Man Mountainman
Storsvagåret
Det här ser ut som ett argument för att vi inte ska ha teorier överhuvudtaget, inte ett argument för att teorier inte behöver vara allmängiltiga.I och med att rollspel är ett såpass diversifierat medium så tror jag vi gör livet för svårt för oss själva om vi eftersträvar allmängiltighet. Återigen, se på GNS som ett exempel. Det försökte blanda ”Vi spelar en story och inget får ligga i vägen för att vi utforskar den” med ”man vill vinna” och ”man kan minimaxa”. Det beskriver motsatsen mellan Story now och andra aspekter genom att jämföra äpplen med Ohms lag.
Det stora problemet vi har är snarare att vi försöker hitta allmängiltiga teorier. Indierörelsen har hittat en annan metod som jag gillar mer; Vi löser ett problem i taget. I det här spelet spelar vi så här.
Det jag vänder mig emot är försöket att "försvara" sin egen föredragna teori genom att säga, "om den inte funkar för dig, välj en annan teori". Jag är givetvis fine med "om en spelstil inte funkar för dig, välj en annan spelstil" eller "om en lösning på ett problem inte funkar för dig, välj en annan lösning". Men om det ska vara någon vits med att försöka formulera teorier till skillnad från designlösningar eller regelsystem så borde de göra anspråk på att beskriva allmänna samband, beskrivningar som inte "funkar" eller "inte funkar" för någon given spelare utan som helt enkelt är sanna eller falska, kompletta eller inkompletta, osv.