När började rollspelens pågående guldålder, och när tar den slut?

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,480
Location
Kullavik
Det har länge sagts (konstaterats?) att rollspel är inne i en ny guldålder. Exakt när man beräknar att den började vet jag inte, men skulle säga att den hade sin början någonstans i samband med att Fria Ligan tog över Mutant-licensen och började släppa År Noll-boxarna (2013-2014).

Ett deppigare konstaterande är att alla guldåldrar förr eller senare tar slut. Hur långt har vi kvar på guldåldern? Vad kommer slutet innebära för rollspelshobbyn? Vad kommer vara den utlösande faktorn? Vilka svenska rollspelsförlag kommer att överleva och kommer vi se fler samgåenden? Vilka produktlinjer kommer fortsätta sälja? Kommer rollspel överhuvudtaget fortsätta lanseras på svenska?
 

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
552
Jag tror inte vi kommer se ett lika stort fall efter denna guldåldern. Visst lär det väl komma en nergång så småning om men inte lika kraftig som sist är min gissning.
En bidragande faktor förra gången var att de ställen som sålde rollspel slutade med det pga att det blev lite kontroversiellt. Det lär inte vara ett lika stort problem nu när rollspelsmarknaden använder sig av crowdfundingplattformar och internet är mer utbrett med nätbutiker specialiserade på rollspel (+ brädspel osv). Känns som det är lättare att nå ut med sitt spel idag och vi är inte lika beroende av leksaksbutiker längre.
Har även svårt att se att det skulle kunna uppstå någon moralpanik på samma sätt som hände under förra guldåldern. Hårdrock, hiphop, rollspel osv är inte skrämmande hur länge som helst.
Internet gör även att om vi inte hittar en spelgrupp lokalt kan vi spela med andra över hela värden. Tror att även onlinespelandet har bidragit till att vad jag kunnat se så har vi inte ens märkt någon nedgång nu under pandemin.

Det jag kan se hända är att det satsas mer på engelska än svenska. Kan tänka mig att en del spelbutiker kanske går omkull men då måste nog även närbesläktade bräd och miniatyrspel dippa samtidigt som rollspel. Tror att dessa närbesläktade spel hjälper varandra en hel del då det idag kanske vore svårt att ha en ren rollspelsbutik men med lite magic, ticket to ride och warhammer ihop med rollspelen så går det bättre.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,843
Jag tror att 2014 är en bra spaning på när guldåldern startade, men inte på grund av År Noll utan eftersom WotC släppte 5E då. Hur långt det är kvar på guldåldern är såklart svårt att sia om men med tanke på hur det digitala rollspelandet expanderat nu under pandemin skulle jag i alla fall säga att den håller i sig ett bra tag till. Min farhåga är dock att de nya svenskspråkiga spelen av lönsamhetsskäl kommer att bli allt färre.
 

PhilArt

Patafysike Doktor
Joined
19 Sep 2004
Messages
707
Location
Malmö
Frågan om guldåldern har jag funderat mycket på. Dels så är jag lätt skeptisk till 80-talets status som den förra guldåldern, dels så är den rådande eventuella guldåldern väldigt annorlunda från den påstått förra. Självklart har så väl År noll som 5E en koppligt till den rådande ökningen i intresset för rollspel, därtill säkert Game of Thrones och Stranger Things. Men, jag tror att det som utmärker tiden just nu inte är spelandet utan skapandet av rollspel, och då i första hand alla som skapar rollspel som mer eller mindre hobbyprojekt (trots att produkterna kan va väldigt proffsiga). På många sätt verkar det va motsatsen mot 80-talet där många eventuellt spelade, men få skapade egna spel som lanserades som färdiga, professionella produkter. Teknikutvecklingen är en faktor som inte kan bortses ifrån, dels POD, dels crowdfunding, dels enklare och billigare layoutprogram. Därtill kan läggas en kulturell utveckling inom rollspelsdesign där allt fler hoppar över speltestning, vilket sänker tröskeln för att ge ut ett spel. En ytterligare faktor är att de flesta av oss som är födda typ 1970-1990 är vuxna med lön som kan slänga iväg ett par hundringar på en kul grej, vilket inte riktigt var möjligt på samma sätt när vi var tonåringar, samt att produkterna då var dyrare. Således håller jag med följande:
Jag tror inte vi kommer se ett lika stort fall efter denna guldåldern.
Det stora fallet tror jag kommer ske kring AP-medier. Jag tror publiken antingen kommer fokusera på att spela själva eller så faller AP bara in i massan av content att lyssna på. När AP tappar publik kommer det nog ha viss effekt på hela hobbyn. Inte i första hand på antalet spelare, men på intresset för nya spel (och reklamintäkterna). Därtill kommer det så många spel nu att det kanske kommer en punkt då folk tröttnar på att backa olika KS-kampanjer eller liknande. Dock tror jag att vi kommer se fler spel som kör en gratisversion och sen KS eller annat för en premiumversion. Att sälja pdf:er tror jag kommer bli svårare, eftersom det kommer finnas allt fler bra spel gratis i lagliga kanaler. Tuff design på premiumutgåvor kommer således bli allt viktigare.
Min farhåga är dock att de nya svenskspråkiga spelen av lönsamhetsskäl kommer att bli allt färre.
Jag håller inte med om detta, men i första hand eftersom jag tror att spel som ska bära sig ekonomiskt och betala dem som skapar dem kommer bli allt färre. Mycket möjligt kommer det bli något färre kommersiella spel på svenska, speciellt om de bygger på en känd, engelskspråkig IP, men även Fria Ligan har nog en så stor del av sin marknad i Sverige att det kan rättfärdiga en översättning till svenska.

