De kreativa agendorna antas vara 1) uttömmande och 2) ömsesidigt uteslutande (i bemärkelsen att om spelets deltagare har olika kreativa agendor så kommer spelet bli "inkoherent")
Frågor detta väcker hos mig:
1. Det finns en massa olika sätt man skulle kunna beskriva vad människor vill ha i spel eller hur deras "decisions and goals during play" artar sig. Varför är denna tripartita uppdelning särskilt träffande?
2. Det är uppenbart att om spelare har oförenliga förväntningar eller mål med spelet så kommer det att bli lidande. Men vad har vi för skäl att tro att just de mål som beskrivs under G, N och S är oförenliga på detta sätt?
På fråga 1 svarar Edwards "What, you think there's more? There may well be. Long and brutal discussions at the Forge typically landed us back at these three, though" (
källa). Vilket inte är särskilt hjälpsamt.
Här får vi lära oss att "creative agenda" är en fråga om prioriteringar: vilka av de tre målen ska prioriteras (man får anta: i händelse av konflikt mellan dem).
Återigen: en massa olika saker kan komma i konflikt med varandra. Jag vill att partyt ska gå ned till hamnen och snacka med sjöbussarna; du vill att vi ska gå upp till trollkarlstornet och snacka med magikern.
3. Varför är inte detta en konflikt mellan kreativa agendor? Svaret kan inte vara: "för att det är specifikt, och kreativa agendor beskriver bara den mest generella nivån av prioriteringar" – nämnda konflikt skär tvärsöver GNS-klassifikationerna.
4. I detta fall kommer vår målkonflikt antingen att lösas genom något slags socialt framförhandlad kompromiss i stunden. Varför kan inte konflikter mellan GNS-agendor på samma sätt lösas i stunden?
Svaret på 4 är antagligen: "det kan de, men då blir spelet inkoherent". Det blir det kanske. Varför är det dåligt? Wikin var inte så upplysande på den punkten.
Givet att kreativa agendor kan skifta från ögonblick till ögonblick under spelmötet (som påpekats tidigare i tråden) så är det också svårt att se varför spelare med olika kreativa agendor inte skulle kunna ge efter för varandra från ögonblick till ögonblick.
Ja, det här är några av de frågor som GNS väcker hos mig.