Nekromanti [Zonen] Ny layout

Mogger

Hipsteranka
Jag har kommit fram till att min förra idé inte var så bra, och har börjat skissa på en ny layout.

Kommentera gärna på allt som verkar galet, oriktigt eller fint.

Attachments

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Gillar det skarpt. Utom typsnittet i marginalen, vissa bokstäver ser större ut än andra på ett störigt sätt.

Mogger

Hipsteranka
krank said:
Gillar det skarpt. Utom typsnittet i marginalen, vissa bokstäver ser större ut än andra på ett störigt sätt.
Det har du rätt i. Konstigt. Har bytt nu. Eller det är samma men utan konstiga stora "n".

krank

Måns said:
Det har du rätt i. Konstigt. Har bytt nu. Eller det är samma men utan konstiga stora "n".
Såg samma hos s, ö och å och nåt mer... Jag ser inte nya versionen. Men det kanske är skitsamma, du såg samma problem som jag iaf =)

Rickard

Urverk speldesign
Designen gör varken till eller från. Fonterna är kliniska och sidhänvisningarna hade kanske kunnat vara i Georgia, kursiv stil, som ett alternativ. Kanske hade det dock blivit för mycket då du emfaserar med kursiv stil i texten?

Jag gillar språkflödet det lilla jag ögnade igenom texten och jag gillar framförallt tilltalssättet. Rent textmässigt skulle jag nog vilja läsa OM klasser (efter kapitelrubriken) än att kastas rätt in i en rubrik om människor. Jag vet ju inte vad människor är förrän någon säger till mig att det är en av fyra klasser.

Raderna är för långa. Du har 83 tecken per rad i snitt när du borde försöka eftersträva 55-65 tecken per rad för högre läsbarhet. Ja, det blir smalt men så är inte A4 det mest optimala formatet heller.

...hörhåll finns... något.
"...hörhåll finns ... något." (notera mellanrummet)

/Han som annars gillade avstånden som gav luft i åt texten

Mogger

Hipsteranka
Han said:
Designen gör varken till eller från. Fonterna är kliniska och sidhänvisningarna hade kanske kunnat vara i Georgia, kursiv stil, som ett alternativ. Kanske hade det dock blivit för mycket då du emfaserar med kursiv stil i texten?
Alla exempel kommer också vara kursiverade så det blir för mycket då, ja.

Han said:
Jag gillar språkflödet det lilla jag ögnade igenom texten och jag gillar framförallt tilltalssättet. Rent textmässigt skulle jag nog vilja läsa OM klasser (efter kapitelrubriken) än att kastas rätt in i en rubrik om människor. Jag vet ju inte vad människor är förrän någon säger till mig att det är en av fyra klasser.
Texten är närmast att betrakta som Lorem Ipsum. En del kommer säkert att vara kvar, men jag använder den främst just nu för att hitta fram till en form jag gillar.

Han said:
Raderna är för långa. Du har 83 tecken per rad i snitt när du borde försöka eftersträva 55-65 tecken per rad för högre läsbarhet. Ja, det blir smalt men så är inte A4 det mest optimala formatet heller.
Well, här säger mitt öga att den eventuella läsbarhet som jag vinner på det får stå tillbaka för en snyggare layout :gremsmile:
Hur räknar man förresten? Jag får det till ca 70.

...hörhåll finns ... något." (notera mellanrummet)
Ah, tack.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Måns said:
Hur räknar man förresten? Jag får det till ca 70.
Man räknar inklusive mellanslag. Om du markerar en rad i InDesign så kan du kika på fliken info i samma ruta som du har dina sidor och master-sidor, där kommer det stå hur många tecken du har markerat.

Hade jag suttit vid spakarna hade jag ökat storleken på texten om jag ville behålla bredden på kolumnen. Så långa rader känns automagiskt inte snyggt för min del.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Re: [Zonen] Ny layout, igen

Måns said:
Ok, bättre så här?
Jajamen!

Härnäst vill jag önska mig fler stycken texten. :gremsmile:

Anarchclown

Swashbuckler

Vilket format ska boken ha? Om A4 skulle jag nog vilja önska två spalter också.

Mogger

Hipsteranka

Ankans Clown said:
Vilket format ska boken ha? Om A4 skulle jag nog vilja önska två spalter också.
Först blir det en PDF. Om vilja, ork och önskemål finns tänker jag fixa en tryckt variant med, men den blir i ett mer anpassat format, betydligt mindre än A4.

Mogger

Hipsteranka

Men nu får du hålla dig till tåls! :gremwink: Nästa titt blir förhoppningsvis ett i princip färdigt spel.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member

Om jag får komma med kritik (och det får jag) så måste jag påpeka att radavståndet är för klent tilltaget.

Pricken över »i« kolliderar med öglan på »g« på raden ovanför.

Snabbfix: Skriv »ppppp« på en rad och sen »ÅÅÅÅÅ« på nästa rad. Justera sedan radavståndet tills Å-ringarna inte kolliderar med p:nas nerstaplar.

Mogger

Hipsteranka

Dante said:
Om jag får komma med kritik (och det får jag) så måste jag påpeka att radavståndet är för klent tilltaget.
Tackar. :gremsmile:

Mogger

Hipsteranka
[Zonen] Layout: Fattas något?

Här är en testsida att kolla på. På den här sidan finns alla element med - alla rubriker, sidnummer, kapitelrubrik m.m.

Hur ser det ut? Fattas något? Är det något jag inte har tänkt på?

Spelets status: Introduktion 100% klart, regler 100% klart, karaktärsskapande 100% klart, scenarioskapande 50% klart, monstermanual 10% klart.

Attachments

krank

Re: [Zonen] Layout: Fattas något?

jag gillar't.

Nåt jag tror skulle lyfta det hela ett extra steg vore om de stora rubrikerna ("SPELREGLER") vore i någon sån där mer figurativ font, eller kanske snarare en ner-grungead sans seriv eller nåt. Lite bortskrapad, sådär. Är jag begriplig?

Eller så blir det bara B. Jag vet inte.

Mogger

Hipsteranka
Re: [Zonen] Layout: Fattas något?

Lite slarv med mellanrummet före rubriker. Gjorde en ny med lite ändringar och utan (?) slarv. :gremsmile:

Attachments