Slutsatsen är alltså att rollspel allt mer suddar ut gränsen mellan skapare och spelare, och att den rådande eventuella guldåldern beror på en kombination av en mängd faktorer som alla gynnar den utvecklingen. AP-poddarna har ju skapat en icke-spelande publik för rollspel. Kanske har jag fel om att de kommer tappa. Då kanske rollspel blir mer som teater, där vi ju ser manusförfattare, regissörer och skådespelare som delar av samma skapande grupp, kontrasterad av publiken, snarare än dagens rollspelsvärld av skapare, spelledare och spelare. I så fall följer rollspel samma bana som en massa andra fenomen som utvecklats från kollaborativ produktion till en uppdelning mellan konsument och producent (t.ex. jordbruk/matproduktion).

Edit: I så fall skulle en kommande nedgång i rollspelande kunna bero på att målet med rollspel blir att få en publik, och när man inte får det så slutar man. Alternativt att potentiella spelare nöjer sig med AP eftersom det är mer praktiskt och lättare att få in i vardagen, men ändå ger det som de annars hade sökt i rollspel.
 
Last edited:

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,740
Location
Helsingborg
Jag säger 2009-2010. Det är mycket som händer där för alla möjliga olika spelstilar och regelsystem, och många av de trender som existerar idag fick antingen en stor boost eller har sina rötter i de här åren samtidigt som det är sista sucken för world of darkness eran.

2009: Eclipse Phase, Pathfinder, Mutant City Blues (gumshoe)
2010: Smallville (Cortex Plus), Dresden Files (Fate), Lamentations of the Flame Princess (OSR), Apocalypse World (PbtA)
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,672
Den strikt svenska guldålder började med Ligans kickstarter för Ur varselklotet, och pågår ännu. (Sen har alla historiska rörelser sin grund i något som kom före men om jag nu ska sätta ett datum 🙂. Och den är så klart en del av en större trend.)

Hur länge den består? Ur ett internationellt perspektiv verkar tillväxten av hobbyn fortgå, så antagligen ett bra tag till. Spelarna måste börja överge hobbyn i så fall. Jag kan inte riktigt se vilket samhällsfenomen som skulle börja verkar i den riktningen. Någon form av utveckling av virtuella spel kanske? Men säkert kommer det något någon gång. För Sverige räcker det å andra sidan nog med att Ligan tar ett sig an en dyr licens som floppar. Fast då pratar vi om förlagsverksamhet och utgivning av svenska producenter. Jag tror inte det skulle påverka spelandet i Sverige så mycket. Andra skulle stå för den rent svenska produktionen, och dragloket för att locka folk är ändå DnD - inte något svenskt spel.
 

