Det där är vad jag uppfattat brukar kallas system mastery, alltså att spelaren bemästrar regelsystemet.
Jag är bekant med termen system mastery, men jag tycker den missar en aspekt.
Säg att två spelare/rollpersoner hamnar i strid med två kompetenta och motiverade motståndare. Ett rimligt sätt att hantera det är att som SL säga: ni får slåss mot en var.
Den spelare som är rutinerad spelare av taktiska spel kommer föreslå att båda spelarna anfaller samma motståndare, för att så snabbt som möjligt hamna i 2-mot-1-överläge. SL har nu några val
a) bara säga nej till det
b) tillåta det, och låta motståndarna anfalla slumpartat eller var sin spelare
c) låta motståndarna agera taktiskt på samma sätt, och ge sig på slumpvis utvald rollfigur
d) låta motståndarna agera taktiskt på samma sätt, och ge sig på den svagaste rollfiguren
(b) innebär att spelarna genomgående för en fördel mot alla motståndare.
(d) innebär att alla spelarna ganska snart kommer maximera sina rollfigurer, för att inte bli gruppens svagaste
Detta handlar inte om "Systems Mastery", utan bara om allmän insikt i spel, konfliktspel, och kanske rent av taktik på gruppnivå (oavsett om det är spel eller inte). "Player Skill" om du vill.
Ytterligare ett alternativ (e) är att man använder ett taktiskt detaljerat spelsystem, med spelplan, och helt enkelt reder ut frågan genom förlyttningar, actions osv. Det är egentligen först nu "Systems Mastery" kommer in: att förstå spelreglerna, och att förstå sina egna feats, styrkor och svagheter, och att använda dem optimalt. Spelarna kommer nu säga saker som
- jag har en feat som gör att jag får en Bonus action efter att jag träffat, och jag använder mig för att förflytta mig bakom motståndarna
- jag har en feat som gör att alla motståndare måste anfalla mig (även om jag är svårast att träffa och tål mest)
Och spelledaren i sin tur, behöver på riktigt förstå olika monsters/motståndares taktiska aspekter, styrkor och svagheter, och spela dem effektivt mot spelarna, som i vilket konfliktspel som helst.
Sammanfattningsvis gillar jag Player Skill som en ursäkt för att ta bort massa detaljerade färdigheter (som kan användas som en ursäkt för att slippa rollspela, eller istället för att rollspela). Men jag är skeptisk till Player Skill (och Systems Mastery) i ovanstående mening: att den som är skicklig på taktikspel i allmänhet, eller det aktuella rollspelet i synnerhet, har en stor fördel av det.