Dr_Dängrot
Myrmidon
- Joined
- 1 Mar 2017
- Messages
- 4,326
Jag har tatt på mig att spelleda svärdets sång och en fråga som dök upp är hur göra kring de olika folkslagen och deras kännedom om varandra?
Hur stor insikt har de olika folkslagen om varandra , om dom olika folkslagen funnits där i några generationer så borde dom ju interageratt med varandra och idkat byteshandel och öppnat handelsleder osv och sålunda känna till varandras bosättningar och i viss mån kulturer är man tex i kumelklint så existerar det ju både människor och dvärgar där men samtidigt får jag känslan av att ravland skall vara en uråldrig vild och outforskad plats .
Med andra ord skall dom olika folkens bosättningar vara allmän kännedom och etablerade och utmärkta ifrån start på kartan tex here be dwarfs and here be wolfkin and here be Elfs and orcs osv osv ?
Nästa sak är en regelmekanik som skaver som en böld i arschlet och det är viljepoäng (willpower points)
Karaktärernas specialförmågor samt magikers magier använder willpower points och man startar spelet med noll av dessa och man samlar på sig dessa genom att pusha slag och räkna dödskallar varje dödskalle efter pushat slag ger en willpower point man tar även skada till attributet man använt för slaget.
Vad jag inte gillar med detta är att jag kan se hur det kommer att pushas i tid och otid för att få dessa willpower points speciellt av gruppens magiker .
Typ gruppen är ute i skogen och magiker Mats spelare slår för att klättra upp i ett träd helt orelevant till situationen och magiker Mats väljer att pusha bara för att få willpower points . Det jag ser framför mig är hur magikern klättrar upp i träd och hoppar över bäckar och simmar i älvar och försöker övertala värdshusvärden om gratis öl och allt hen kan komma på för att få pusha ett slag för att få dessa eftertraktade Willpower points.
Finns det nått bättre sätt att hantera willpower points ?
Hur stor insikt har de olika folkslagen om varandra , om dom olika folkslagen funnits där i några generationer så borde dom ju interageratt med varandra och idkat byteshandel och öppnat handelsleder osv och sålunda känna till varandras bosättningar och i viss mån kulturer är man tex i kumelklint så existerar det ju både människor och dvärgar där men samtidigt får jag känslan av att ravland skall vara en uråldrig vild och outforskad plats .
Med andra ord skall dom olika folkens bosättningar vara allmän kännedom och etablerade och utmärkta ifrån start på kartan tex here be dwarfs and here be wolfkin and here be Elfs and orcs osv osv ?
Nästa sak är en regelmekanik som skaver som en böld i arschlet och det är viljepoäng (willpower points)
Karaktärernas specialförmågor samt magikers magier använder willpower points och man startar spelet med noll av dessa och man samlar på sig dessa genom att pusha slag och räkna dödskallar varje dödskalle efter pushat slag ger en willpower point man tar även skada till attributet man använt för slaget.
Vad jag inte gillar med detta är att jag kan se hur det kommer att pushas i tid och otid för att få dessa willpower points speciellt av gruppens magiker .
Typ gruppen är ute i skogen och magiker Mats spelare slår för att klättra upp i ett träd helt orelevant till situationen och magiker Mats väljer att pusha bara för att få willpower points . Det jag ser framför mig är hur magikern klättrar upp i träd och hoppar över bäckar och simmar i älvar och försöker övertala värdshusvärden om gratis öl och allt hen kan komma på för att få pusha ett slag för att få dessa eftertraktade Willpower points.
Finns det nått bättre sätt att hantera willpower points ?