zo0ok
Rollspelsamatör
- Joined
- 13 Sep 2020
- Messages
- 2,753
...noterar att WotC blev så rika på Magic the Gathering att de kunde köpa TSR/D&D och investera massor i ett spel som var på väg utför. Hur ser affärsmodellen för Magic ut? (jämför med 2 punkter ovan). Det här är inte enda likheterna med Magic som uppstått i D&D efter WotC övertagande. Jag är inte positiv.
- WotC gör det, för om du lägger in regler spelarna behöver i en modul så finns det en anledning även för dem att köpa modulen, istället för bara SL. Helt enkelt att göra varje släppt bok så attraktiv som möjligt för så stor del av kundbasen som möjligt.
- Och anledningen till att många av spelarna vill ha dessa moduler är för att grundklasserna i stort sett saknar val möjligheter.
När det gäller spaltbooks så är jag ambivalent. När jag sitter rationellt och tänker på det, så tänker jag att: nej, jag behöver bara grundreglerna, det är inte reglerna och komplexiteten det handlar om utan berättelsen och rollspelandet. Men när jag har ett spel, och det finns en splatbook, så vill jag ofta ha den.
Jag tänker å ena sidan på Dungeon Crawl Classics som är extremt tydligt med att huvudboken är "allt". Det behövs inga expansioner (det finns såklart äventyr/scenarier).
Jag tänker å andra sidan på Pendragon där det finns tilläggsböcker för allt möjligt. Ofta mer avancerade regelsystem som ersätter de enkla reglerna i grundboken.