Ja, detta var något som de där spelen på Indielistan™ ofta led av. Precis som du säger blev det mycket snack om att sätta stakes, och i vissa spel var det uttalat att man skulle "dividera" tills man kommit fram till konflikter och konsekvenser som alla var nöjda med. För mig dödade det en del av inlevelsen. Plötsligt fick jag
för mycket information och det blev istället en förhandling. Jag tror också, som du säger, att orsaken var att man tidigare slog utan att riktig känna till riskerna, och det kunde också bli fel. "nä, hade jag vetat det hade jag aldrig slagit!", men även där håller jag med dig. Comitta! Det kanske inte blev som du tänkt dig. Å andra sidan har jag sett många spelare spela safe istället.
Ja, det är inte superenkelt detta och kanske, som så ofta annars, är lösning helt enkelt att man som spelgrupp känner varandra, är lyhörda och släpper all prestige? Jag kan inte minnas att vi har haft det här problemet i vår grupp på säkert 10 år.
Edit: Hade räckt med att likea ditt inlägg