Om man tänker så här att som konservativ vill du inte ha eller se vissa aspekter i dom spel du spelar och om det då inte finns dessa element eller mycket lite av dom i osr är det då konstigt att du som konservativ graviterar mot osr . Att vara konservativ är ju simply put att bevara/konservera det som varit sen innan ist för att lyfta nya idéer .
Exakt så tänker jag kring det hela amerikaner politiserar precis allt ... vänstern är för munskydd och högern är emot , vänstern är för abort och högern är emot ... vänstern är för mer progressiva rollspel och högern är för Osr .. det sista är endast subjektiva tankar
Mitt argument består av tre delar:
1. Som Svarte Faraonen påpekat - är det verkligen sant att dessa aspekter är mer utpräglade i OSR-spel? Det finns ju uppenbara exempel på motsatsen. Således, är OSR verkligen konservativt? Går det alls att placera in OSR som ett enhetligt fenomen på en konservativ-progressiv-skala?
2. Tanken att konservativa ska uppröras över ordval, hårfärger osv. är en extremt förenklad för att inte säga missvisande bild av konservativa över lag, både i Sverige och Förenta staterna. Det finns absolut en liten högljudd minoritet som upprörs över sådana saker, men den stora majoriteten av konservativa är snarare uttråkade och ointresserade av politik. En central värdering för konservativa är generellt att det personliga
inte är politiskt och att politiken borde få mindre inflytande i samhället, speciellt i privatlivet (men här görs också en distinktion mellan politik och moral, det senare ses som icke-politiskt). Att då analysera rollspel utifrån en politisk synvinkel är faktiskt direkt antikonservativt, eller möjligen radikalkonservativt. Det är just inom det senare som "alt-höger", dvs. identitärer, återfinns, och de är ganska olika mer konventionella konservativa som exempelvis Roland Poirier Martinsen. Läs exempelvis American Carnage om hur identitär höger polariserats mot traditionell konservatism inom republikanska partiet under det dryga senaste decenniet. Jag vågar påstå att långt ifrån alla konservativt orienterade rollspelare tillhör den identitära högern. (Jag är inte intresserad av att diskutera mina egna åsikter här, men för tydlighets skull är jag själv knappast konservativ).
3. Hypotes: Woke-vänstern (eller iaf vissa därinom) är skeptiska mot OSR, för att det indikerar en historiskt passerad och mindre progressiv epok som rollspelsmässigt värdefull, samt inte aktivt påbjuder t.ex. social rättvisa eller progressiva värderingar, och därför tolkas det som konservativt att gilla OSR? Som andra trådar här på forumet berört så verkar det ju som att för vissa spelare (till synes innehavare av s.k. woke-vänsteråsikter, men inte nödvändigtvis representativa) så är det viktigt att spel förmedlar vissa politiska åsikter och/eller moraliska värderingar. Således, kan tolkningen av OSR som konservativt eller inte helt enkelt ligga i betraktarens öga, och helt enkelt spegla ens rollspelssmak snarare än värderingar?