Puckohue

Warrior
Joined
9 Feb 2016
Messages
225
Location
Malmö
En bidragande faktor förra gången var att de ställen som sålde rollspel slutade med det pga att det blev lite kontroversiellt.
Stämmer detta verkligen? Finns det uttalanden från någon av de större kedjorna i slutledet (som säljer rollspel idag) som sagt att de tagit bort rollspel pga de varit kontroversiella? Jag tycker det låter konstigt, jämför till exempel med datorspel. Finns det mer än anekdotiska belägg?
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,843
Jag håller inte med om detta, men i första hand eftersom jag tror att spel som ska bära sig ekonomiskt och betala dem som skapar dem kommer bli allt färre.
Redan idag är det väl ytterst få som kan leva på sitt spelskapande. Samtidigt ger allt fler mindre svenska spelskapare ut sina spel enbart på engelska. Jag tänker till exempel på Suldokar's Wake, The Troubleshooters och Death in Space. Min gissning är att det handlar om lönsamhet på nivån att det ska bli en peng över även om det inte blir en lön att leva på, samt såklart om möjligheten att sprida sitt spel till en internationell publik.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,843
Stämmer detta verkligen? Finns det uttalanden från någon av de större kedjorna i slutledet (som säljer rollspel idag) som sagt att de tagit bort rollspel pga de varit kontroversiella? Jag tycker det låter konstigt, jämför till exempel med datorspel. Finns det mer än anekdotiska belägg?
Jag vill minnas att Fredrik Malmberg pratat om hur leksaksbutikerna, som var den huvudsakliga kanalen ut till kunderna, stoppade all försäljning av Äventyrsspels produkter. Eventuellt kom det fram i den där SVT-dokumentären.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,672
Jag vill minnas att Fredrik Malmberg pratat om hur leksaksbutikerna, som var den huvudsakliga kanalen ut till kunderna, stoppade all försäljning av Äventyrsspels produkter. Eventuellt kom det fram i den där SVT-dokumentären.
Jo, det är väl allmänt känt och något som många själva upplevde. Sen vill jag minnas att det sagts att Kult blev en bekväm förevändning för att plocka bort något som ändå inte sålde. Kan det ha varit i boken om Äventyrsspel?
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,540
Jag tror att det är Mutant År Noll som är starten för den nya svenska rollspelsvågen. Även om Ligan hade lite andra spel innan är det först med det som de slog igenom på bred front. Så 2014 känns som en bra start för en ny guldålder ur ett svenskt perspektiv.

Internationellt tror jag inte det spelar någon större roll. Rollspel är mer populärt nu än någonsin säger min magkänsla, men jag var inte med vare sig på sjuttio- eller åttiotalen. Min misstanke är dock att internet har gjort rollspelarna mycket mer internationella nu, och att det gör att man når ut till många, många fler än tidigare. Engelskakunskaperna är också mycket bättre nu än när morsan var unga på sjuttiotalet.

Jag tror inte det nödvändigtvis gör att alla vill spela engelska spel dock. Men det gör att alla kan ta del av rollspel passivt på ett sätt som inte gick förr. När jag började leka med rollspel fanns det ett fåtal forum, och lite tidningar att prenumerera på. Men det var allt. Nu finns det poddar, youtube-kanaler, bloggar och tusen saker till, förutom de gamla vanliga forumen och tidningarna då förstås. Jag hade aldrig trott att rollspel skulle kunna vara en passiv underhållning på det sätt det blivit för många idag. Men det är bra. Jag tror inget har lockat in folk så mycket i hobbyn som trenden att titta/lyssna på andra som spelar rollspel.

Frågan är alltså om man bör sätta Sveriges guldåldersstart till 2014, och den internationella dito till när CR slog igenom? De är ändå den största referenspunkten i sammanhanget.

Men sen när det tar slut... Det tror jag inte det kommer göra. Men det kommer att bli en sak bland många, precis som @PhilArt säger ovan. Vi pratar sällan om en guldålder för svenska datorspel, trots att det är en sådan just nu och den har pågått ett tag. För datorspel är bara en sak bland andra underhållningsformer. Även om Ligan skulle satsa stort på 91:an - the RPG och floppa hårt, tror jag att både de och rollspelen inte försvinner för det. De har buffertar i förtroende för att ta en sån smäll. Jag är rätt säker på att de har bufferten för ekonomin också. Och även om de skulle drabbas av en kollektiv femtioårskris och satsa på att bli en joddlingskör istället kommer det rusa fram andra och ta deras plats. De dominerar visserligen den svenska utgivningen, men den lilla scenen är mycket mer livskraftig nu än på Ä-spels tid. Så jag har inget annat än hopp om framtiden.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,949
Location
Uppsala
Märkligt att det går rätt bra i sync med att folk födda på 70- eller 80-talet blev äldre och kanske byggde familj ("rollspelsdöden"), och sen hade mer fritid och disponibel inkomst (ny guldålder!). Nästan som att det är samma personer som spelar rollspel nu som förr, och som köper på sig böcker för att fylla hyllorna med. :)

(Inte hela sanningen givetvis, men till synes väldigt väldigt sant för WRNU.)
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,540
Märkligt att det går rätt bra i sync med att folk födda på 70- eller 80-talet blev äldre och kanske byggde familj ("rollspelsdöden"), och sen hade mer fritid och disponibel inkomst (ny guldålder!). Nästan som att det är samma personer som spelar rollspel nu som förr, och som köper på sig böcker för att fylla hyllorna med. :)

(Inte hela sanningen givetvis, men till synes väldigt väldigt sant för WRNU.)
I någon mån har du rätt. Men samtidigt inte - jag vet många som hoppat på rollspelståget pga. just AP och Critical Role. Än har jag inte hittat någon som börjat från scratch pga. svenska AP, men två har jag i min krets som börjat igen för första gången på femton-tjugo år pga. just svenska AP-poddar.

