entomophobiac
Low Prep High Play
Abstrakta system för resurser.
Svaret är inte "jag vill inta ha koll på några resurser", för övrigt.
Det finns ett antal olika varianter som jag kan komma på på rak arm från diverse spel:
Och vilka skulle ni säga går snabbast att använda för er?
Svaret är inte "jag vill inta ha koll på några resurser", för övrigt.
Det finns ett antal olika varianter som jag kan komma på på rak arm från diverse spel:
- Detaljerat. Håll koll på varenda patron, varenda mutter, varenda cl dieselbränsle, varenda dasspappersrulle och topspinne. Simulation, i någon mån. Säkert i någon form av överlevnadssetting.
- Abstrakt. Du har något som kan heta Förnödenheter, och det förbrukas baserat på en tidsskala eller enligt andra regler, men är inte en direkt simulation av någonting.
- Resurstärning. Du har T10 i din resurs. Du rullar den varje gång resursen används. Slår du 1 blir det numera T8. Slår du 1 på den lägsta tärningen är det slut-slut-slut.
- Resursslag. Istället för en enda tärning är det flera tärningar, och din resurs kan--om du har fläskig otur--nollas direkt. Du kanske inte gjorde alla tester innan du hoppade i rymddräkten?
- Färdighetsslag. Om du misslyckas eller fumlar med ditt slag är din resurs slut. Om du lyckas har du råd att köpa grejen. Baka in resurserna i det övriga spelets regler, typ.
- Metaekonomi. Om SL spenderar metapoäng är din resurs slut, eller du måste ladda om, etc.
- Pressa. När du vill lyckas bättre kan du elda en resurs för att få slå om.
- Kort eller marker. Resurser representeras av props. Blir av nödvändighet färre. Typ krubb och vatten, eller en helande dryck.
- Fuck it. Ni laddar om i pausen, för tusan. Ni har råd med det ni behöver. Resurser schmesurser.
- Scenrestriktioner. Ibland får du använda en kraft/pryl/handling per scen, eller får en viss mängd mana, eller liknande. Narrativa resurser.
Och vilka skulle ni säga går snabbast att använda för er?
Last edited: