Fast grejen är ju den att det helt enkelt behövs olika typer av stöd för olika typer av spelande. När det gäller strid behövs ett bra stridssystem och kanske något sätt att balansera motståndet om man gillar det. Kanske lite SL-tips om hur man skapar intressanta stridsskådeplatser, men i strid landar mycket i att just regelmekaniken är bra.Så där du säger Saknar stöd så säger jag nog i vissa fall Ligger inte i vägen.
För att stödja CSI-mysterielösande, som ju (i mina ögon) gör sig bäst utan speciellt mycket tärningsslag – ett regelsystem som håller sig ur vägen alltså, så krävs något annat – och det är här spelledarteknikerna kommer in. Det här här det blir viktigt att ha tekniker för hur man strukturerar upp äventyret, placerar ut ledtrådar och så vidare. Om spelet inte har några SL-tekniker alls för hur man strukturerar ett mysterium så hävdar nog jag att spelet helt enkelt inte är tänkt att användas för den sortens spelande. Man ger inga verktyg för det, inga indikationer överhuvudtaget. Visst kan man spela sådana äventyr om man redan vet hur man gör, men det har ju exakt ingenting med DoD som spel att göra.
Jag tycker inte man kan ge creds till ett spel för att man tekniskt sett kan göra saker med spelet, bara för att det inte explicit hindrar en.