Nekromanti [Zonen] Luften full av bly & alla mot en!

Troberg

Sinister eater
Cybot said:
För automatkarbiner så finns det i princip inga fördelar jämfört med semiauto, förutom när man verkligen behöver ha mer bly (nedhållande eld).
Rekylen är så kraftig att det är svårt att ge verkanseld.
Därför har automatare oftast ett treskottsläge (som har lite högre träffchans än enkeleld) eller så skjuter man dubbeltapp (skjuter manuellt två skott direkt efter varandra). I alla fall på relativt korta avstånd (under 100 meter).
Nja, man skjuter normalt korta skurar för att öka träffchansen, innan rekylen hinner sabba siktet för mycket. Tre kulor inom en meter har större chans att träffa än en.

Rekylen är inte heller så fruktansvärd på en modern karbin med mynningsbroms (muzzle brake). Den dämpar såväl pipans tendens att röra sig som rekylen mot axeln genom att rikta om en del av krutgaserna.

En viktig fördel med automateld är också i "popup-situationer". Speciellt i bebyggelse så kan man ofta hamna i lägen där man måste skjuta fort, utan att hinna sikta ordentligt. Där kan en salva öka träffchansen rejält. Exempel: om någon plötsligt springer mellan skydd så hinner man inte sikta riktigt, med framförhållning och allt. Då är det lättare att skicka iväg en skur längs med målets rörelseriktning och hoppas att något träffar.

Cybot

Mest spelbar
Måns said:
Bra! Om man skulle översätta det här till spelregler så skulle alltså alla vapen ha en slags default-eld (auto för k-pist, 3-skott för automatkarbin etc).

Vad jag då vill veta är hur mycket lättare/svårare det är träffa något med...

...pistol/revolver som skjuter punkteld
...gevär som skjuter punkteld
...kpist som skjuter automatled
...automatkarbin som skjuter 3-skott
...maskingevär som skjuter automatled.

Samt, vilka optimala förhållanden som bör råda för de olika.

Hit me! :gremsmile:
1. Svårt för alla distanser bortom "in your face". Det är lätt att man inte håller en pistol helt rätt. Om du kan skjuta med gevär så är det efter 1 vecka är ungefär lika lätt att träffa en helprofil på 25 som det är med gevär på 100.
2. Det tar ungefär en månad för en soldat att lära sig att pricka en helprofil 9 gånger av 10 på 100 meter. På 25 meter är det lätt med boltaction och pangpang med semiautiomat. 300 metersskott kräver mycket träning (andningsträning osv) och du kommer i princip aldrig upp i 9 av 10 utan snarare närmare 50%.
3. Pangpang på 25, svårt på 100.
4. Ungefär som gevär, typ 5% lättare/bättre än semiautomat.
5. Pangpang på alla distanser.

Rörliga mål är svårare. Fortfarande ganska lätt på alla pangpangdistanser (om du är en ganska kylig kille) då "pangpang" är distanser där du kan leda elden (du ser var första skottet träffar och justerar). Blir mycket svårare om folk skjuter tillbaka. På 25 meter med kpist är det ofta ett fall av "vem sköt först" om folk inte har bra skydd. Med skydd är det inte så mycket skjutskicklighet som andra skickligheter som betyder något (taktik, erfarenhet).

PAX

Jordisk Äventyrare
Håll det enkelt. Vill spelaren använda sig av automateld så slå fram en slumpad mängd ammunition som används.

Kan bara nämna att i den kampanj jag spelar nu så använder vi mycket detaljerade regler för hur lätt man träffar. Hur mycket skada varje träff ger och hur mycket ammunition man förbrukar. Tämligen traditionellt alltså. I ett mer abstrakt rollspel där man inte tar hänsyn till dessa detaljer på samma sätt så kanske det räcker med en slumpartad förbrukning av ammunition.

I strid mot flera motståndare tycker jag det absolut ska vara tillåtet att använda sig av automateld fördelat på dem. Det är trots allt ett rollspel och behöver inte vara superrealistiskt vad avser hur man skjuter ute i strid i krig.

