Något jag funderar på är hur viktig layouten är för olika spelare. Här på forumet har vi ju mycket folk som är utbildade eller entusiaster inom typografi och layout, och min bild är att ett pris man får betala för den sortens kunskap är att en massa text som för vanligt folk är helt oproblematisk efter en gedigen utbildning blir oläslig. Jag ser, i den här tråden, men också på forumet i allmänhet, hur folk skrivet att en text är "oläslig", att den "ger mig huvudvärk" eller "tar fem gånger så lång tid att läsa". Jag har aldrig läst en text och reagerat på läsbarheten eller haft svårt att ta mig igenom den. Det enda jag kommer på är With Great Power … (första utgåvan), som hade en väldigt rörig känsla. Det var noll problem att läsa den, men jag tyckte att det var ganska fult. Men för mig som inte är så bevandrad i grafisk layout så har jag helt enkelt aldrig upplevt en text som mer eller mindre jobbig att läsa. Jag gissar att det finns där, omedvetet, och att en dåligt upplagd text tar mig några procent mer tid att ta mig igenom, och att jag hoppar till fel rad någon gång extra, men det är inte på nivån att jag märker det eller störs av det. Så jag undrar hur det är för folk rent generellt. Jag upplever att många som tycker att texter är jobbiga att läsa och ger dem huvudvärk och så vidare är folk som är intresserade av layout och typografi. Och det är kanske helt enkelt inte de flesta som läser amerikanska spel, och därför är det inget som de märker eller störs av.
Sedan konsumerar jag ju rollspel på ett annat sätt än de flesta rollspelare. För mig är ett rollspel en text som ska läsas igenom en gång, på ett par timmar, och sedan behöver jag inte öppna boken igen, om det inte är så att det gått ett par år sedan jag spelade det senast och jag har glömt en del regler. Många spenderar nog betydligt mer tid med att läsa i boken, och då kan ju dessa skillnader kanske bli tydligare.