Så, att vi pratar Big model och GNS igen gjorde att jag började tänka på hur jag spelar Narrativt. Som jag ser det så har vi även när vi spelar trad ganska högt fokus på mänskliga problem, men även med det så beter det sig radikalt annorlunda gentemot när vi samberättar eller spelar "story pulpigt". I de senare så bryr vi oss så att säga inte om karaktärer, världen (gör vi sällan i trad heller undantaget våra egna relationer) och liknande utan låter bara saker ske. Vi öppnar ett sår och petar i det tills det känns bra typ. Nu finns det massor av andra sätt att göra det på såklart, men vi hamnar ofta där.
Men då tar ett scenario typ 2-3 timmar och efter vi är klara är det sällan det finns något kvar att leka med så att säga.
Hur gör man för att spela längre spel med Story now-fokus? Vi har gjort en hel del grejor. Solar system är det bästa jag sett i detta område med ganska bred marginal, men även där så tycker jag att känslan är annorlunda än i våra korta spel. Vi har testat generationsspel i samma värld och det har funkat helt okej. Men vilka spel eller lösningar gör detta bra?
Men då tar ett scenario typ 2-3 timmar och efter vi är klara är det sällan det finns något kvar att leka med så att säga.
Hur gör man för att spela längre spel med Story now-fokus? Vi har gjort en hel del grejor. Solar system är det bästa jag sett i detta område med ganska bred marginal, men även där så tycker jag att känslan är annorlunda än i våra korta spel. Vi har testat generationsspel i samma värld och det har funkat helt okej. Men vilka spel eller lösningar gör detta bra?