Kör bara kör. (Och pinga mig i inlägget så jag inte missar det!)Jag klurat på en modell och hade bla just det här i åtanke. Kanske postar något under Järn. Med @Dilandau s ok för det bygger på hans magiide.
Kör bara kör. (Och pinga mig i inlägget så jag inte missar det!)Jag klurat på en modell och hade bla just det här i åtanke. Kanske postar något under Järn. Med @Dilandau s ok för det bygger på hans magiide.
Typisk smart grej att säga på internet innan man roffar åt sig rättigheterna för en spottstyver och lanserar en vanvettigt framgångsrik Kickstarter!Som konstaterats så har inte K någon direkt USP i grunden. Och jag är tveksam till dess kommersiella nostalgiglans.
Ja, jag säger inte att det inte funkar. Jag säger att det knappast är genialt att använda rådande marknadsföringsknep. Tvärtom är det ju snarast förväntat. Och Rosenius vill ju hävda att det mest råkade bli så. Dock inte övertygad...För svenska rollspel var K först ut svjv. Och generellt har det funnits rätt få svenska rollspelsomslag med SGmT?
Ja. Värt en egen tråd. PleaseOch ska vi gräva ned oss i varför Lancelot hade problem med sina spel så är det en helt egen tråd, med intriger och drama värdigt en såpa. Coke vs. Pepsi fast där Pepsi dog.
Medhåll. Men det beror ju på vad licensen kostar. Annars ses ju 300 sålda spel som en hyfsad framgång numera.Jag tror att K skulle ha det svårt i dagens enorma utbudsöverskott på rollspel i allmänhet och fantasyrollspel i synnerhet, med flertalet svenska spel tillgängliga, och än många fler utländska, med D&D tronande på toppen. Som konstaterats så har inte K någon direkt USP i grunden. Och jag är tveksam till dess kommersiella nostalgiglans.
Done http://www.rollspel.nu/threads/järnets-förbannelse.77649/Kör bara kör. (Och pinga mig i inlägget så jag inte missar det!)
snabbare än vad? Jo, men en av orsakerna till att det inte trycktes upp fler ex torde ju vara för att Lancelot konkade inom loppet av två år...?
Suck. Jag får känslan av att prata med en vägg - vilka argument jag än lägger fram tolkar du på mest optimistiskt möjliga vis. Nu kanske jag feltolkar dig men du verkar tycka alla rollspel, oavsett vad, förtjänar ett nytryck, och dessutom har en chans att slå på marknaden.Det beror väl på om det görs bra.
Jag tror att K skulle ha det svårt i dagens enorma utbudsöverskott på rollspel i allmänhet och fantasyrollspel i synnerhet, med flertalet svenska spel tillgängliga, och än många fler utländska, med D&D tronande på toppen. Som konstaterats så har inte K någon direkt USP i grunden. Och jag är tveksam till dess kommersiella nostalgiglans.
problemet för mig är att jag tycker att du knappt har några argument. Jag har liksom svårt att över huvud taget förstå ditt case? Du tycker att spelet inte är så känt nu för att det var dåligt, du gillar inte grisodling och du menar att ett spel av den typen vi pratar om skulle sälja sämre/vara sämre om det hette Khelataar? Förstår jag dig rätt då? Jag håller ju inte med om dessa saker och det måste jag väl få uttrycka och förklara varför? Förstår inte vad som är så triggande med det.Suck. Jag får känslan av att prata med en vägg - vilka argument jag än lägger fram tolkar du på mest optimistiskt möjliga vis.
Vart har jag sagt, eller ens antytt något sånt?Nu kanske jag feltolkar dig men du verkar tycka alla rollspel, oavsett vad, förtjänar ett nytryck, och dessutom har en chans att slå på marknaden.
Ja, alltså det beror väl på idén. Handlar spelet om säg intergalaktiska bankrån då finns det kanske ingen jättestor vits att kalla spelet för Khelataar. Om det är en idé som skulle kunna göras bra/rolig/intressant inom Khelataars värld så tycker jag att det kan finnas fördelar med det. Som @Måns sa tidigare, även ett svagt varumärke är starkare än inget.Om du Franz har en skitbra idé på hur ett rollspel kan skilja sig från mängden, varför slösa den idén på ny-Khelataar?
Tack! Och ingen fara med neggigheten, jag var nog ingen glädjespridare i mitt svar heller. Ber om ursäkt för det! Allt gottHördu Franz, jag märker jag framstår som en neggig person så jag väljer att helt enkelt önska dig lycka till!