Cybot

Mest spelbar
Teobald said:
En viktig fördel med automateld är också i "popup-situationer". Speciellt i bebyggelse så kan man ofta hamna i lägen där man måste skjuta fort, utan att hinna sikta ordentligt. Där kan en salva öka träffchansen rejält. Exempel: om någon plötsligt springer mellan skydd så hinner man inte sikta riktigt, med framförhållning och allt. Då är det lättare att skicka iväg en skur längs med målets rörelseriktning och hoppas att något träffar.
Där har automat inte särskilt mycket fördel mot snabb semiautomatisk eld. Med en Ak5 så finns det i princip bara två lägen då du bör skjuta automat. Rumsröjning (point blank, typ avstånd på under 5 meter) och nedhållande eld. Annars så är semiauto (även om man skjuter snabbt som fan) bättre.
Inte ens en Ak5 har så låg rekyl att man kan helt kontrollera den på full automat.

Sapient

Swashbuckler
Måns said:
Bra! Om man skulle översätta det här till spelregler så skulle alltså alla vapen ha en slags default-eld (auto för k-pist, 3-skott för automatkarbin etc).
"Översättningen" är svår, då rollspelsregler fungerar helt annorlunda än världen gör...

Den största fördelen med automateld - den enda signifikanta faktiskt - är att det går att skjuta nedhållande eld. Den behöver inte träffa någon, för att ha verkan. Fienden tar skydd, störs - förlorar initiativet.

Detta är för en grupp soldaters verkan mot en annan grupp soldater. Och på så vis är det ett stort steg tillbaka, till gruppen som eldenhet. (Mot vilket det fanns ett stort motstånd.)

Varning, MÖP-utvikning:
Från amerikanska inbördeskriget fram tom. WWII gick utvecklingen _från_ kollektiv eld mot mer och mer individuell precision. Nästan alla länder hade i WWII inledning enkelskottsgevär med 700 - 1000 m teknisk räckvidd som huvudsaklig infanteribeväpning.

Dessa vapen är oerhört träffsäkra redan med kort utbildning. Skott för skott kan inget automatvapen mäta sig med dem.

Ammunitionsåtgången är en bråkdel av automatvapnen, och träffarna blir fler.

Men automatvapen är ändå, på det hela taget, effektivare.

Verkan är nämligen inte bara träffar, utan just att "påtvinga fienden ett beteende", som jag vill minnas att strid definierades i försvarets ledarskapsböcker när jag gick på OHS.

Motstånd, fanns det som sagt. Det var segt i de flesta försvarsmakter, och det var först efter att USA lagt ned MYCKET tid på att utreda effekten (och därmed beslöt att M16A1 skulle få behålla automateldsläge) som det slog igenom i västvärlden ordentligt. (Innan dess fanns det länder som tog bort sådana funktioner, eller begränsade till tre skott eller åtminstone doktrinärt låtsades som om automateld mer eller mindre inte fanns...)

Att fienden tar skydd, retirerar ger upp et.c. är minst lika mycket framgång som att såra eller döda, i stridsögonblicket. Vad som helst som hindrar fienden från att nå verkan mot OSS.

Men sådana funktioner är typiskt svåra och "osexiga" att simulera i rollspel. Det blir väldigt abstrakt. (Det skulle helst rymmas faktorer som att vara överlägsen i antalet eldenheter, ha uthållig eldgivning, osv. och fienden skulle få "slå PSY-slag (eller vad motsvarande skulle kallas) med plus och minus beroende på detta.

Det KAN alltså fungera att bara lassa på skada - så länge man är ytterst noga med att "skada" är något abstrakt och lika gärna kan simulera panik som att man blivit fysiskt träffad. I så fall är det bara att köra på med 13T6-6....

...eller så blir det som sagt meckigt värre.

Måns said:
Vad jag då vill veta är hur mycket lättare/svårare det är träffa något med...

