Vill alla ha splatbooks och expansioner igen?

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,725
En fråga då, drar ni splatbooks och äventyr över samma kam? För mig är det en enorm skillnad - en regelexpansion är något påträngande som jag som SL åtminstone måste ta ställning till att inte använda (för att det implementeras i spel, för att jag själv blir nyfiken, för att en spelare kommer dragandes med den) - medan ett äventyr inte alls har samma potentiella inverkan.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,259
Location
Rissne
Men jag tänker (utifrån DoD-87 som liksom är referensspelet för alla här) att regelboken är perfekt (bortsett från att reglerna inte är det, men det är en annan sak). Men jag hade inte tyckt det var konstigt att komplettera spelet med:

- Monsterboken (100s)
- Boken om präster och deras formler (40s)
- Boken om orientaliska yrken (30s, ninjor och så)
- Magiboken
- Boken om grottor, fällor och dess invånare
- Boken om magiska föremål
- Boken om riddare, torneringar, fältslag och borgar
Jag har varken läst eller spelat DoD 87, men jag tycker att de flesta av de där på sin höjd borde kunna få vara 1–2 sidor eller så. Mer än så skulle nog jag inte palla, åtminstone inte när det gäller sånt jag förväntas ha koll på eller använda i spel.

Sedan tycker jag ju att åtminstone monsterboken och de tre sista där helt borde sakna regler och istället bara ha SL-verktyg och lore. Det är inte grejer jag känner att jag är så intresserad av regler eller stats för.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,790
200 sidor regler är massivt
Jag skrev "massiv bok", just för att den är tung och hålla i och tar tid att bläddra i. Och just för att jag tycker allt oftare kommer spel i just en stor bok och inte uppdelat i mindre böcker (första versionen av Western kom i två tunna böcker i en låda, någon senare version kom i en fet bok...)

Och då kanske det i western är bättre att det finns en egen bok om indianer (för de som vill spela indianer och cowboys), men att man slipper bläddra i det kapitlet hela tiden när allt är i en stor bok, och man aldrig interagerar med indianer.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,259
Location
Rissne
En fråga då, drar ni splatbooks och äventyr över samma kam? För mig är det en enorm skillnad - en regelexpansion är något påträngande som jag som SL åtminstone måste ta ställning till att inte använda (för att det implementeras i spel, för att jag själv blir nyfiken, för att en spelare kommer dragandes med den) - medan ett äventyr inte alls har samma potentiella inverkan.
För mig är det en ENORM skillnad. Splatbooks är för mig en fråga om regler, och jag skjuter mer än gärna in typ alla regler jag stöter på in i närmaste svarta hål eller nåt. Där vill jag ha en absolut minimal regelkärna som är flexibel nog att täcka allt man vill reglera, och helst inte en massa specialfall (förmågor, formler, magiska vapen etc) med egna regler. Äventyr och böcker med SL-verktyg för att skapa äventyr däremot, det kan jag ta hur mycket som helst.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,790
Där vill jag ha en absolut minimal regelkärna som är flexibel nog att täcka allt man vill reglera, och helst inte en massa specialfall (förmågor, formler, magiska vapen etc) med egna regler.
För mig är det skillnad på specialfall och specialfall.

Säg att spelet har färdigheter för Rida, Lans, Sköld, Hasardspel och Båge, och att det fungerar fint.
Men så visar det sig att man ofta kör
- Riddar-torneringar
- Pilbågstävlingar
- Hasardspels-events
Då kan man ha nytta av mer detaljerade regler för att dessa händelser ska bli mer intressanta när man väl spelar dem. Annars är liksom hasardspel: satsa 5sp var, och den som lyckas vinner, och misslyckas/lyckas både så får man tillbaka insatsen. Eller något annat som SL kommer upp med just där och då. Då kan jag tycka att det är fine att det finns bra roliga regler för att köra en pilbågstävling med lite variation och händelser.

