Frågan om guldåldern har jag funderat mycket på. Dels så är jag lätt skeptisk till 80-talets status som den förra guldåldern, dels så är den rådande eventuella guldåldern väldigt annorlunda från den påstått förra. Självklart har så väl År noll som 5E en koppligt till den rådande ökningen i intresset för rollspel, därtill säkert Game of Thrones och Stranger Things. Men, jag tror att det som utmärker tiden just nu inte är spelandet utan skapandet av rollspel, och då i första hand alla som skapar rollspel som mer eller mindre hobbyprojekt (trots att produkterna kan va väldigt proffsiga). På många sätt verkar det va motsatsen mot 80-talet där många eventuellt spelade, men få skapade egna spel som lanserades som färdiga, professionella produkter. Teknikutvecklingen är en faktor som inte kan bortses ifrån, dels POD, dels crowdfunding, dels enklare och billigare layoutprogram. Därtill kan läggas en kulturell utveckling inom rollspelsdesign där allt fler hoppar över speltestning, vilket sänker tröskeln för att ge ut ett spel. En ytterligare faktor är att de flesta av oss som är födda typ 1970-1990 är vuxna med lön som kan slänga iväg ett par hundringar på en kul grej, vilket inte riktigt var möjligt på samma sätt när vi var tonåringar, samt att produkterna då var dyrare. Således håller jag med följande:
Jag tror inte vi kommer se ett lika stort fall efter denna guldåldern.
Det stora fallet tror jag kommer ske kring AP-medier. Jag tror publiken antingen kommer fokusera på att spela själva eller så faller AP bara in i massan av content att lyssna på. När AP tappar publik kommer det nog ha viss effekt på hela hobbyn. Inte i första hand på antalet spelare, men på intresset för nya spel (och reklamintäkterna). Därtill kommer det så många spel nu att det kanske kommer en punkt då folk tröttnar på att backa olika KS-kampanjer eller liknande. Dock tror jag att vi kommer se fler spel som kör en gratisversion och sen KS eller annat för en premiumversion. Att sälja pdf:er tror jag kommer bli svårare, eftersom det kommer finnas allt fler bra spel gratis i lagliga kanaler. Tuff design på premiumutgåvor kommer således bli allt viktigare.
Min farhåga är dock att de nya svenskspråkiga spelen av lönsamhetsskäl kommer att bli allt färre.
Jag håller inte med om detta, men i första hand eftersom jag tror att spel som ska bära sig ekonomiskt och betala dem som skapar dem kommer bli allt färre. Mycket möjligt kommer det bli något färre kommersiella spel på svenska, speciellt om de bygger på en känd, engelskspråkig IP, men även Fria Ligan har nog en så stor del av sin marknad i Sverige att det kan rättfärdiga en översättning till svenska.
Slutsatsen är alltså att rollspel allt mer suddar ut gränsen mellan skapare och spelare, och att den rådande eventuella guldåldern beror på en kombination av en mängd faktorer som alla gynnar den utvecklingen. AP-poddarna har ju skapat en icke-spelande publik för rollspel. Kanske har jag fel om att de kommer tappa. Då kanske rollspel blir mer som teater, där vi ju ser manusförfattare, regissörer och skådespelare som delar av samma skapande grupp, kontrasterad av publiken, snarare än dagens rollspelsvärld av skapare, spelledare och spelare. I så fall följer rollspel samma bana som en massa andra fenomen som utvecklats från kollaborativ produktion till en uppdelning mellan konsument och producent (t.ex. jordbruk/matproduktion).
Edit: I så fall skulle en kommande nedgång i rollspelande kunna bero på att målet med rollspel blir att få en publik, och när man inte får det så slutar man. Alternativt att potentiella spelare nöjer sig med AP eftersom det är mer praktiskt och lättare att få in i vardagen, men ändå ger det som de annars hade sökt i rollspel.