...pistol/revolver som skjuter punkteld
...gevär som skjuter punkteld
...kpist som skjuter automatled
...automatkarbin som skjuter 3-skott
...maskingevär som skjuter automatled.

Samt, vilka optimala förhållanden som bör råda för de olika.

Hit me! :gremsmile:
Pistol/revolver som skjuter punkteld - det är svårt nog som det är. En pistol är mycket lätt att missa med, om man säger så.

Gevär som skjuter punkteld, är det mest träffsäkra eldhandvapnet. (Det är därför jägare använder det...) Med bra sikte kan man räkna med goda träffar även för en ren nybörjare, så länge målet är någorlunda stilla och någorlunda stort - men finlir tar lite mer tid att lära sig.

K-pist som skjuter automateld - är någorlunda träffsäker, på kort avstånd. K-pistar tilldelas i regel besättningar och serviser vars huvuduppgift är att göra annat (köra, serva en kanon et.c.) och som, om de hamnar i strid, i nio fall av tio är i närstrid. K-pistens eldhastighet ska då ge maximalt skydd på kort avstånd.

Automatgevär - har fördelen att dels kunna brukas som ovan, dels kunna användas för mer pricksäkert skytte. Särskilt med moderna hjälpmedel (aimpoint och liknande) så uppnår man ganska hyfsad träffsäkerhet på medellånga till längre avstånd, om truppen är hyfsat förtrogna med vapnen och handlar i försteg - dvs. t.ex. när man ligger i bakhåll och liknande.

Vid andra typer av strid, närstrid, strid i bebyggelse, strid från stridsfordon osv. går modern militär träning ut på att undvika så kallad "eldpanik", utan att gruppen ska lära sig samverka - vissa skjuter medan andra laddar om, rycker fram, tar sikte mer noggrannt eller gör något annat alternativt stridsmoment.

Återigen - det är gruppens samlade verkan som räknas (militärt). Gruppen handlar som en helhet, eldens verkan är en effekt av helheten - inte individen. (Frånsett prickskyttar eller liknande.)

Maskingevär som skjuter automateld. Är en form av understöd. Kan användas som en integrerad del i gruppens strid - men också för mål som en modern skyttegrypp inte skulle angripa med sina eldhandvapen. (Fordon, byggnader, mål på längre avstånd.)

I motsats till vad någon sa tidigare i tråden, strävar man efter salvor på en halv till en sekund (vilket alltså, med en eldhastighet på 400 - 800 skott/sekund) kan innebära en mycket stor kulmängd.
Edit: snarare max en halv sekund, när jag tänker efter. Krilles instruktör hade nog fått bakläxa, inom armén. 50-100 skott räknades som en bra salva, lite beroende på omständigheter.

En stor del av effekten är också här nedhållande. Men man lär också kulspruteskyttar att "slanga in" elden mot målet - dvs. man har spårljusprojektiler och korrigerar med hjälp av det så att elden hamnar i mål.

Detta åtminstone så långt som utbildning i grupps stridsteknik hade nått i början av 1990-talet. :gremsmile:

Cybot

Mest spelbar
Sapient said:
K-pist som skjuter automateld - är någorlunda träffsäker, på kort avstånd. K-pistar tilldelas i regel besättningar och serviser vars huvuduppgift är att göra annat (köra, serva en kanon et.c.) och som, om de hamnar i strid, i nio fall av tio är i närstrid. K-pistens eldhastighet ska då ge maximalt skydd på kort avstånd.

Automatgevär - har fördelen att dels kunna brukas som ovan, dels kunna användas för mer pricksäkert skytte.
Tack vare sin lägre rekyl så kan du skjuta full automat på längre avstånd med kpist än med automatgevär och fortfarande skjuta verkanseld. Typ utanför 10 meter så är det puttran om du skjuter med en AK5 (för att inte tala om AK4:an).