Det är en HELT ANNAN SAK att göra en bok om tjuvar, och så får tjuvar nya färdigheter, och så får tjuvar nya vapen, och så kan tjuvar plötsligt anfalla bakifrån med helt egna regler. Det blir liksom en game-changer. Alla vill vara tjuv, för en tjuv är bättre och fräckare (än en vanilla-stråtrövare eller krigare). Så blir det en bok om stråtrövare och en om krigare... och sedan spelar ingen efter reglarna längre, utan alla yrken har egna regler.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,259
Location
Rissne
Då kan man ha nytta av mer detaljerade regler för att dessa händelser ska bli mer intressanta när man väl spelar dem.
Jag tror att det är här vi skiljer oss: du tycker att händelser kan bli mer intressanta av att man har detaljerade regler för dem =)

Där jag mer ser regler som att "ånej, ska vi ta en plast-och-mattepaus igen? Jaja, jag tar en fika eller funderar på mordmysteriet så länge då, ni kan säga till när vi ska leva oss in i rollpersonerna igen"…
 

Nion

Warrior
Joined
31 Jan 2020
Messages
320
Location
Göteborg
Går det dra paralleller till hur dataspelsvärlden ser ut? Det viktigaste är att släppa något, sen går det att släppa uppdateringar och expansioner/content allt eftersom.

/Nion som inte spelat mycket rollspel eller dataspel i modern tid
 

Ymir

Blivande Stockholmshipster
Joined
18 May 2000
Messages
11,318
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag blir primärt entusiasmerad och engagerad av stora, ambitiösa spel med en kontinuerlig utgivning av material - Eon, Vampire, D&D, Star Wars, Western, etc. Jag spelleder aldrig äventyr andra skrivit, så jag räknar inte spel som bara ger ut färdiga äventyr, utan jag vill ha andra typer av content - världsexpansioner, regelexpansioner, äventyrskrokar. Jag kan inte tala för andra, men ja, alltså, jag vill definitivt ha splatbooks och expansioner, och har alltid velat det.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,973
Location
Uppsala
En fråga då, drar ni splatbooks och äventyr över samma kam? För mig är det en enorm skillnad - en regelexpansion är något påträngande som jag som SL åtminstone måste ta ställning till att inte använda (för att det implementeras i spel, för att jag själv blir nyfiken, för att en spelare kommer dragandes med den) - medan ett äventyr inte alls har samma potentiella inverkan.
Jag köper splatbooks ibland. Oftast för att den behandlar en sakfråga som känns intressant. Typ de avancerade konstruktionsreglerna för fordon till Jovian Chronicles, eller den kommande rymdskeppsmodulen till The Expanse. Jag köper (nästan) aldrig äventyr.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,790
Jag tror att det är här vi skiljer oss: du tycker att händelser kan bli mer intressanta av att man har detaljerade regler för dem =)

Där jag mer ser regler som att "ånej, ska vi ta en plast-och-mattepaus igen? Jaja, jag tar en fika eller funderar på mordmysteriet så länge då, ni kan säga till när vi ska leva oss in i rollpersonerna igen"…
Jag läste för några dagar sedan en berättelse där det var en bågskyttetävling.
Skyttarna ställde upp i par, alltså tillsammans med en vän.
Den ena fick en liten måltavla att hänga på magen.
Så ställdes alla skyttarna upp på en lång linje, och målet är att träffa sin kompis måltavla (med risk att skada sin vän).
De som fortfarande var kvar i tävlingen, fick backa 10m, och så växlade man vem som var skytt.
Om man missar eller väljer att dra sig ur förlorar man.
Tävlingen pågår tills det bara är ett par kvar.

Här finns alltså ett tydlig risk/reward-moment, och det finns en möjlighet att rollspela sig igenom tävlingen, med psykningar och häcklingar och annat.

Men få spel jag har spelat skulle kunna hantera denna typ av skytte på ett meningsfullt sätt utan situationsanpassade regler. Situationen är speciell i flera avseenden. Westerna har en träffmall - det skulle vara hjälpsamt. Och om man vänder på frågan: ska man välja bort utmaningar/berättelser, bara för att de inte stöds av regler?
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,621
Location
Umeå
Men få spel jag har spelat skulle kunna hantera denna typ av skytte på ett meningsfullt sätt utan situationsanpassade regler. Situationen är speciell i flera avseenden. Westerna har en träffmall - det skulle vara hjälpsamt. Och om man vänder på frågan: ska man välja bort utmaningar/berättelser, bara för att de inte stöds av regler?
Alltså... Eon I-III hade regler för drunkning, brandskador, och att skriva böcker. Under all min tid som Eon-spelare använde jag aldrig någonsin några av de reglerna. Om det är en specifik situation som kanske eventuellt någon gång på en blå måne dyker upp i den typ av berättelse en spelar kanske det går att husregla för det enstaka tillfället istället för att ta upp plats i regelboken?