Känns som ursprungs iden var den popkulturella iden om hur druiderna fugerade.* Skala ner Vishetens sällskap. Som skriven är den en formell organisation av vetenskapsmän och magiker som existerar utanför, eller vid sidan av, systemet med klaner. Jag skulle göra den till en näst intill icke-existerande sammanslutning av lärda, som vanligen lever med sina klaner och pular med sitt. Ett gäng som brevväxlar med varandra, typ, och kanske träffas nån gång om året i olika konstellationer när de besöker samma ting. Mer ”League of the scroll” i Tad Williams ”Osten Ard”-böcker än Aes Sedai i ”The wheel of time”.
Det beror nog på klan o liknande vad som gör att du har rösträtt i de här frågorna.Då blir frågan genast vilka som räknas till "folket". För att fortsätta RuneQuest, så är "folket" som har rösträtt där fria jordägare med tillräcklig vapenuppsättning för att kunna delta i ett vapentag. Det känns inte trovärdigt att det skulle vara en fullödig demokrati (till skillnad från t.ex. en atensk eller germansk demokrati) - sådant finns bara inte historiskt.Woren (kungen) väljs av folket. Kandidaterna nomineras av klanhövdingarna (inte av ättehövdingarna). Om även andra positioner röstas fram är oklart.
Problemet där blir väll att något sådant blir lite komplicerat att rättfärdiga om man behåller samma brädgrader som originalet, eller har några väldigt snabba o stora folkförflyttningar i närtid. Man skulle ju förstås kunna göra att man använder sig av folk från samma brädgrader i Asien eller Nordamerika för utseende designen gällande standardbefolkningen (tänkte då inte att man skulle ändra på kläderna, byggnader eller liknande, bara människorna) istället för européer. O/e ha handelsmän från fjärran länder (ur Khelataarernas perspektiv) som har etablerat små handelskolonier i kuststäderna o liknande, så har man en noterbar minoritet av annan hudfärg/kultur (som spelarna kan skapa en karaktär från) men då behöver man ju etablera vad det är som Khelataar har som är värt nog för dem att åka hela den vägen o skapa en permanent närvor för - fina/exotiska pälsar e klassiskt (men om de kommer från sydligare brädgrader - vilket de nu inte behöver, det kan finnas fjärran länder på liknande brädgrader - så kanske är inte pälsar det mest efterfrågade) - fast det kan ju vara så att handelskolonierna de har på Khelataar bara är mellanlandnings platser på deras handelsskepps resa till deras egentliga mål.Apropå det undrar jag om man i dagens samhällsklimat inte måste göra det mindre vitt också...
Baserat på vad jag kan om historiska kulturer så är det en central del av värden, fult möjligt något som borde bakas in i den allmänna samhällsbeskrivningen istället för att ha ett eget kapitel som gör att man tänker på det som något man kan separera från resten av samhället.Religionen - är den central för settingen eller går den att göra om helt utan att något går förlorat?
Hästen är för stor, tror inte hästar gick över d-pony (om ens det) för än senare medeltidKnåpade ihop dessa helt på skoj (klicka på dem för att få dem större)
View attachment 6754View attachment 6756
Hästen är för stor, tror inte hästar gick över d-pony (om ens det) för än senare medeltid. Och du vill inte ha naken hud mot en sadel, det leder till skavsår, hon behöver byxor eller chaps. Kombinationen tjock päls och naken hud känns som en dum grej som lämnar delar av dig väldigt varm eller väldigt kall, beroende på väder, om inte både och. Om det är kalt nog för henne att linda in sig i pälsar borde nog hästen ha vinterpäls.
Vad baserar du detta koncept på? Bortsätt från Odens offer (vilket han gjorde i omgångar o för olika saker) så är väl det inte många magiker i mytologi/nationaleposer/historien som måste utföra sådan offer för att få sin magi/besvärjelser. Eller är det jag som har missat saker?Aktiv magi är inlärda eller upptäkta besvärjelser och ritualer. De är fruktansvärda och extremt sällsynta. Det är dom som har components av typen ”din förstfödde son”, ”höger hand” eller ”din empatiska förmåga” och/eller ställer skoningslösa krav på magikern. Exempelvis: Du måste vanställa ditt ansikte med eld. Förråd en nära vän. Gå upp naken i berget och överleva i 2t10 dagar.
Fast borde inte ett Arthuriansk spel ha att den starkes rätt inte gäller? Utan det är något som de onda tror men en rättrådig kämpe, eller i alla fall en listig en, kan besegra mäktigare men onda motståndare. Och även Svärd o Svartkonst genren har sällan att det är just den starke som alltid vinner utan Conan/andra besegrar flera motståndare användande list. Om du vill sälja Arthuriansk SoS så känns det inte som man ska ha "den starkes rätt" som en del av säljspitchen. Också, baserat på de folksagorna o de äldre historierna med Arthur borde jättar ha en noterbar roll.Mallory möter Bran Mak Morn:
Tir na Bolg, invasionernas öar, är en helig men omkämpad plats. Här, där den döda världsdrakens dimomhöljda ryggrad knotig och buskbeklädd sticket över vågorna. Här kämpar krigsherrar, svartkonstnärer och offerpräster om uråldriga kungadömmen och glömda skatter. Och om titeln Hög Kung. Och från bortom de vindpiskade haven kommer fler vågor av erövrare och plundrare - från söderns kejsardömmen, nordens barbarstammar och västerns förtrollade öar. I denna värld av magi, krig och död är det den starkes lag som gäller och frågan är vad du är beredd att betala för att få makten att värja dig!