Enda orsaken varför kpistar inte används särskilt mycket är för att man vill ha flexibiliteten som en automatkarbin ger. Bra på nära håll, bra på långa avstånd. Tja, och att AKn har bättre genomslagsförmåga.
I alla fall, innan automatgeväret så var kpisten favoritvapnet för offensiva enheter (sturmgruppen/assault teams osv). Infiltratörer, stadsskytte, specialförband och även idag så är kpistar som MP5 favoritvapnet för grupper som SAS, SEAL och diverse militära och halvmilitära insatsgrupper.

I motsats till vad någon sa tidigare i tråden, strävar man efter salvor på en halv till en sekund (vilket alltså, med en eldhastighet på 400 - 800 skott/sekund) kan innebära en mycket stor kulmängd.
Edit: snarare max en halv sekund, när jag tänker efter. Krilles instruktör hade nog fått bakläxa, inom armén. 50-100 skott räknades som en bra salva, lite beroende på omständigheter.
Jag minns också som Krille, och jag gjorde min militärtjänst 2000-2001. 10-20 bulor per salva är det som gäller med maskingevär. Och med en ksp58 så är det två sekunder eller nästan så länge då den vanligtvis töffar iväg med 600 skott i minuten (dvs, 10 i sekunden).
Detta är när man använder KSPn för understöd eller verkanseld mot grupp på långa avstånd.

Några 50-100 bulor handlar det knappast om. Speciellt eftersom pipan blir så varm att man måste byta efter 200 skott om man inte låter den vila.

En stor del av effekten är också här nedhållande. Men man lär också kulspruteskyttar att "slanga in" elden mot målet - dvs. man har spårljusprojektiler och korrigerar med hjälp av det så att elden hamnar i mål.
Slanga är också skitviktigt med k-pisten. Och det är därför som det är så enkelt att träffa. På kpist avstånd behöver man inte heller några spårljus. Man ser var skotten träffar och justerar.

Krille

Super Moderator
Sapient said:
Per minut, inte per sekund. MG-42 var läskigt snabb med 1200 skott per minut. Ksp 58 har en eldhastighet på 600-850 skott per minut, dvs 10-14 skott per sekund. Så "tio till tjugo skott, helst nitton" är typ 1-2 sekunders eldgivning. 50-100 skott är ett till två hela band eller en till två femtedels bandlåda, och 5-10 sekunders eldgivning.

Sapient

Swashbuckler
Cybot said:
Tack vare sin lägre rekyl så kan du skjuta full automat på längre avstånd med kpist än med automatgevär och fortfarande skjuta verkanseld. Typ utanför 10 meter så är det puttran om du skjuter med en AK5 (för att inte tala om AK4:an).
Mmmm, det beror på hur du skjuter - därför bytet till lodrätt handtag på senaste versionen av AK5, du kan hålla bättre kontroll även på automatelden. Jag skulle öka avståndet en del för AK5 och liknande finkalibriga vapen - men bara en del.

Cybot said:
Enda orsaken varför kpistar inte används särskilt mycket är för att man vill ha flexibiliteten som en automatkarbin ger. Bra på nära håll, bra på långa avstånd. Tja, och att AKn har bättre genomslagsförmåga.
I alla fall, innan automatgeväret så var kpisten favoritvapnet för offensiva enheter (sturmgruppen/assault teams osv). Infiltratörer, stadsskytte, specialförband och även idag så är kpistar som MP5 favoritvapnet för grupper som SAS, SEAL och diverse militära och halvmilitära insatsgrupper.
Det beror på lite andra saker också - det första är att under 1980-talet kom bra, hållbara och fullt fungerande automatkarbiner med vikbar kolv. (Tidigare hade hade det inte fungerat väl.)

Då försvann en av k-pistens komparativa fördelar - att den krävde lite utrymme att bära med sig, bra i trånga utrymmen för exvis vagnsbesättningar.

Då slog en annan funktion till - nämligen underhållskostnader. Om man ersatte två eller tre vapen på ett förband (ett för den enskilde soldaten, ett för vagnsbesättningar och kanske en tredje modell för befäl) så fick man enhetlighet och lägre lagrings- och transportkostnader osv.

