Vad är det som är annorlunda?Jag har spelat det och tycker det är ett mycket bra spel. Det kräver lite annat tänkande men när det faller på plats blir det bra.
Man har inte egentligen en spelarkaraktär och det är inte så mycket en prequel till World of Darkness som det är en small business simulator.Vad är det som är annorlunda?
Det där var något av det mest lockande argument jag hört för ett rollspel (på riktigt)....som det är en small business simulator.
Fast dagens Ars Magica (efter att det lämnade White Wolf) är inte en prequel till World of Darkness alls.Man har inte egentligen en spelarkaraktär och det är inte så mycket en prequel till World of Darkness som det är en small business simulator.
Tiden - Ars Magica spelas i säsonger, och man har kanske ett äventyr per år i spelvärlden. Resten av tiden ägnar magiker år arbeta i labbet vilket är hur de främst blir bättre. En kampanj ("Saga") kan lätt sträcka sig över 50-100 år.Vad är det som är annorlunda?
Sure, och Rom the Space Knight är inte en karaktär i Marvel heller. Men det beror på bullshit copyright nonsens från utanför spelen. Ars Magica är dock inte värt att spela om du vill veta varför Hus Tremere blir Klan Tremere.Fast dagens Ars Magica (efter att det lämnade White Wolf) är inte en prequel till World of Darkness alls.
Fast med senaste (5:e) utgåvan av Ars Magica så har House Tremere inte ett dugg att göra med vampyrer. Det och en del andra dumheter var saker som White Wolf lade till i 3:e utgåvan av Ars Magica för att göra det mer kompatibelt World of Darkness, och som sedermera har tagits bort - vilket de flesta Ars Magica spelare uppskattar.Sure, och Rom the Space Knight är inte en karaktär i Marvel heller. Men det beror på bullshit copyright nonsens från utanför spelen. Ars Magica är dock inte värt att spela om du vill veta varför Hus Tremere blir Klan Tremere.
Du menar att det är en sequel till Exalted?Man har inte egentligen en spelarkaraktär och det är inte så mycket en prequel till World of Darkness som det är en small business simulator.
Och det "kräver" engagerade spelare som är villiga att läsa på både om världen och reglerna - reglerna då en viktig del av spelet för magiker är arbetet i labbet som kräver att någon är insatt i alla de reglerna, och SL har inte tid att hålla alla spelare i handen och guida de genom det.Jag har en dröm om att köra en episkt lång Ars Magica-kampan. Mitt enda försök strandade efter 14 spelmöten. Det övertygade mig om att spelet har en enorm potential, men också att det är oerhört krävande. Som SL måste man bemästra ett stort regelsystem, en djup värld och ett stort persongalleri. Inget för småbarnsföräldrar.
Ja, den är i mitten där. Det är intressant att försöka se utvecklingen av fe folket från Gracefull Wicked Masks till Ars Magica till Dark Ages Fae (de två är närmst) till Changling the Dreaming.Du menar att det är en sequel till Exalted?
Jag vill tillägga att jag menar att spelet gör sig bäst med spelare som kan och vill driva handlingen i kampanjen själva. Att köra det med spelare som vill blir rälsade tror jag möjligen går, men slösar bort mkt av det spelet har att ge. Jag la under alla omständigheter ned min egen kampanj då mina spelare vägrade att ta ansvar för handlingen och ta egna initiativ.Och det "kräver" engagerade spelare som är villiga att läsa på både om världen och reglerna - reglerna då en viktig del av spelet för magiker är arbetet i labbet som kräver att någon är insatt i alla de reglerna, och SL har inte tid att hålla alla spelare i handen och guida de genom det.
Det går att avlasta SL genom att ha roterande spelledare i kampanjen där olika spelledare koncentrerar sig på olika aspekter, men det kräver återigen engagerade spelare och att alla är överens om vilken typ av kampanj man vill ha.
Som sagt var, enorm potential men definitivt inget som passar alla spelgrupper.
Om man insisterar så går det ju att köra Ars Magica som vilket fantasyrollspel som helst där folk är ute och äventyrar mest hela tiden, men det inte så det är tänkt att spelas, och du missar mycket av det som gör Ars Magica speciellt.
Jag ser inget skäl till att inte bara köpa femte utgåvan. (Fjärde har jag inte läst, men tredje var betydligt tjockare).Vet att jag har frågat det förr, men minns inte svaret och det kanske har ändrats, och det här är kanske ett lämpligt tillfälle: om jag ska skaffa en version av spelet för att lära mig mer om gruppspel, långa tidsperspektiv och skapandet av magikerakademi (eller vad det nu är man gör), mer än magisystemet, vilken utgåva ska jag då rikta in mig på? Bonus om den inte är jätteful, jättetjock eller jättedyr.
Jag tror att konsensus är att de bästa utgåvorna är 2:a och 5:e utgåvan. 5:e bör vara enklast att hitta lagliga kopior av.Vet att jag har frågat det förr, men minns inte svaret och det kanske har ändrats, och det här är kanske ett lämpligt tillfälle: om jag ska skaffa en version av spelet för att lära mig mer om gruppspel, långa tidsperspektiv och skapandet av magikerakademi (eller vad det nu är man gör), mer än magisystemet, vilken utgåva ska jag då rikta in mig på? Bonus om den inte är jätteful, jättetjock eller jättedyr.
Jag vet inte hur den står sig men 4th edition finns att ladda ner gratis fullt lagligt på atlas games hemsa.Vet att jag har frågat det förr, men minns inte svaret och det kanske har ändrats, och det här är kanske ett lämpligt tillfälle: om jag ska skaffa en version av spelet för att lära mig mer om gruppspel, långa tidsperspektiv och skapandet av magikerakademi (eller vad det nu är man gör), mer än magisystemet, vilken utgåva ska jag då rikta in mig på? Bonus om den inte är jätteful, jättetjock eller jättedyr.