Det har du rätt i. Konstigt. Har bytt nu. Eller det är samma men utan konstiga stora "n".krank said:Gillar det skarpt. Utom typsnittet i marginalen, vissa bokstäver ser större ut än andra på ett störigt sätt.
Såg samma hos s, ö och å och nåt mer... Jag ser inte nya versionen. Men det kanske är skitsamma, du såg samma problem som jag iaf =)Måns said:Det har du rätt i. Konstigt. Har bytt nu. Eller det är samma men utan konstiga stora "n".
"...hörhåll finns ... något." (notera mellanrummet)...hörhåll finns... något.
Alla exempel kommer också vara kursiverade så det blir för mycket då, ja.Han said:Designen gör varken till eller från. Fonterna är kliniska och sidhänvisningarna hade kanske kunnat vara i Georgia, kursiv stil, som ett alternativ. Kanske hade det dock blivit för mycket då du emfaserar med kursiv stil i texten?
Texten är närmast att betrakta som Lorem Ipsum. En del kommer säkert att vara kvar, men jag använder den främst just nu för att hitta fram till en form jag gillar.Han said:Jag gillar språkflödet det lilla jag ögnade igenom texten och jag gillar framförallt tilltalssättet. Rent textmässigt skulle jag nog vilja läsa OM klasser (efter kapitelrubriken) än att kastas rätt in i en rubrik om människor. Jag vet ju inte vad människor är förrän någon säger till mig att det är en av fyra klasser.
Well, här säger mitt öga att den eventuella läsbarhet som jag vinner på det får stå tillbaka för en snyggare layoutHan said:Raderna är för långa. Du har 83 tecken per rad i snitt när du borde försöka eftersträva 55-65 tecken per rad för högre läsbarhet. Ja, det blir smalt men så är inte A4 det mest optimala formatet heller.
Ah, tack....hörhåll finns ... något." (notera mellanrummet)
Man räknar inklusive mellanslag. Om du markerar en rad i InDesign så kan du kika på fliken info i samma ruta som du har dina sidor och master-sidor, där kommer det stå hur många tecken du har markerat.Måns said:Hur räknar man förresten? Jag får det till ca 70.
Jajamen!Måns said:Ok, bättre så här?
Först blir det en PDF. Om vilja, ork och önskemål finns tänker jag fixa en tryckt variant med, men den blir i ett mer anpassat format, betydligt mindre än A4.Ankans Clown said:Vilket format ska boken ha? Om A4 skulle jag nog vilja önska två spalter också.
Okejdå!DeBracy said:Jajamen!Måns said:Ok, bättre så här?
Härnäst vill jag önska mig fler stycken texten.
Tackar.Dante said:Om jag får komma med kritik (och det får jag) så måste jag påpeka att radavståndet är för klent tilltaget.
Det ser bra ut! Jag har dock lite gnäll/funderingar/förslag.Måns said:Hur ser det ut?