Man ska inte underskatta den effekten. Jag har noterat att i både den svemnska armén, som bytte vid den tid jag gick på OHS, och några fall till var det dessa skäl som framhölls.

Cybot said:
Jag minns också som Krille, och jag gjorde min militärtjänst 2000-2001. 10-20 bulor per salva är det som gäller med maskingevär. Och med en ksp58 så är det två sekunder eller nästan så länge då den vanligtvis töffar iväg med 600 skott i minuten (dvs, 10 i sekunden).
Ah! Givetvis! Mittåt... Jag var förvirrad.

Sapient

Swashbuckler
Krille said:
Per minut, inte per sekund. MG-42 var läskigt snabb med 1200 skott per minut. Ksp 58 har en eldhastighet på 600-850 skott per minut, dvs 10-14 skott per sekund. Så "tio till tjugo skott, helst nitton" är typ 1-2 sekunders eldgivning. 50-100 skott är ett till två hela band eller en till två femtedels bandlåda, och 5-10 sekunders eldgivning.
Jepp, jag var förvirrad helt enkelt.

Jag lekte i och för sig mest med den KSP som satt monterad på tornet till min PBV 302 - för att spara in 20 mm ammunition - och med den sköt vi tämligen långa serier under kompanianfallen...

Rickard

Urverk speldesign
Cybot said:
Kanske inte så mycket för att vapnet var bra utan för att man kan gräva ned skiten i sand eller dränka vapnet och sedan skaka ur den och sedan skjuta.

Slanga är också skitviktigt med k-pisten. Och det är därför som det är så enkelt att träffa. På kpist avstånd behöver man inte heller några spårljus. Man ser var skotten träffar och justerar.
Hinna rikta in skott på 3,6 sekunder? Det är den tid det tar för att tömma ett mag. Eller hade du någon annan eldgivning i åtanke när du skrev det där?

/Han vars huvudvapen i lumpen var k-pist

Cybot

Mest spelbar
Sapient said:
Jag lekte i och för sig mest med den KSP som satt monterad på tornet till min PBV 302 - för att spara in 20 mm ammunition - och med den sköt vi tämligen långa serier under kompanianfallen...
Det är en helt annan femma. Om du sitter skyddad och med full rekyldämpning så kan du skjuta längre salvor.
5 sekunders salva med en KSP58 med inte mer skydd än en jordvall är bara att be om döden. Speciellt om det är mörkerstrid (mörkerstrid är typ små blixtar från singeleld med automatkarbiner. Man vet ungefär var fienden är, men inte precis. Sen så öppnar KSPn upp med en massiv mynningsflamma).

Cybot

Mest spelbar
Han said:
Hinna rikta in skott på 3,6 sekunder? Det är den tid det tar för att tömma ett mag. Eller hade du någon annan eldgivning i åtanke när du skrev det där?
3.6 sekunder är fullt tillräckligt på korta avstånd (under 25 meter). Fan, Om du inte har justerat elden på 1 sekund så att du får verkanseld så är du en riktigt dålig Kpistskytt... På långa avstånd så går det inte riktigt att slanga med en kpist. Eller att träffa alls för den delen.

Rickard

Urverk speldesign
Cybot said:
Han said:
3.6 sekunder är fullt tillräckligt på korta avstånd (under 25 meter). Fan, Om du inte har justerat elden på 1 sekund så att du får verkanseld så är du en riktigt dålig Kpistskytt...
Det tar ungefär fyra sekunder för dig att läsa den här meningen. På den tiden ska man ha avfyrat och insett att man är lite off och sedan korrigera det trots rekylen från vapnet. Den korta utbildning jag hade med k-pisten så skulle vi bara spraya över ett område för att lägga täckande eld och sedan fly området. Att korrigera med lätt kulspruta var en helt annan grej (även om jag med mina då 63 kg fick sätta hela min tyngd för att hålla emot rekylen).

