Oavsett om vi ska "räkna bort" saker som kan klassas som "inte regler utan snarare informella överenskommelser" så har vi kvar saker som jag tycker är otvetydigt regler och som definitivt ger en drastiskt annorlunda spelupplevelse.
Ta t ex Blades in the Dark, som har regler som säger att spelarna har sista ordet vad gäller vilken approach som är rimligt för att lösa ett givet problem. SL har sedan sista ordet för hur svårt det är, men svårighetsskalan är inte värre än att spelarna kan komma till en rimlig chans att uppnå ett mål genom att betala lite stress-poäng. Så om spelarna hävdar att jo, det går att hota den här snubben, så kan inte SL enligt reglerna säga emot det. SL kan som mest säga att det börjar på 0 Effect och att det krävs lite Stress eller setup actions för att lyckas.
Tänk er Blades utan den uttryckliga uppdelningen i när spelarna har sista ordet och när SL har det. Eller tänk er precis samma spel fast det står uttryckligen att SL har sista ordet även på den punkten! För mig är det självklart att det spelar roll; om gruppen följer reglerna så blir spelupplevelsen (märkbart) annorlunda från det ena till det andra.
Eller ta t ex Dream Askew, som inte har någon spelledare. Om vi kör samma scenario, med samma rollpersoner, med i övrigt samma regler, men med en separat spelledare (med, säg, AW-liknande system för MC moves eftersom det är närliggande), så är det väl klart som korvspad att det blir en annorlunda spelupplevelse än om alla delar på spelledandet? Det blir en helt annan stance att förhålla sig till, och för den delen finns det mindre total uppmärksamhet att dela på så folk kommer antingen börja sätta fler scener där någon RP saknas, eller så kommer SLP och omvärlden tendera att vara mindre proaktiva är RP är närvarande.
Jag anser att bevisbördan ligger hårt och tungt på "system doesn't matter"-sidan, till att börja med för att föklara vad den utsagan innebär ordentligt.
Sen kan det vara en annan fråga om hur mycket och på vilket sätt en given systemskillnad påverkar. Vad får det för effekt att byta från stigande till fallande AC, liksom? Kanske någon, jag har inte prövat. Det kanske t om går att argumentera för att det går att byta ut Eon III mot DoD 6 utan att märka någon skillnad – det var typ vad min grupp gjorde i högstadiet ett par gånger, men vår spelstil var såpass vanestyrd att vi nog inte skulle tagit till oss skillnader i t ex SL-teknik även om de funnits i reglerna. Men självklart mattrar väl system!