Men det de internationella grejerna gör är att de lockar in helt nya människor i spelvärlden. Nytt folk som utan kontakter köper på sig några DnD-böcker och försöker dra ihop en grupp. Det är rätt balltufft.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,949
Location
Uppsala
Men det de internationella grejerna gör är att de lockar in helt nya människor i spelvärlden. Nytt folk som utan kontakter köper på sig några DnD-böcker och försöker dra ihop en grupp. Det är rätt balltufft.
Medhåll! Men i mina kretsar har det här varit 100% D&D 5E. Rutinerade rollspelare ägnar sig mest åt att berätta för dem varför de borde valt ett annat spel. ;)
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,843
Än har jag inte hittat någon som börjat från scratch pga. svenska AP...
Jag har en kollega i 30-årsåldern som upptäckte rollspel genom AP och sedan började spela med sina syskon.
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,171
Jag tror att den svenska guldåldern till stor del bottnar i nostalgi och redan etablerade sammanhang. Fria Ligan, som jag betraktar som guldålderns motor, har, i Sverige, främst slagit med titlar som bygger på 80-talets Mutant och Drakar och Demoner (och Chock?). Ur varselklotet (som jag varken läst eller spelat) är väl ett undantag här, men även om det inte har en föregångare har det en nostalgisk ådra i att det (väl?) utspelar sig under 80-90-talen och tajmades med Stranger Things.

Om vi nu ska sia om ett slut på guldåldern, kan det vara när de redan etablerade sammanhang som är intressanta tar slut. I Sverige har vi (väl?) snart slut på gamla rollspel att göra nyversioner av och frågan är om vi lyckas behålla samma intresse när utgivningen avtar, eller får upp ögonen för helt nya sammanhang.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,672
Märkligt att det går rätt bra i sync med att folk födda på 70- eller 80-talet blev äldre och kanske byggde familj ("rollspelsdöden"), och sen hade mer fritid och disponibel inkomst (ny guldålder!). Nästan som att det är samma personer som spelar rollspel nu som förr, och som köper på sig böcker för att fylla hyllorna med. :)

(Inte hela sanningen givetvis, men till synes väldigt väldigt sant för WRNU.)
Men det de internationella grejerna gör är att de lockar in helt nya människor i spelvärlden. Nytt folk som utan kontakter köper på sig några DnD-böcker och försöker dra ihop en grupp. Det är rätt balltufft
Vad @Khan sa. Vi (70/80-talister) är onekligen en viktig grupp (inte minst för produktionen är mitt intryck) men vi börjar snabbt bli en mindre del av utövarna. Idag är det vanligt med 20-något folk som aldrig spelat förr som söker grupper. Oftast för DnD då. Det vore konstigt om de inte också står för en betydande del av inköpen.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,672
Jag tror att den svenska guldåldern till stor del bottnar i nostalgi och redan etablerade sammanhang. Fria Ligan, som jag betraktar som guldålderns motor, har, i Sverige, främst slagit med titlar som bygger på 80-talets Mutant och Drakar och Demoner (och Chock?). Ur varselklotet (som jag varken läst eller spelat) är väl ett undantag här, men även om det inte har en föregångare har det en nostalgisk ådra i att det (väl?) utspelar sig under 80-90-talen och tajmades med Stranger Things.

Om vi nu ska sia om ett slut på guldåldern, kan det vara när de redan etablerade sammanhang som är intressanta tar slut. I Sverige har vi (väl?) snart slut på gamla rollspel att göra nyversioner av och frågan är om vi lyckas behålla samma intresse när utgivningen avtar, eller får upp ögonen för helt nya sammanhang.
Personligen ser jag inte inte de spelen som nostalgidrivna på det viset. Det kunde kanske framstå som så för en 5 år sedan men den allmänna uppgången för hobbyn motsäger det. De bygger på det gamla ja, men tillför också mycket nytt. Därtill har flera nya svenska titlar slagit stort och skulle kanske kunna sägas gå bättre än de tidigare kända märkena.
 
Top