Fast du kanske har videor eller källitteratur som backar upp ditt påstående? Inte för att det direkt är viktigt för denna tråd.

På långa avstånd så går det inte riktigt att slanga med en kpist. Eller att träffa alls för den delen.
Definiera »långt« i detta fall. För mig tog det en veckas träning att liggandes träffa ett 2 dm i diameter stort mål på 200 meters avstånd och jag var en medelmåtta. Siktet har avstånd för 100, 200 och 300 meter. Sedan finns det klart bättre automatvapen för dessa områden. Sprayeld inom 25 meter och dubbelskott inom 10 är typ vad vi skulle använda k-pisten till.

/Han som tycker regler för ammo är dumt

Cybot

Mest spelbar
Han said:
Fast du kanske har videor eller källitteratur som backar upp ditt påstående? Inte för att det direkt är viktigt för denna tråd.
Det är ungefär så här jag menar. Han skjuter från höften och justerar efter var han träffar.
Lee Erney skjuter med kpistar
Hur svårt är det egentligen?
Så skulle man också justera efter ett levande mål som rörde på sig.

Definiera »långt« i detta fall. För mig tog det en veckas träning att liggandes träffa ett 2 dm i diameter stort mål på 200 meters avstånd och jag var en medelmåtta. Siktet har avstånd för 100, 200 och 300 meter. Sedan finns det klart bättre automatvapen för dessa områden. Sprayeld inom 25 meter och dubbelskott inom 10 är typ vad vi skulle använda k-pisten till.
Hmmm. Jag kunde knappt träffa ett skit med en kpist på 100 meters avstånd (helprofil). Men så övade vi inte mycket alls med kpistar. Typ en vecka då vi gick igenom både pistol och kpist. Men kpist på 25 meter var skitenkelt, både från axel och den sista två rundorna då vi spazzade ut och sköt från höften bara för att.

Sjunde inseglet

Swordsman
Nu verkar det som att du redan har hittat en lösning på ammunitionsåtgången men jag postar min syn på det i alla fall. :gremsmile:

Använder du moves som i Apocalypse World vore det väl ganska enkelt att göra tre moves för olika typer av eldstrid (enkelskott, salvor och automateld) där varje move ger spelaren olika möjligheter att öka skada, träffa flera fiender och balansera ammunitionsåtgången. T ex:

Automateld
När du skjuter automateld slå +Attribut. Du skjuter normalt 10 kulor och mot ett område istället för en enskild motståndare. Vid lyckat träffar du minst en motståndare. På 10+ välj 1. Vid 7-9 du utför ett normal anfall.
- Koncentrerad eldgivning (öka skada med +1)
- Sparsam eldgivning (halvera ammunitionsåtgång)
- Nedhållande eldgivning (dubblera ammunitionsåtgång, du får motståndarna att tveka och ger en allierad +1 på sitt nästa slag i striden)

Mogger

Hipsteranka
Sjunde inseglet said:
Automateld
När du skjuter automateld slå +Attribut. Du skjuter normalt 10 kulor och mot ett område istället för en enskild motståndare. Vid lyckat träffar du minst en motståndare. På 10+ välj 1. Vid 7-9 du utför ett normal anfall.
- Koncentrerad eldgivning (öka skada med +1)
- Sparsam eldgivning (halvera ammunitionsåtgång)
- Nedhållande eldgivning (dubblera ammunitionsåtgång, du får motståndarna att tveka och ger en allierad +1 på sitt nästa slag i striden)
Ja, det är typ så jag har gjort :gremsmile:

10+ ger en effekt (+1 effekt/slagen 6:a)
7-9 ger en effekt/slagen 6:a (alltså max 1)
- Dubbel skada eller +2skada (spelaren väljer)
- Dubbel PEN eller +2PEN (spelaren väljer)
- Nedhållande eld (fienden ligger bara och trycker, +1 för gruppen)
- Fler mål omfattas (x ammo/mål)
- Hushåller med ammo (ammo/2)