ceruleanfive
Bläckfisk
Men vad säger ni om "semantisk typografi"? Det verkar vara ganska vanligt och det är en fälla som jag själv lätt går i. Det jag menar med det är när alla regeltermer är i fetstil, egennamn på det lokala språket är kursiv stil, begrepp i världen är grön text på lila bakgrund osv. Jag skall med andra ord ifrån formgivningen på ordet se vad det är för typ av ord. Jag gillar personligen konceptet men det har en tendens till att bli överlastat. En del spel verkar köra tungt på detta, andra inte alls lika mycket. Jag har svårt att säga om det är en trend eller ej, men vad tycker ni om det?
Lagom är bäst. Regeltermer som man kan blanda ihop med “vanliga” ord kan gärna få ha någon form av typografisk markering – helst äkta kapitäler, så att det inte drar så mycket uppmärksamhet. Inledande versal på regeltermer ogillar jag skarpt, eftersom det blir svårläst. Nyckelord, låneord och skumma spelvärldsord kan kursiveras. Fetstil reserverar jag helst för extra viktig information. Avvikande färg är jag lite skeptisk till – det tar ju väldigt mycket uppmärksamhet.