Vad är det som är annorlunda?Jag har spelat det och tycker det är ett mycket bra spel. Det kräver lite annat tänkande men när det faller på plats blir det bra.
Vad är det som är annorlunda?
...som det är en small business simulator.
Man har inte egentligen en spelarkaraktär och det är inte så mycket en prequel till World of Darkness som det är en small business simulator.
Vad är det som är annorlunda?
Fast dagens Ars Magica (efter att det lämnade White Wolf) är inte en prequel till World of Darkness alls.
Sure, och Rom the Space Knight är inte en karaktär i Marvel heller. Men det beror på bullshit copyright nonsens från utanför spelen. Ars Magica är dock inte värt att spela om du vill veta varför Hus Tremere blir Klan Tremere.
Du menar att det är en sequel till Exalted?Man har inte egentligen en spelarkaraktär och det är inte så mycket en prequel till World of Darkness som det är en small business simulator.
Jag har en dröm om att köra en episkt lång Ars Magica-kampan. Mitt enda försök strandade efter 14 spelmöten. Det övertygade mig om att spelet har en enorm potential, men också att det är oerhört krävande. Som SL måste man bemästra ett stort regelsystem, en djup värld och ett stort persongalleri. Inget för småbarnsföräldrar.
Du menar att det är en sequel till Exalted?![]()
Och det "kräver" engagerade spelare som är villiga att läsa på både om världen och reglerna - reglerna då en viktig del av spelet för magiker är arbetet i labbet som kräver att någon är insatt i alla de reglerna, och SL har inte tid att hålla alla spelare i handen och guida de genom det.
Det går att avlasta SL genom att ha roterande spelledare i kampanjen där olika spelledare koncentrerar sig på olika aspekter, men det kräver återigen engagerade spelare och att alla är överens om vilken typ av kampanj man vill ha.
Som sagt var, enorm potential men definitivt inget som passar alla spelgrupper.
Om man insisterar så går det ju att köra Ars Magica som vilket fantasyrollspel som helst där folk är ute och äventyrar mest hela tiden, men det inte så det är tänkt att spelas, och du missar mycket av det som gör Ars Magica speciellt.
Vet att jag har frågat det förr, men minns inte svaret och det kanske har ändrats, och det här är kanske ett lämpligt tillfälle: om jag ska skaffa en version av spelet för att lära mig mer om gruppspel, långa tidsperspektiv och skapandet av magikerakademi (eller vad det nu är man gör), mer än magisystemet, vilken utgåva ska jag då rikta in mig på? Bonus om den inte är jätteful, jättetjock eller jättedyr.
Vet att jag har frågat det förr, men minns inte svaret och det kanske har ändrats, och det här är kanske ett lämpligt tillfälle: om jag ska skaffa en version av spelet för att lära mig mer om gruppspel, långa tidsperspektiv och skapandet av magikerakademi (eller vad det nu är man gör), mer än magisystemet, vilken utgåva ska jag då rikta in mig på? Bonus om den inte är jätteful, jättetjock eller jättedyr.
Jag vet inte hur den står sig men 4th edition finns att ladda ner gratis fullt lagligt på atlas games hemsa.Vet att jag har frågat det förr, men minns inte svaret och det kanske har ändrats, och det här är kanske ett lämpligt tillfälle: om jag ska skaffa en version av spelet för att lära mig mer om gruppspel, långa tidsperspektiv och skapandet av magikerakademi (eller vad det nu är man gör), mer än magisystemet, vilken utgåva ska jag då rikta in mig på? Bonus om den inte är jätteful, jättetjock eller jättedyr.