Om såna situationer är vanliga i den typ av berättelse som spelas så är det ju en annan sak, naturligtvis. Det ska finnas nog med regler för att stödja den genre spelet är i, men jag ser inte varför alla edge cases ska finnas med.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,790
Alltså... Eon I-III hade regler för drunkning, brandskador, och att skriva böcker
[...]
men jag ser inte varför alla edge cases ska finnas med.
Det har jag inte önskat heller. Vad jag sade är att det är skilland på
1) Regler för udda/ovanliga situationer (som i EON, och som jag gav exempel på)
2) Regler som kommer med specialförmågor och annat som låter vissa yrken/klasser/karaktärer ha sina egna regler

Jag kan vara lite emot (2)-splatbooks av princip. Inte minst för att de introducerar powercreep och komplexitet.

Däremot skulle jag kunna vara lite sugen på en (1)-splatbook om den hette "Borgar, Fältslag, Torneringar och andra tävling" om den innehåll just regler för udda situationer som inte rimligtvis ska inkluderas i grundreglerna. Och jag tycker inte att sådana regler normalt hör hemma i grundreglerna.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Däremot skulle jag kunna vara lite sugen på en (1)-splatbook om den hette "Borgar, Fältslag, Torneringar och andra tävling" om den innehåll just regler för udda situationer som inte rimligtvis ska inkluderas i grundreglerna. Och jag tycker inte att sådana regler normalt hör hemma i grundreglerna.
Det skulle bero på situationen skulle jag våga mig på att säga. Skulle jag spela ett vanligt standard cookie cutter fantasy så behöver jag absolut inte regler för borgar , fältslag , tornerspel , hov-interaktioner , regler för hur man administrerar sitt gods osv osv men skulle jag spela ett spel centrat kring riddare och adel så skulle jag definitivt vilja ha med dom reglerna i grundboken då det skulle kännas som en ganska essentiell del av spelet .
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
2,149
Location
Off grid
Generellt sett är det bra med en box för alla särfallen.
- Tornerspelsregler i eget häfte
- Bakgrundsinformation och fluff i eget häfte
- Tornerspelskampanjen i eget häfte
- Kartor/Karthäfte
- Tornerspelsplanen och figurer
- Kortlek med Heraldiska bilder
- Tornerspelstärningarna

Och sen såklart hov-boxen, fältslagsboxen och Borg-boxen!

Hur grymt som helst!
//EvilSpook
 

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,940
Location
Värnhem, Malmö
Det här får mig att fundera på ett spel med en tidskriftsartad utgivning. Varje kvartal kommer ett tematiskt supplement, vilka man sedan kan samla på sig. Kanske skulle man till och med kunna få spelare att prenumerera?
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,790
Det här får mig att fundera på ett spel med en tidskriftsartad utgivning. Varje kvartal kommer ett tematiskt supplement, vilka man sedan kan samla på sig. Kanske skulle man till och med kunna få spelare att prenumerera?
Som Svärd och Svartkonst och Grimoire!?

Problemet med en tidsskrift är kanska att det riskerar att bli väldigt stökigt att söka i efterråt.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,790
men skulle jag spela ett spel centrat kring riddare och adel så skulle jag definitivt vilja ha med dom reglerna i grundboken
Jag tänker att om spelet i sig är bra (Hjältarnas Tid - hittar bara på ett spel jag inte har spelat), så behöver det inte komma med Riddar-tema. Men om man vill ha riddartema, så är det väl minst lika bra att det kommer som en splatbook till HT, än att jag ska köpa att separat spel. Tycker jag.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag tänker att om spelet i sig är bra (Hjältarnas Tid - hittar bara på ett spel jag inte har spelat), så behöver det inte komma med Riddar-tema. Men om man vill ha riddartema, så är det väl minst lika bra att det kommer som en splatbook till HT, än att jag ska köpa att separat spel. Tycker jag.
Ah då är jag och där är vi ense.

Jag tänkte mer att om spelet är ett "uttalat" riddarspel men skulle släppa en splatbook för tornerspel så skulle jag bli smått irriterad då jag förväntar mig att ett "uttalat" riddarspel har den regelmekaniken i grundboken sedan om dom skulle släppa en splatbook för att spela samurajer i feodala Japan så skulle jag däremot inte bli sur om dom reglerna inte fanns med i grundboken då jag inte förväntar mig att ett riddarspel skall innehålla regler för att spela samurajer
 
Top