader djupt. De har varit i den här enklaven länge.

Problemen:

* De börjar gå varandra på nerverna.
* Förråden börjar sina, eftersom en eldsvåda förstörde stora delar av dem. De börjar skylla på varandra om vem som råkade starta den.
* Vintern är på väg, och de börjar få slut på bränsle.
* Ammo och sådant är slut för länge sedan, de enda vapen de har är lite påkar, yxor och knivar.
* Utanför stängslet, 50 meter bort, står en stadig lastbil. Man tror den funkar, och de olika personerna har olika åsikter om huruvida man ska försöka nå den.
* Toalettpappret är slut.
* En av spelarna har blivit rispad av en zombie. Han håller långsamt på att bli en zombie. Naturligtvis så döljer han det för de andra...