Svarte Faraonen
Sumer is icumen in
Ett intressant fenomen jag själv har upplevt är att smala färdigheter som täcker marginella områden av spelets huvudsakliga utforskningsområde är roliga, medan breda färdigheter är tråkiga. Ta D&D 5e som exempel. Den absolut tråkigaste färdigheten är Perception. Alla mår bra av att vara tränade i Perception, den går inte att använda proaktivt, och den säger inte mycket om rollpersonen. Ingen känner sig pepp på sin rollperson för att den är en riktigt falkögd lirare, utan det är något man har för att inte hamna i bakhåll, typ.
Det folk har roligt med är tool proficiencies, de där extrasakerna som är för smala för att räknas som färdigheter och som mest kommer med som färg vid rollpersonsskapandet. Kan din rollperson laga mat och rita snygga kartor? Fett! Min kan spela flöjt och snickra! Genast kommer spelare på festliga användningsområden för sina smala kunskaper, där de ofta agerar proaktivt för att få in dem i spel. Samma fenomen upplever jag i Eon, där de smala expertiserna och hantverken väcker fantasin på ett helt annat vis.
En viktig del av detta är dock att dessa färdigheter inte upplevs som att de minskar rollpersonens kompetens i kärnområdena. I D&D kommer du aldrig att få en rollperson som är dålig på att slåss, smyga eller trolla för att hen ville vara bra på kalligrafi, för de sakerna vägs aldrig mot varandra i rollpersonsskapandet. I Eon kommer expertiserna, hantverken och kännetecknen från en annan, mer generös poängpool än de vanliga breda färdigheterna. Egentligen tycker jag att spel skulle kunna göra sig av med de stora "måste"-färdigheterna och låta dessa avgöras på annat vis, och helt reservera färdighetssystemet för smala kompetenser av denna art (man skulle till exempel kunna göra något liknande med kunskapsfärdigheter). Det är ändå de smala färdigheterna som är de roliga.
Det folk har roligt med är tool proficiencies, de där extrasakerna som är för smala för att räknas som färdigheter och som mest kommer med som färg vid rollpersonsskapandet. Kan din rollperson laga mat och rita snygga kartor? Fett! Min kan spela flöjt och snickra! Genast kommer spelare på festliga användningsområden för sina smala kunskaper, där de ofta agerar proaktivt för att få in dem i spel. Samma fenomen upplever jag i Eon, där de smala expertiserna och hantverken väcker fantasin på ett helt annat vis.
En viktig del av detta är dock att dessa färdigheter inte upplevs som att de minskar rollpersonens kompetens i kärnområdena. I D&D kommer du aldrig att få en rollperson som är dålig på att slåss, smyga eller trolla för att hen ville vara bra på kalligrafi, för de sakerna vägs aldrig mot varandra i rollpersonsskapandet. I Eon kommer expertiserna, hantverken och kännetecknen från en annan, mer generös poängpool än de vanliga breda färdigheterna. Egentligen tycker jag att spel skulle kunna göra sig av med de stora "måste"-färdigheterna och låta dessa avgöras på annat vis, och helt reservera färdighetssystemet för smala kompetenser av denna art (man skulle till exempel kunna göra något liknande med kunskapsfärdigheter). Det är ändå de smala färdigheterna som är de roliga.