Men nu blev det OT
Finns också som lisens rollspel om någon e intresserad.Sláine är väl det som illustrerat det närmast?
Inte direkt rollspel men åtminstone en av EON böckerna (alltså den litterära typen inte rollspelsböcker) hade ett SGmT omslag.För svenska rollspel var K först ut svjv. Och generellt har det funnits rätt få svenska rollspelsomslag med SGmT?
Man har ju ändå tre potentiella grupperingar med olika ursprung: Khelataars urbefolkning, kolonisatörerna (spelets huvudgrupp) och tanganerna, vilka kommer från havet i väster. Så vitt jag minns har Khelataar ett subtropiskt klimat i södra delarna av ön, så det känns absolut inte orimligt att folk skulle kunna ha andra hudfärger än ljus. Sedan kan man ju faktiskt tänka sig att de stammar som flydde sitt hemland för att nå Khelataar bestod av flera olika folkgrupper från olika håll, så man skulle kunna retconna det en del.Problemet där blir väll att något sådant blir lite komplicerat att rättfärdiga om man behåller samma brädgrader som originalet, eller har några väldigt snabba o stora folkförflyttningar i närtid. Man skulle ju förstås kunna göra att man använder sig av folk från samma brädgrader i Asien eller Nordamerika för utseende designen gällande standardbefolkningen (tänkte då inte att man skulle ändra på kläderna, byggnader eller liknande, bara människorna) istället för européer. O/e ha handelsmän från fjärran länder (ur Khelataarernas perspektiv) som har etablerat små handelskolonier i kuststäderna o liknande, så har man en noterbar minoritet av annan hudfärg/kultur (som spelarna kan skapa en karaktär från) men då behöver man ju etablera vad det är som Khelataar har som är värt nog för dem att åka hela den vägen o skapa en permanent närvor för - fina/exotiska pälsar e klassiskt (men om de kommer från sydligare brädgrader - vilket de nu inte behöver, det kan finnas fjärran länder på liknande brädgrader - så kanske är inte pälsar det mest efterfrågade) - fast det kan ju vara så att handelskolonierna de har på Khelataar bara är mellanlandnings platser på deras handelsskepps resa till deras egentliga mål.
Fast om man ska vara realistisk så är det nog lite svårt för folk att vara verkligen ljushyade i den här typen av setting eftersom de flesta borde ha en välutvecklad solbränna.så det känns absolut inte orimligt att folk skulle kunna ha andra hudfärger än ljus.
Skämt från en illustrerad skämtbok från 60-talet(?) som min mamma visade mig någon gång och som fastnade:Fast om man ska vara realistisk så är det nog lite svårt för folk att vara verkligen ljushyade i den här typen av setting eftersom de flesta borde ha en välutvecklad solbränna.
Det var en idé som dök upp i mitt huvud. Jag tar inget ansvar för den.Vad baserar du detta koncept på? Bortsätt från Odens offer (vilket han gjorde i omgångar o för olika saker) så är väl det inte många magiker i mytologi/nationaleposer/historien som måste utföra sådan offer för att få sin magi/besvärjelser. Eller är det jag som har missat saker?
Skillnaden på walesisk och fransk/engelsk Arthuriana är enorm. Det lät som det förra i det här fallet?Fast borde inte ett Arthuriansk spel ha att den starkes rätt inte gäller? Utan det är något som de onda tror men en rättrådig kämpe, eller i alla fall en listig en, kan besegra mäktigare men onda motståndare. Och även Svärd o Svartkonst genren har sällan att det är just den starke som alltid vinner utan Conan/andra besegrar flera motståndare användande list. Om du vill sälja Arthuriansk SoS så känns det inte som man ska ha "den starkes rätt" som en del av säljspitchen. Också, baserat på de folksagorna o de äldre historierna med Arthur borde jättar ha en noterbar roll.
Må så var, men säger du Arthuriansk, utan att lägga till ord som "grim", "gritty", "realistisk", "gotisk", "skräck", eller liknande, så är det riddarromantik som det kommer tolkas som.Skillnaden på walesisk och fransk/engelsk Arthuriana är enorm. Det lät som det förra i det här fallet?