Man Mountainman
Storsvagåret
Mina upplevelser har helt klart förbättrats av den enda rollspelsteoretiska insikten värd namnet, nämligen att system inte mattrar.
Det bästa sättet mänskligheten har kommit på för att vinna internetdiskussioner är att definiera om begreppen så att man själv inte kan ha fel!Ja, jag har bokstavligen ägnat år att försöka förklara begrepp, som har en tydlig definition men där belackare hellre använt en egen definition, utan stöd i annat än att de just hittat på den själva
Jag känner igen det här. Själv har jag gjort slut med gruppen jag spelade med mellan 1994 och 2012. "Det är inte ni, det är jag ...", typ.Jag ett tag funderat på att starta en annan tråd i forumet om hur lätt det är att falla tillbaka till att spela som man gjorde 1984 trots alla goda föresatser och teoretiska kunskaper man har. Jag har idag väldigt svårt att spela med personer jag spelade med på 80-talet, för det gör det ännu lättare att falla tillbaka i gamla hjulspår.
Och dessa saker är?Men vi vet vissa saker och de grejerna är bra att veta.
System mattrar! ... och rälsning suger?Och dessa saker är?
Jo, och det är väl "nackdelen" med en plattform som wrnu, att det, trots att det handlar om "vanligt jävfla rollspel", rymmer en del under paraplybegreppet rollspel. Kommer någon in på wrnu och frågar:Det intressanta för mig är att de spel jag läst som inspirerades av konversationen ofta är riktigt bra. Resonemangen också. Men på platser som wrnu tycker jag sällan det blir konstruktivt när teoribyggena kommer in i konversationen.
Det är ju Eon!Jo, och det är väl "nackdelen" med en plattform som wrnu, att det, trots att det handlar om "vanligt jävfla rollspel", rymmer en del under paraplybegreppet rollspel. Kommer någon in på wrnu och frågar:
"Ge mig ert bästa samurajspel!"
Så kommer svaren variera mellan:
Och alla kommer ha rätt bra underlag för just sitt förslag, men de flesta kommer ha helt fel, för frågeställaren har inte riktigt förklarat vad hen vill åt, eller så missförstår alla för vår terminologi är bristfällig.
- DoD Samuraj
- The Mountain Witch
- Legend of the Five Rings
- Blossoms are Falling
- Sengoku
- Mörk Borg
- Apocalypse World
- Etc
I inga fall tycker jag det är frågeställarens fel. Men det finns ett drag av gatekeeping i det. Tror dock det är närmast helt ofrånkomligt i ett community med så lång livstid.[D]e flesta kommer ha helt fel, för frågeställaren har inte riktigt förklarat vad hen vill åt
Jag tänker att även frågeställaren har ett ansvar att förtydliga sin fråga när hen ser att förslagen inte matchar det som frågeställaren söker. Kommunikation bygger på att alla parter är villiga att vara lyhörda, gå tillbaka och korrigera för att komma så nära en gemensam bild som möjligt. Det handlar inte om rätt och fel, det handlar om en vilja att mötas upp och förstå varandra. Utan den viljan faller all kommunikation och det är där jag ibland upplever att diskussioner om rollspelsteori faller, när deltagarna inte vill ta ett gemensamt ansvar för kommunikationen. Rätt och fel är föga givande, jag diskuterar inte för att hitta rätt och fel, jag diskuterar för att förstå. Vill jag ha rätt eller fel kan jag gå till ett debattforum istället.I inga fall tycker jag det är frågeställarens fel. Men det finns ett drag av gatekeeping i det. Tror dock det är närmast helt ofrånkomligt i ett community med så lång livstid.
Ett visst mått av instegströskel är, skulle jag säga, inte bara oundvikligt, utan ibland till och med positiv i ett community. Det är ju ett tecken på att vissa diskussioner har hafts så pass många gånger, att vissa slutsatser har nåtts, så att man inte behöver börja varje diskussion från början. Visst, när man kommer in som ny så kan det kännas som en rejäl vägg när någon säger "vi har diskuterat det här i femton år, det här är vad vi har sagt". Men det är också ett bra sätt att slippa ha samma diskussioner i femton år till.I inga fall tycker jag det är frågeställarens fel. Men det finns ett drag av gatekeeping i det. Tror dock det är närmast helt ofrånkomligt i ett community med så lång livstid.
Definitivt! Mitt personliga problem med teoretiserandet kring rollspel handlar oftast om att jag tycker det derailar samtalet. Om ett ämne tas upp (och rena speltipsfrågor räknas inte hit riktigt), och första svaret är typ “jaha, precis som Strompf von Flädersaft skriver i sin obskyra blog menar du, guldfiskscancerprincipen!” - då blir det närmast omöjligt för den som inte är inläst på jargongen att hänga med.Det handlar inte om rätt och fel, det handlar om en vilja att mötas upp och förstå varandra.
Just det här med "lyhörda" är viktigt.Kommunikation bygger på att alla parter är villiga att vara lyhörda, gå tillbaka och korrigera för att komma så nära en gemensam bild som möjligt. Det handlar inte om rätt och fel, det handlar om en vilja att mötas upp och förstå varandra.
"Hej! Ge mig ett tips på ett bra vin. Gärna rött"I inga fall tycker jag det är frågeställarens fel. Men det finns ett drag av gatekeeping i det. Tror dock det är närmast helt ofrånkomligt i ett community med så lång livstid.