Dr_Dängrot
Myrmidon
- Joined
- 1 Mar 2017
- Messages
- 4,326
Var och en är ju naturligtvis fri att spela så som hen känner att hen trivs med och förhoppningsvis spelar man ju med likasinnade individer som delar ens åsikter och visioner om rollspel så att det inte uppstår för mycket osämja när det kommer till regler och dylikt .Först ville jag säga detta: Uppenbarligen tycker Pelle att det känns vettigt och inte sabbar spelet att lägga poängen där. Han sabbar ju inte spelet medvetet, liksom (eller så gör han det, och då borde du inte spela med Pelle).
Generellt är det här min åsikt i sådana här situationer. Vi behöver inte regler som hindrar spelare från att göra saker som sabbar spelet, för man ska inte spela med spelare som sabbar spelet. Men! Jag tycker att det finns en rimlig invändning, och det är samma invändning som jag har mot AW:s erfarenhetssystem: Man ska inte behöva välja mellan det bra och det roliga.
Detta är Risings spelighetsprincip, och speciellt i spel med lite speliga element, som inte kör med "play to lose", alltså spel där din rollpersons effektivitet i att lösa uppdrag och "klara spelet" är en grej, så är det dåligt att bryta mot denna princip. Det är fullt möjligt att Pelle känner att det vore orimligt att lägga alla sina erfarenhetspoäng på skjuta, men samtidigt att det vore det mest effektiva valet, som gör hans rollperson specifikt, och gruppen generellt, mer effektiv när det gäller att klara äventyr och inte dö.
Så, i spel där optning och uppdragslösning är en viktig del av spelet håller jag helt med dig, den typen av progressionssystem kan bli problematisk. Men i spel där man spelar för intressanta berättelser eller inlevelsefulla culture gaming-fantasier så känns det mindre problematiskt. Då lägger Pelle poängen där han tycker att det är vettigt, och håller du inte med bör nog hans åsikt ha företräde, för rollpersonen är ju hans.
Personligen så vill jag att det skall finnas nån logik oavsett vad för system man nu spelar , om sl har skapat en kampanj där man spenderar 6 månader till havs på en båt så finns det inget för mig logiskt rättfärdigande varken in eller offgame till varför Pelle skulle spendera alla erfarenhetspoäng hans karaktär ackummilerat under dom 6 månaderna till havs på öken överlevnad . Man kan argumentera för spelar agens och Pelles roliga osv men det finns fortfarande inget logiskt rättfärdigande för att Pelle skall få lägga sina erfarenhetspoäng på öken överlevnad .