Nu har the Big Model dykt upp en massa gånger i andra diskussioner och det är ju ett tag sedan vi pratade om det här trevliga ämnet på forumet så jag startar en tråd!
Vad är the Big Model?
Här finns den! Det kommer nog att förklaras mer och bättre än jag kan i diskussionen, men vill en gå till källan är det här:
...och här är Ron Edwards texter som väl är tänkta att rama in helheten något:
GNS and Other Matters of Role-playing Theory
Simulationism: The Right to Dream
Gamism: Step On Up
Narrativism: Story Now
Jag tycker att det här har gett mig mycket glädje och nytta i att förstå vad som händer runt spelbordet, och att det kan hända väldigt olika saker runt ett rollspelsbord beroende på spelarnas önskan, inställning, vana, etc. Det krävdes dock en face-to-face för mig med Ron Edwards för att jag riktigt skulle hajja grejen, han är bättre i tal än i skrift tycker jag, eller kanske bättre i diskussion än i uppsatsform Jag gillar att läsa gamla Forge-trådar och blir glad och inspirerad av det fokuset på "kan du beskriva ett spelmöte där du upplevde det här?"-stilen för att koka ner till det modellen handlar om, hur en spelar, kan spela och vill spela rollspel. Jag tycker nog fortfarande att det är lite svårt att fatta The right to dream, eller i alla fall att förklara den men jag vet ju att jag gör den grejen ofta och gärna, oftast i samberättarform när vi klurar och utforskar hur olika saker i vår fantasivärld hänger samman, varför de hänger samman, hur det blev och blir så, etc.
Vad har ni för erfarenheter, positiva tillrop, invändningar eller frågetecken? Jag vet ju att det är ett helt gäng som var där när det begav sig, vad vill ni att vi zoomers ska ta med oss från det här jätteprojektet?
Vad är the Big Model?
Här finns den! Det kommer nog att förklaras mer och bättre än jag kan i diskussionen, men vill en gå till källan är det här:
Big Model Wiki
big-model.info
...och här är Ron Edwards texter som väl är tänkta att rama in helheten något:
GNS and Other Matters of Role-playing Theory
The Forge :: GNS and Other Matters of Role-playing Theory
www.indie-rpgs.com
Simulationism: The Right to Dream
The Forge :: Simulationism: The Right to Dream
www.indie-rpgs.com
Gamism: Step On Up
The Forge :: Gamism: Step On Up
www.indie-rpgs.com
Narrativism: Story Now
Jag tycker att det här har gett mig mycket glädje och nytta i att förstå vad som händer runt spelbordet, och att det kan hända väldigt olika saker runt ett rollspelsbord beroende på spelarnas önskan, inställning, vana, etc. Det krävdes dock en face-to-face för mig med Ron Edwards för att jag riktigt skulle hajja grejen, han är bättre i tal än i skrift tycker jag, eller kanske bättre i diskussion än i uppsatsform Jag gillar att läsa gamla Forge-trådar och blir glad och inspirerad av det fokuset på "kan du beskriva ett spelmöte där du upplevde det här?"-stilen för att koka ner till det modellen handlar om, hur en spelar, kan spela och vill spela rollspel. Jag tycker nog fortfarande att det är lite svårt att fatta The right to dream, eller i alla fall att förklara den men jag vet ju att jag gör den grejen ofta och gärna, oftast i samberättarform när vi klurar och utforskar hur olika saker i vår fantasivärld hänger samman, varför de hänger samman, hur det blev och blir så, etc.
Vad har ni för erfarenheter, positiva tillrop, invändningar eller frågetecken? Jag vet ju att det är ett helt gäng som var där när det begav sig, vad vill ni att vi zoomers ska ta med oss från det här jätteprojektet?
Last edited: